Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Adventskalender lucka 16.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Adventskalender lucka 16.

I dagens lucka fanns det keramik. Wilhelm Kåge Fastagods Spirea.
    Kåges Farstagods har har det samlats på i många år. Har blivit några pjäser.
    Just denna som finns på bilden köptes på Gustavsbergs Museum. Gick att för ett antal år sedan köpa diverse saker ur samlingarna på museet. Intäkterna användes till att driva museet. Fanns både Kåge Lindberg och Friberg att köpa. Nu har dom slutat med detta och det tycker jag är positivt.
    Bifogade filer

En Farsta av Kåge har jag inte varit närheten av, kan du visa signeringen? Har du fler?
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Farstagodset lanserades vid Stockholmsutställningen 1930. Vid samma tid tillkom även Argenta. Leran till Farstagodset togs på Farstalandet därav namnet. Kåge införde 1931 en årtalsmärkning. Han använde sig av alfabetet med början med A. Samma märkning finns på Argenta. Hans Farstagods betalas bra men det finns både bra och sämre pjäser.
      Tog en hastig bild in i skåpet. Totalt skall det finnas 13 st. Alla kom nog inte med på bilden. Några Friberg och Lindberg kom också med.
      PÅ övertsa hyllan står en Argenta med zig-zagdekor. Dessa brukar kosta några kronor på auktion och i handeln.
      Finns mycket att skriva om detta med så här får det bli.
      Bifogade filer

Comment

Glömde stämpeln Tingan. Välstämplat som synes. Årsbokstav Ä. Bara att räkna så kommer du fram till när den är gjord. Alla bokstäver användes.
        Lite suddig bild blev det.
        Bifogade filer

Comment

Då säger jag tack för bilderna!
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ulferic, om du har tid över någon gång skulle det vara mycket uppskattat att se fler bilder från ditt skåp. Det där var riktigt roligt att se.
            Pes är mitt google.

Comment

Working...
            X