Med ett kraftigt snöande utanför fönstret och en förkylning som har däckat en så vad passar bättre än att titta på film? Vet inte hur gammal den är och hur den fungerar men det sitter en vev på baksidan så man kanske måste bruka handkraft. Passar att titta på Kalle Anka.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Adventskalender Lucka 11
Collapse
X
-
Hej Tingeling!Ursprungligen postat av Tingeling Visa inläggMed ett kraftigt snöande utanför fönstret och en förkylning som har däckat en så vad passar bättre än att titta på film? Vet inte hur gammal den är och hur den fungerar men det sitter en vev på baksidan så man kanske måste bruka handkraft. Passar att titta på Kalle Anka.
Kul att få återse en sån projektor. Jag hade en lekkompis som hade en sådan, (tidigt 50-tal).
Vi brukade sitta i en stor garderob, (det var enda stället som var tillräckligt mörkt), och kollade på just Kalle Anka, Musse Pigg och ej att förglömma Hacke Hackspett.
Det gällde att veva lagom fort så att Kalles rörelser blev riktiga.
Det var ganska jobbigt, så vi fick turas om att vara "maskinist".
Tack för titten!
/LarsLast edited by Lars F; 2010-12-11, 12:01.- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
-
Kommer ihåg julskyltningen på 50-talet. Vi grabbar stog med tryckt näsa mot skylfönstret hos Frejs Foto. Klockan tre eller om det var fyra visades filmer med Kalle & co. Projektorn stog inne i affären riktad mot skyltfönstret. En duk var uppspänd framför fönstret så att filmen kunde ses utifrån. Måste ju ha varit så att vi såg filmen bakvänt men vem brydde sig.
Det hände saker mellan Blängen och Kärleksstigen på den tiden.Last edited by Ulferic; 2010-12-11, 18:46.
Comment
-
Hej gamle karlsborgare!?Ursprungligen postat av Ulferic Visa inläggKommer ihåg julskyltningen på 50-talet. Vi grabbar stog med tryckt näsa mot skylfönstret hos Frejs Foto. Klockan tre eller om det var fyra visades filmer med Kalle & co. Projektorn stog inne i affären riktad mot skyltfönstret. En duk var uppspänd framför fönstret så att filmen kunde ses utifrån. Måste ju ha varit så att vi såg filmen bakvänt men vem brydde sig.
Det hände saker mellan Blängen och Kärleksstigen på den tiden.
Stod du också vid Freijds Foto på Kärleksstigen när han visade film i skyltfönstret på julskyltningssöndan?
Det var julskyltningens höjdpunkt.
Och bredvid låg Tobaks- och leksaksaffären, som hade tomtar, som visade saker som skulle bli julklappar.
Jag bodde alla mina barnaår på nämnda "stig" mitt emot Moliden, på nummer 10.
På Blängen frös ju den första isen, så att man kunde åka skridskor.
Tjockleken på isen kollades varje morgon när man for till skolan,(Vätternskolan).
Gammal karlsborgare av födsel och ohejdad vana.
Vi kanske rent av är gamla grannar?
Ha det!
/LarsLast edited by Lars F; 2010-12-12, 09:37.- - - - - - - - - -
"För mycket av det goda är alldeles lagom."
Comment
-
Bodde i elvan några år. Sen blev det Södra Skogen och därefter Stockholm i 30 år. Är nu tillbaka men numer i orten som har Göta Kanal och Arn och Nordevall som drag plåster. NU blev det lite lokalt och lite utanför Tingans kalender. Men jag tror hon tar det på rätt sätt.
Kom på att jag stavade fel på affären men han flög bra.
Comment
Comment