Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Adventskalender lucka 21.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Adventskalender lucka 21.

Något sen lucka. Kameran behövde en laddning.
    Många har säkert sett dessa benarbeten tidigare. Nu är det så att dom är gjorda av en Västgöte under andra halvan av 1800-talet. Så det får bli en repris. Mer fakta kommer under dagen för dom som är intresserade.
    Bifogade filer

Dom har jag missat tidigare, det ser ju ut att vara ett evighetsarbete
    du skriver att det är ben, en Västgöte som skulptör,
    ja det ser fantastiskt ut, väntar på mera info under dagen.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Kommer mer framåt dagen Hirvi om dessa arbeten. Nu skall det bäras ved nån timme eller så.
      Har folket i Fåglavik fått fram sina julsaker? Men ni har ju en egen tradition i Fåglavik. Jul året om.
      Last edited by Ulferic; 2010-12-21, 09:36.

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
        Kommer mer framåt dagen Hirvi om dessa arbeten. Nu skall det bäras ved nån timme eller så.
        Har folket i Fåglavik fått fram sina julsaker? Men ni har ju en egen tradition i Fåglavik. Jul året om.
        Ja det är bistert här ute Ulferic 17gr- nu, jag skall oxå ta i håll med veden,
        snart lika bra att stanna i pannrummet, det är ju tur att inte veden står på rot
        som den gör för vissa i min närvaro

Ja lite lyse och tomtar är kvar i byn, jag ser ju inte ned till Fåglavik,
        det är ju ca 800 met och träd i vägen, jo om jag står på banan
        ser jag hela vägen,
        vissa sommar-julbelysningar lyser nog året runt där nere, såg i går att någon satt små papperstomtar på tavlan vid Glasbruket
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Vill veta mer! Helt fantastiska arbeten, glömmer aldrig när du la ut dem första gången.

Här var det 25- imorse, mannens bil stannade 100 m från gården. Traktorn startade men växellådan hade frusit så den drev inte så jag fick dra hem den med min bil och sedan vara taxi. Kallt som f....ska också bära ved
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Lite kortfattat om mannen bakom arbetena.
            Han hette Jan Petter jansson kallades för Bonna-Janne. Föddes 1829 i Dimbo utanför Tidaholm. Satt ett antal år på fästning. Det var där han lärde sig arbeta i ben och trä. Benådad på 1860-talet.
            Väl hemkommen fortsatte han med benarbeten. Han tillverkade klockställ. lådspeglar, sybaroner och pigtittare.
            Han använde enkla verktyg. Inga spikar finns. Klockstället hålls samman av skruvknappar.
            Lägger in en bild på ett klockställ. Höjd 29 cm. Kolla detaljerna.
            Fortsättning följer.
            Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
              Vill veta mer! Helt fantastiska arbeten, glömmer aldrig när du la ut dem första gången.

Här var det 25- imorse, mannens bil stannade 100 m från gården. Traktorn startade men växellådan hade frusit så den drev inte så jag fick dra hem den med min bil och sedan vara taxi. Kallt som f....ska också bära ved
              Det var attan Tingan vad kyligt och stelt du har i Nerike,
              vi är tydligen några vedeldare här på forumet,
              håll pipan varm
              Hirvi

Comment

vad är en sybaron? *nyfiken*

Comment

En nåldyna utrustad med tving att fästa i bordskanten.
                  Nej, det är inget loppspel.

Comment

Ett fantastiskt arbete Ulferic, gjort med hanverktyg,
                    det måste väl vara djurben han jobbade med,
                    för döingarna på Kalmar slott blev väl inga konstverk
                    Hirvi

Comment

Mochens_gubbe> tack! låter som nåt som gärna skulle få flytta in hos mig...

Comment

Hallå Ulferic,
                        Det var nog tur att Bonna-Janne hamnade på fästning för det var där han lärde sig arbeta med ben och nästan utan verktyg. Fin uppsats du visar, låt mig komplettera med ett annat benarbete, prisoners-of-war kallas modellerna eller fångarnas arbeten. Nej modellerna kommer från franska fästningar under 1800-talet. Hur fick då fångarna tag på ben och kniv? Jo man bytte modeller mot material och modellerna gick ofta i arv från fångvaktare till fångvaktare. Alla är inte bästa kondition, tur att man har tid. Modellen har 78 luckor. So long...
                        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Mylla Visa inlägg
                          vad är en sybaron? *nyfiken*
                          Mylla, här är en sybaron av enklare slag.
                          Bifogade filer

Comment

Koala> en sån har jag! men jag gillade konceptet med en tving...

Comment

Snygga saker Kim. Enligt uppgift lärde sig Bonnajanne sitt hantvek av sjömän som också satt på fästning.
                              Han använde i första hand ben från nötkreatur. Till dom stora plattorna använde han sig av ett ben som heter kanonben. Hans fru Maja hade i uppgift att koka benen så att de nästan blev vita.
                              Kniv handborr och en lite svarv var verktygen. Ett klockställ tog 3-4 veckor att tillverka. Pigtittare betydligt längre.
                              Pigtittare är gjord runt en stomme av svärtat trä. Det vita som ser ut som kulor är dom skruvar som håller ihop det hela.
                              En del av pigtittarna har även ett klockställ högst upp.
                              Visar bilder på spegeln och detalj på tornet-pelaren.
                              Ursäkta den något murriga bakgrunden.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X