Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Adventskalender lucka 2

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Adventskalender lucka 2

Kommer just ihåg att Tingeling hade en adventskalender i fjol. Skulle väl startat igår men bättre sent än aldrig. Vet att Tingeling hänger på. Hon är alltid på hugget.
    Börjar med två svarvade dosor med anledning av en anna tråd med svarvat. Dessa dosor är mina favoriter vad gäller svarvat. Kanske mest broende på att de har sitt ursprung i Västergötland. Allt enligt de sakkunniga experter som tittat på dom. Antikrundan m.fl. Dessa dosor är dekorerade med streckdekor. Den ena med tupp på locket. Båda är köpta här i Västergötland. Den minsta köpt av en glassamlare i Vadsbo Härad. Häng på Tingan och gärna ni andra.
    Bifogade filer

Den ena med tuppen var speciell, ser ut som en kyrktupp. Och står det 1754?

Har inte sett några liknande men om de härstammar från Västergötland kan det bero på det, slår det mesta i den vägen.

Får jag ha ett önskemål på lucka? Benarbetet som du visade för flera år sedan sitter fortfarande på näthinnan, tror du vet vad jag menar.Oavsett vilken dag du visar den blir det julafton
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

[quote=Ulferic;164279]Börjar med två svarvade dosor med anledning av en anna tråd med svarvat. Dessa dosor är mina favoriter vad gäller svarvat. Kanske mest broende på att de har sitt ursprung i Västergötland.

Trevliga dosor. Har för mig att man i knallebygden sysslade mycket med hemslöjd på vintrarna när man var tvungen att hålla sig hemma.

Comment

Årtalet är 1759 Tingan. Benarbetena dyker säkert upp. Skall försöka hålla mig till ett Västgötskt tema så långt det går.
        Jodå Prylsnubben visst var det så att i knallebygd gjordes många dosor som sedan såldes på marknader och liknande. Minnesgoda kommer kanske ihåg när Bo Knutsson visade en tuppdosa på Antikrundan för några år sedan. Kanske det var min

Comment

Hallå Ulferik,
          Kul att du tog upp tråden och du lär ha ett och annat att visa upp.. Ja, så var det jul igen och dagen börjar med att öppna en lucka. Tack för det.
          So long...
          PS. Antikrundan. Vilken stad och vilket år?

Comment

Trevligt att du tagit över kalender efter Tingeling, Ulferic, ser fram emot lucka 3. Träarbeten har jag ett lite kryptiskt förhållande till. Min morfar pulade med både trä och näver och jag tror att inte till fullo uppskattar hantverket eftersom morfar visade mig hur man gjorde.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Tingeling kommer säkert att hjälpa till fylla ut luckorna fram till jul. Lovar dig Äjth att det inte skall bli allt för mycket av träsaker.

Comment

För några år sedan höll någon en intressant föreläsning om västgötska trädosor o d på Boråsmässan. Fanns dessa med då, kanske?
                söffe

Comment

Nä Kim det var inte min. Var i Borås om jag minns rätt.
                  Så var det inte Söffe, Däremot har Bengt Jansson berättat om mina dosor vid en museiträff här i Skaraborg. Då var det mina han visade alltså.

Comment

Working...
                  X