Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Adventskalender lucka 12

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Adventskalender lucka 12

Får bli en liten veta vad det är lucka i dag.
    Fatets diameter 13.6 cm. Finns ett tillbehör till fatet. Tror inte det finns ett svenskt namn på föremålet. Möjligen, men det utrikiska duger gott.
    Är inte så svårt men kylan gör att jag tillbringar dagen i pannrummet så det får bli på dette viset.
    Bifogade filer

Får väl tro att ngn frukt eller annat ätligt ska hållas stilla i korgen under det att man äter.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Pannrummet låter inget vidare men du blir varm på två sätt, både med vedplockandet och när du går för att kika om det behöver påfyllning.

Ursäkta min franska men det blir darrigt idag!
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Aladåb,kanske?
        söffe

Comment

Inte för att jag vet vad det är
          Men undrar vad pannrum är för ledtråd
          Något med en brännare i mitten
          Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Nej Lars pannrummet är ingen ledtråd. Blir inga ledtrådar förrän senare i dag. Kan väl säga att tillbehöret är viktigast för funktionen.
            Last edited by Ulferic; 2010-12-12, 12:26.

Comment

"Shaken, not stirred" Det hade det blivit utan denna!

Comment

Skaka darra och franska språket är rätt men förklätt svar.
                Bilden visar en Trembleuse. Fatet har en centrum en förhöjning som koppen ställes i. Bra för de som har lite skak och darr på handen.
                Söker man på Google: trembleuse och använder sig av bilder så dyker det upp några koppar som är snarlika min.
                1700-talats andra hälft är ett vanligt bud på dessa koppar med fat. Påstår inte att min är 1700-tal men möjligheten finns alltid. Mönster och utseende stämmer överens med de på nätet. Alltså Wien eller Vienna. Att det finns falska stämplar är nog allmänt känt.
                Bifogade filer

Comment

Herre... vilken uppfinningsrikedom, men samtidigt...va!!!
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Oftast när de är fotade i böcker så får man bara se kopp/fat tillsammans så jag har aldrig sett fatet med ringen. Svaret var en chansning men det var det första som dök upp i huvudet.
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Har samlat på mig udda koppar av olika ålder. Inte så många men några är det. Trembleusen är väl den kuligaste att ha. Tar en kopp med mycket guld.
                      Bifogade filer

Comment

sevres?

Comment

Ej säker. Har visat upp den för kunskapen. Sägs vara så men jag brukar säga att stämplarna är sevresliknande. Lugnast så. Tar du luckan i morgon Tingan?

Comment

Ja visst kan jag det.

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                              Skaka darra och franska språket är rätt men förklätt svar.
                              Bilden visar en Trembleuse. Fatet har en centrum en förhöjning som koppen ställes i. Bra för de som har lite skak och darr på handen.
                              Söker man på Google: trembleuse och använder sig av bilder så dyker det upp några koppar som är snarlika min.
                              1700-talats andra hälft är ett vanligt bud på dessa koppar med fat. Påstår inte att min är 1700-tal men möjligheten finns alltid. Mönster och utseende stämmer överens med de på nätet. Alltså Wien eller Vienna. Att det finns falska stämplar är nog allmänt känt.
                              Jag undrade vad "73." kunde stå för och det är troligtvis en målarsignatur jmf
                              http://www.christies.com/lotfinder/l...jectID=5264476 med dessa två som floppade rejält och såldes fyndbilligt.

Comment

Working...
                              X