Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utsökt litet föremål i emalj och guld. Men vad är det för något?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Utsökt litet föremål i emalj och guld. Men vad är det för något?

Jag har blivit ägare till detta vackra lilla föremål, men har ingen aning om vad det är. Har ingen information som kan ge ledtrådar, mer än att det inte kommer från Sverige. Min syster föreslog att det kan vara ett gesällarbete och det är min bästa gissning hittills. En annan intressant fråga är förstås åldern.

Endast 34 mm i diameter och 23 mm högt. Insidan emaljerad i mörkblått.

Kan någon hjälpa mig att klura vidare?
    Bifogade filer

Fantastiskt fin!

Jag får franska vibbar och jag tror att det är ett handtag till ett parasoll eller en käpp (pommeau d'ombrelle eller möjligtvis pommeau de canne, men till en käpp blir dekoren upp och nervänd vid användning).

Den blå färgen och den rosa påminner om de vid Sèvres använda bleu celeste och rose pompadour.

Du skriver guld och kanten runt kan mycket väl vara guld. Leta efter stämplar! Franska stämplar, kan vara otroligt små och väl gömda. Leta efter hack i metallen för det kan vara en stämpel.

Jag gissar på en tillverkning under 1800-talets första hälft.

Comment

Hallå Eternella,
      Jag delar Kaptens uppfattning, Frankrike, möjligen Ryssland eller Österrike? Nej, Frankrike. Tiden är ca 1800 jämt.

Men handtag/knopp till parasoll eller käpp är jag inte övertygad om. Varför två hål och diametern på 3,4 skulle väl bara passa småttingar. Kan möjligen vara en del av en en dekoration på ett parasoll.

So long...

Comment

Hej Kaptenen och Kim!

Skulle precis svara Kaptenen att jag tack vare honom nu var säker på att det är ett parasollhandtag. Men så kom Kim och rörde till det för mig.
        Du har ju rätt i att storleken känns lite för liten till ett fullstort parasoll. Och så det där andra hålet! Det måste ha suttit något nedanför det.

Kan inte se några stämplar, men nog är kanterna i guld.

Har letat på nätet och det närmaste jag kommit är två parasollknoppar i porslin som påminner om min "sak".

Hade hoppats på en datering kring 1800. Och Frankrike känns som en bra gissning.
        Bifogade filer

Comment

Jag har inga som helst problem med storleken. Längden på nedanstående skönhet är drygt 6 cm. Jag kan också tycka att en datering runt 1800 kan vara ok.

Comment

Working...
          X