Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Adventsljusstakar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Adventsljusstakar!

Hemma hos oss har vi en liten tradition att varje år dekorera en stor adventslljustake.
    Ljusstakarna har hittills bestått av diverse brickor, blockljus i allsköns färger och dekorationer av varierande slag, såsom sand, stenar, mossa, kottar, julgranskulor och flugsvampar etc.. Varje år är det ett nytt utförande.
    I år blev det vit- och grönmossa, keramikrosor, dekorerad stjärnanis och massor av löst glitter.
    Min son och hans kompis pysslade länge och väl, och glittret sparades det inte på
    Bredvid står ett rådjur från Gefle, tror det är Märta Willborg som formgivit(?)
    Nu är jag nyfiken på hur adventsljusstakarna ser ut hemma hos Er.
    Traditionsbundna som plockas fram varje år, varierande material och från olika tidsperioder.
    Alla adventslljustakar är så klart välkomna! Både de med levande ljus och elektrifierade.
    Bifogade filer

Hallå Simco,
    Bravo. Äpplet faller inte långt från päronträdet... hälsa grabbarna att staken var fin. Kommer kanske med en utmaning i slutet av veckan...är i stan...so long...
    Ps. Tänk om alla uppmuntrade sina kottar till kreativitet och eget skapande.

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Hemma hos oss har vi en liten tradition att varje år dekorera en stor adventslljustake.
      Ljusstakarna har hittills bestått av diverse brickor, blockljus i allsköns färger och dekorationer av varierande slag, såsom sand, stenar, mossa, kottar, julgranskulor och flugsvampar etc.. Varje år är det ett nytt utförande.
      I år blev det vit- och grönmossa, keramikrosor, dekorerad stjärnanis och massor av löst glitter.
      Min son och hans kompis pysslade länge och väl, och glittret sparades det inte på
      Bredvid står ett rådjur från Gefle, tror det är Märta Willborg som formgivit(?)
      Nu är jag nyfiken på hur adventsljusstakarna ser ut hemma hos Er.
      Traditionsbundna som plockas fram varje år, varierande material och från olika tidsperioder.
      Alla adventslljustakar är så klart välkomna! Både de med levande ljus och elektrifierade.
      Hej Simco!

Verkligen snyggt ditt arrangemang. Härlig färgsättning med brickan och lavarna (Pssst..de grå är Renlav eller Fönsterlav, inte mossa).
      Varför måste det förresten alltid vara rött och tomtar jämt?

Än en gång snygg adventsstake.

Ha det!
      /Lars

PS. Märkte du jordskalvet igår? DS
      - - - - - - - - - -
      "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Snyggt Simco! Fast hos mig är det "The same procedure as every year!" med den ärvda ljusstaken som gäller.
        Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå Simco,
          Bravo. Äpplet faller inte långt från päronträdet... hälsa grabbarna att staken var fin. Kommer kanske med en utmaning i slutet av veckan...är i stan...so long...
          Tack så mycket Kim!

Jag ska hälsa min son när han kommer hem från basketträningen! Han kommer att bli stolt och glad. Han har alltid gillat att pyssla, göra julkort rita Mangagubbar och tillverka kollage. Adventsljusstaken och dess tradition började tillverkas i tidig ålder. Från början var det extra allt. Chockrosa blockljus massor av kulor och målade pinnar, allt som glittrar ÄR guld
          Eftersom blev det andra färger, knallgröna blockljus med flugsvampar var ett giftigt år
          Nu ska han fylla 10 år, och mossa (lavar) stod på önskelistan. Keramikrosorna fanns på blomsteraffären och glitter i pyssellådan.
          Tycker också att det är kul när barnen får vara med och bestämma, de har ofta en kreativitet utan gränser, själv hade jag nog aldrig hällt mängder av glitter i regnbågens alla färger som pricken över i.

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
          Hej Simco!

Verkligen snyggt ditt arrangemang. Härlig färgsättning med brickan och lavarna (Pssst..de grå är Renlav eller Fönsterlav, inte mossa).
          Varför måste det förresten alltid vara rött och tomtar jämt?

Än en gång snygg adventsstake.

Ha det!
          /Lars

PS. Märkte du jordskalvet igår? DS
          Tusen Tack Lars!

