Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Adventskalender lucka 15.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Adventskalender lucka 15.

I dagens lucka framträder min absoluta favorit vad gäller damer. Näst efter frugan naturligtvis är bäst att tillägga.
    Denna dam plockar frukt vad jag förstår. Är av brons, bemålad och har förgyllda detaljer. Vet inte varifrån hon kommer men förmodligen fransk. Kan även vara wienerbrons. Köptes för cirka 30 år sedan på Prylbanken som då låg vid Ringvägen-Rosenlundsgatan på söder i Stockholm. Tobaksladorna.
    Bifogade filer

Hallå,
    Vilken lucka. Vattenbärerska, sannolikt fransk då kvinnan är morean. Fann denna på Tradera, långt ifrån lika intressant som din...so long...
    Bifogade filer

Comment

Hur stor är hon? Charmig, undras om hon kan bära annat än vatten! ljus t.ex.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ljusbärande dam tänkte jag också,men också nya tändstickor därbak - använda ner i hinken men då ska det finnas räfflor för tändningen också. Den damen tyckte jag om!
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Varit på besök i metropolen Skövde hela dagen. Hemma igen!
          Har inte tänkt i banorna att det skulle vara en vattenbärerska. Varför inte.
          Figuren är c.a 20 cm hög.

Comment

Hallå,
            Tror att den här moreanska kvinnan bar både vatten och ved, kärlet på ryggen har annars svårförklarligt nackskydd (om det nu inte skulle skydda mot vattenstänk i nacken?). Kul om Tingeling har rätt i sin teori om tändstickor, formatet kan nog stämma.
            Men då inte figuren så himla gammal, fosforsticken utvecklades först på 1830-talet....so long...
            Last edited by Kim von Platen; 2010-12-15, 16:21.

Comment

Working...
            X