Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tappa inte masken...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Tappa inte masken...

Hallå,
    Det här är en trofé från Teatergrillen, den legendariska krogen mitt emot Dramaten. En mask med stansade hål för ögenen och snören att fästa med.
    Naturlig storlek. Hon hänger nu välkomnande på utedasset vid sjöboden. Vem vet något att berätta. So long...
    Bifogade filer

Vet du vad jag tänker på när jag ser den där masken? Jo, en gång i tiden fanns det masker liknande den där på baksidan av Corn Flakes paket, vill jag minnas. Är det någon som kaske ger mig medhåll om det?

Mvh/Urban

Comment

Hallå Urban,
      Visst kommer jag ihåg maskerna på Kellogs paket, när du påminner mig. När, kan det ha varit på 60-talet? Min mask fick man som gäst på någon maskerad, kommer inte ihåg vilken. Ska ragga på nätet får vi se...so long...

Comment

Hej Kim !

Tja, tiden går och vi med den men jag skulle nog vilja ha det till 50 talet

/Urban

Comment

Hallå Umeå,
          Jo, det kan stämma. Fin sales promotion. So long...

Comment

Ursprungligen postat av umeubbe Visa inlägg
            Vet du vad jag tänker på när jag ser den där masken? Jo, en gång i tiden fanns det masker liknande den där på baksidan av Corn Flakes paket, vill jag minnas. Är det någon som kaske ger mig medhåll om det?

Mvh/Urban
            Hej!

Jag kommer också ihåg maskerna. Man fick klippa ut dem från baksidan.
            Sätta fast resår- eller gummiband, så man kunde ha dem för ansiktet.
            Tiger, lejon, sjörövare var väl några av maskerna.
            Gissningsvis i början till mitten av 50-talet. Sen blev det små plastfigurer (plastik som man sa) i paketen.

Ha det.
            /Lars

Hittade dessa "ruskiga" på nätet. Vilken liten kille ville inte ha en sån här mask?

Bilder från Photography-match.com och ebay.co.uk
            "Kelloggs mask pirate och Kellogg mask Devil
            Bifogade filer
            Last edited by Lars F; 2011-01-20, 12:41.
            - - - - - - - - - -
            "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Hallå Lars,
              Fantastiskt roligt, precis en sån, vilken deckare du är! So long..

Comment

Hallå,
                Mannen bakom masken är indenifierad: Raphael Tuck (& Sons), en ryss som flyttade till England och startade tryckeri i mitten av 1800-talet, senare även i Paris och NY. Mest känd som vykortsleverantör. Masken heter "A yachthing girl mask (ca 1880). Fann en annan på nätet (ca 1920). So long..
                Bifogade filer

Comment

Hallå igen.
                  Fortsättning. Avd onödigt vetande:
                  Dessa pappersmasker användes vid fester och andra sammankomster i slutet av 18-talet och tidigt 1900-tal. Det första bilden, en hotfull clown, är märkt på baksidan med sin ursprungliga 5-cent prislapp från Wannamaker varuhus, men är för övrigt oidentifierad.
                  Den andra personligheten är tydligt markerad har producerats av Raphael Tuck & Sons, kända för sina vykort under perioden, och har titeln "Salvation Lass." Det uttrycket användes för att beskriva riktigt unga flickor som arbetade som pamflettförfattare och raggare för Frälsningsarmén.
                  Reproduktioner av många masker från perioden finns tillgängliga idag och även om de inte närma sig kvaliteten på originalen kan man säga av erfarenhet att påverkan är anmärkningsvärd.

Tack för utflykten i Kelloggs värld, den gjorde en gammal reklamsnubbe så glad att han nästan tappade masken.

So long
                  So long...
                  Bifogade filer
                  Last edited by Kim von Platen; 2011-01-20, 15:42.

Comment

Working...
                  X