Kul att få uppskattning för arrangemanget! Även om jag inte själv kan ta åt mig äran. Jag fick mest sitta och plocka barr ur mossan och laven, tack för artbestämningen. Brickan är en gammal N.S. bricka som jag inhandlade för 40:- på en loppis för ett par år sedan och ljusen kostar 20:-styck på IKEA med 75 timmars brinntid. Kul att kunna ha ljusen tända varje dag och att de håller hela julen. Håller med om att julen kan gå i alla färger, huvudsaken att man själv trivs och har stämningen i stugan.

Va, var det skalv igår!? Här skälver det i huset mest hela tiden så jag missade nog detta.

Mvh Simco

Comment

Ursprungligen postat av Koala Visa inlägg
            Snyggt Simco! Fast hos mig är det "The same procedure as every year!" med den ärvda ljusstaken som gäller.
            Tack så mycket Koala!

Din fina ljusstake ger verkligen en nostalgitripp! Trevligt med en ljusstake som man minns som barn. De fina flugsvamparna är en klassiker. I det gamla huset jag bodde i när jag var liten brukade vi lägga bomull och sätta flugsvampar mellan inner och ytterfönstret, jag minns att jag tyckte att det var oerhört fint. Förra årets adventsljusstake dekorerades med kottar tujakvistar silverkulor och flugsvampar.
            Bifogade filer

Comment

Jag gillar det enkla, så fyra små keramikstakar på rad (köpta för några år sen), och så min Bregerstake från farmor...

Och Simco> toksnyggt!
              Bifogade filer

Comment

Hej Mylla!

Vilken smart och snygg idé med fristående ljusstakar, Breger-ljusstaken är också riktigt läcker. Kul att du har originalkartongen kvar. Det är precis de här som är roligt, att se olika stilar, idéer, form och design!

Mvh Simco

Comment

Kombinationen Luma/Gustavsberg tror jag hårt på. Jag har däremot inte integrerat de två som Mylla gjort. Här är det tydlig åtskillnad. LUMA och Gustavsberg. Design Gustavsberg, Margareta Hennix. Design LUMA, ja den är väl traditionell......PS Faktiskt är det inte gumman och jag bredvid staken, annars skulle man mycket väl kunna tro det.
                  Bifogade filer

Comment

Hej prylsnubben!

Kul att se din stående LUMA-ljusstake! Har en likadan variant som ska hänga som en ljuskrona i taket, inköpt på 70-talet. Inte av mig, då jag bara var en liten plutt i vagn, men lappen sitter kvar på kartongen så det går att se exakt datum. Dock behövs en ny stickkontakt så den kanske åker fram nästa år.
                    Har du varit med och dekorerat den fina juliga bordsljusstaken, eller är det din kära fru som pysslat? Kul att få veta att det är Hennix som designat.
                    Last edited by simco; 2010-12-02, 12:27.

Comment

En till adventsljusstake, av Mimmi Obbarius, MIMO, Upsala, som jag gjorde i ordning idag.
                      Special greetings 4 prylsnubben.
                      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                        En till adventsljusstake, av Mimmi Obbarius, MIMO, Upsala, som jag gjorde i ordning idag.
                        Special greetings 4 prylsnubben.
                        Stort tack Simco, Du sätter verkligen färg på PES med Dina målande beskrivningar.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hallå Simco,
                          Hallo boys,
                          Farbror Joakim hotade med en utmaning men plockar upp handsken. Fick ingen riktigt bra idé. Ingen utmaning, alltså.
                          Men, ett skepp kommer lastat. En fullriggare, vad annars? Modell av flatbottnad eka från skeklftet, hemma bygge med plats för frukter, nötter, godis eller bara glitter. Staken har fått en funktion, flexibel, och det är ingen dum ide.
                          Fortsätt att utmana till kreativitet. So long....
                          Bifogade filer

Comment

[quote=simco;164260]Hej prylsnubben!

Har du varit med och dekorerat den fina juliga bordsljusstaken, eller är det din kära fru som pysslat?quote]

I år var det frugan men annars brukar det vara jag,( tror att jag var på fotbollsträning med barn och barnbarn, dvs dom tränade och jag tittade på ). Då brukar det vara lingonris i också, inte i träningen men i adventsstaken.

Comment

Här är mitt bidrag. Den är nytillverkad i något plastmaterial. Ett krux, tomtarna har hår av något fluffigt plastgrejs så den är väl aningens brandfarlig. Fast den är ganska gullig ändå.Tomtarna jobbar hårt med yxa och såg.
                              Bifogade filer
                              Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Working...
                              X