Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tavelram, ålder?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tavelram, ålder?

För några år sedan så köpte jag en tavla med guldram, ville ha en halvsvulstig ram att sätta upp en meny i under en fest. Hittade denna och tänkte att ramen är ju i allafall rätt för tillfället, hade tänkt sälja den efter festen, men av nån anledning blev jag kär i både tavla och ram. Tavlan i sig är ju ointressant förutom som ren dekoration, måleriet är kanske lite väl amatörmässigt, och dessutom utfört på plywood (sån där med en blank sida och en smårutig). Tavlan är daterad -44, vilket torde vara 1944, men hur gammal kan ramen tänkas vara? På vissa ställen skymtar en kallare guldfärg igenom, och jag tror att det kan vara nån form av baldguld på den då man ser kanter lite här och var...

Baksidan av ramen känns slät, så som trä blir om det varit med ett tag..
    Bifogade filer

Hallå Mylla,
    Kanske är jag ute och seglar. Din ram är stilmässigt från mitten av 1800-talet, nyrokoko, men gissar på tidigt 1900-tal. Guld? Nej det doftar bronstinktur, möjligen bladguld under smeten. Målningen är fin, bättre än ramen. Nu får andra kritisera eller vidimera... so long...

Comment

Jag är ju kär i både ram och tavla =) Att jag blev nyfiken på ramens ålder beror nog på Antikrundan, såg nån gång nåt avsnitt där de sa att den typen av "tvärslåar" tyder på att den inte är helt ny.. Är rätt säker på att den fått ett nytt lager "guld"färg, antagligen i samband med att den nuvarande tavlan sattes i, färgen känns liksom lite för tjock?

Men jag förstår inte varför man väljer att måla på plywood (heter det så? nu blev jag osäker..), N. Hilding var en duktig amatörmålare tycker jag!

Comment

Den är målad på masonit, som ju egentligen är ett varumärke, det korrekta namnet är board, men när man målar på det så stiger masoniten i status och heter helt plötsligt pannå.
        Nej, det är inget loppspel.

Comment

aha, ja så heter det ju! tack!

Comment

Pannå brukar man säga om skivor som är underlag till oljemålningar. Det är bara amatörer som anser masonit vara ett undermåligt material i detta sammanhang. Masonit är perfekt underlag för måleri opch drar inte ned värdet på en i övrigt bra målning.

Det roliga är att tavlan passar som handsken i den modevåg av blomkruksstilleben som uppstod under och omkring 1940-talet med en topp efter kriget. Mycket ofta är det amatörmåleri. Man gick en kurs i att måla snygga blomkrukor som den här avbildade. Ramen är förvisso i ett slags tillbakablickande stil men av skkiitdålig kvalitet, titta bara på pastellagehörnen. Jag tror ramen är samtida med målningen.

Comment

HgF> aha... man lär sig nåt nytt varje dag! och när det gäller konst har jag noll koll =)

Ramen må vara "skitdålig", men den pryder sin plats i sovrummet.. i taket hänger dessutom en ombyggd kristallkrona från 1960-talet nån gång (en sån där ganska platt modell).

Tack alla för info och synpunkter, det är alltid lika intressant att ställa frågor här <3

Comment

Gulnar inte målningen med tiden på masonit? Träfibrerna innehåller ju en massa syror som inte brukar höra hemma i konstsammanhang...

Comment

Om ramen har väl det mesta sagts. Masoniten bör grunderas några gånger innan det börjar att målas. En bekant som är ganska duktig målerska säger att en skiva masonit utan grundering kan få färgerna att bli förändrade redan vid målningens färdigställande. Säkert har många glada amatörer målat direkt på masoniten utan att grundera. Att både den släta och den skrovliga ytan används är väl allom känt.

Comment

Målning och ram är inte samtida, som HgF vill påstå, och inte heller av "skkiitdålig kvalitet". Det intrycket kan man få, om man bara tittar på påmålningen av hemsk bronsering.

Det skiljer ungefär 50 år mellan tavla och ram. Gul limfärgsmålning på sidorna av ramen, avslöjar att den varit hos en kunnig förgyllare, med rötter i nyrokokons hantverkskunnande.
                    Det skulle inte förvåna om blankpolerat guld framträder, när bronseringen tvättas bort på hörnens upphöjda krön.

Comment

Gideon> intressant! Att det är en helt annan färg under "smeten" anas på vissa ställen, dock är det en ganska "kall" guldfärg... I dagsläget tänker jag inte ge mig på nåt, men i framtiden så kanske =)

Comment

Working...
                      X