Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite otäck

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lite otäck

Vad kan denna ha för funktion, först tänkte jag att det hade att göra med något slags hantverk, sedan att det kanske var en slags ispik för att till sist fastna för "fiskdödare". Att sticka gäddan med, otäckt men säkert funktionellt. Vad tror (vet) Ni.
    Bifogade filer

Hallå Snubben,
    Möjligt gädd-dolk, men har aldrig hört talas om ett sådant redskap. Trodde att man klubbade gäddan med ett slag i skallen. Och vilken funktion har spåret i handtaget?
    So long.

Comment

Det är såklart ett rits- eller skärdon. Gäddan sliper denna men inte den sk prästen, en liten klubba som sänder gäddan direkt till de sälla jaktmarkerna.

Comment

Hallå HgF,
        Jag var inne på ditt spår, tänkte det är ett multiverktyg med utbytbara skär. Glömde skicka, men vad gör det? Bifogar bild på "prästen" som också kallades "avfärdare". Kul uttryck. Klubbat och klart.. so long...
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå HgF,
          Jag var inne på ditt spår, tänkte det är ett multiverktyg med utbytbara skär. Glömde skicka, men vad gör det? Bifogar bild på "prästen" som också kallades "avfärdare". Kul uttryck. Klubbat och klart.. so long...
          Den där fungerar säkert lika bra som en Dé lux för flera hundra kronor. Det viktiga är ju att sikta rätt.

Mvh/Urban

Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
            Hallå Snubben,
            Möjligt gädd-dolk, men har aldrig hört talas om ett sådant redskap. Trodde att man klubbade gäddan med ett slag i skallen. Och vilken funktion har spåret i handtaget?
            So long.
            Nja, inte alla klubbar gäddan. Det finns också de som sticker den med kniv i nacken. Spåret går rätt igenom.....ingen funktion vad jag kan förstå.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
              Det är såklart ett rits- eller skärdon. Gäddan sliper denna men inte den sk prästen, en liten klubba som sänder gäddan direkt till de sälla jaktmarkerna.
              Såklart och såklart, ett stilettliknande stickverktyg av slipningen att döma.

Comment

Poängen här är ju att man har ett långt reservblad lagrat inuti skaftet, och varefter man slipar och avverkar den skärande spetsen kan man med hjälp av skruven skjuta fram lite mer blad. Samma princip som den välkända skomakarkniven. Skulle inte förvåna om denna eller liknande verktyg är märkta E A Berg E-tuna. Fast jag kan inte komma på vad man skär med den.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                  Poängen här är ju att man har ett långt reservblad lagrat inuti skaftet, och varefter man slipar och avverkar den skärande spetsen kan man med hjälp av skruven skjuta fram lite mer blad. Samma princip som den välkända skomakarkniven. Skulle inte förvåna om denna eller liknande verktyg är märkta E A Berg E-tuna. Fast jag kan inte komma på vad man skär med den.
                  Har en hel del gamla verktyg av Erik Anton Berg, men detta är helt omärkt. Känns (kanske därför?) lite hemmagjort för mig. Att man kan mata fram stålet (bladet) säger inget om användningen, bara att man kan slipa den många gånger.

Comment

Working...
                  X