Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grindar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dokumentation: Grindar.

Intro: "Jag vet inte varför jag fått grindar och vackra gamla portaler på hjärnan men jag vet när det började. Hösten 2005. Stockholms Auktionsverk visade upp en målning av August Malmström och så satt jag fast. Nej, jag köpte den inte men började titta på grindar varthän jag kom. Nu ville jag dokumentera och försöka förstå grindarnas romantik och upptäckte att grinden eller porten bara är en del i vår nära vardagsmiljö och att det samlade synintrycket formar bilden gaturummet, vägrenen och det som kanske ligger oss alla närmat om hjärtat, vår egen boendemiljö. Bilderna blev till ett snabbt svällande kompendium med personliga kommentarer och synpunkter.

Vem känner väl inte igen målningen Grindslanten av August Malmström? Sveriges kanske mest älskade och hatade målning med små killar som slåss om några silverslantar som någon förbipasserande kastat på marken som tack för hjälpen att öppna och stänga grinden.
    Grinden var en gång i tiden skiljelinjen mellan fattiga och rika men samtidigt öppningen mot den nya världen. Målningen Det Gamla och nya Sverige av samme konstnär skildrar hur grenadjären Johan Lundkvist öppnar grinden för framtiden och en ny generation marscherar ut mot okända öden.
    Sedan urminnes tider – i alla fall under de två senaste hundra åren - har grinden varit den naturliga samlingsplatsen där man stannar upp en stund och pratar med folk från när och fjärran. Här möter man brevbäraren och grannarna, vänner och ovänner...

Annat var det förr. I det gamla bondesamhället hade staket och grindar omvänd funktion. Kreaturen gick lösa och betade varhelst det fanns grönt och bönderna tvingades skydda åkermark, grönsaksodlingar från kossor, hästar får och svin.

Grindar kan både öppnas och stängas och skiljer mitt från ditt men grinden talar också om vem du är. Fattig eller rik. Stark eller svag. Bonde, borgare, präst eller adelsman? Kanske till och med vad du heter. Den skvallrar om din karaktär och berättar om du är en slarver eller pedant. Välkomnande eller avvisande. Och den stackaren som saknar grind får nöja sig med en grindslant."

Citatet från en bok som aldrig trycktes. Men här på PES hoppas jag få se många vackra, gamla, originella, fula och spännande grindar. Vill du vara med?

So long...

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    ....Och den stackaren som saknar grind får nöja sig med en grindslant."

Citatet från en bok som aldrig trycktes. Men här på PES hoppas jag få se många vackra, gamla, originella, fula och spännande grindar. Vill du vara med? So long...
    Har ingen grind så tack för tipset! Kanske grindslanten räcker till några loppisfynd.

Allvarligt talat: Trevlig introduktion på ny tråd. Har du några fina grindbilder att inleda med?

Comment

Bra Kimmen, kul tråd.
      Jag vet precis vilken grind jag ska besöka först......

Comment

Hallå,
        Jo jag har fler grindar än slantar. Försöker bifoga bilden som föll bort men lovar återkomma. So long Rosa och Snubben, vilket underbart par.
        So long...
        Bifogade filer

Comment

Hallå, det ekar på gården,
          Första inlägg får bli mitt: Grinden som bevakar en av Stockholms tidigaste och bäst bevardade rokokogårdar med rundade hörn och sluttande plan. Huset byggdes 1734, men grinden vill jag datera till början av 1900-talet(men det är bara på känsla). Vacker tycker jag, kolla siluetterna som väl skall föreställa husets ägare och familj. Det är inte min familj, vi flyttade in först 1963. So long. Nu öppnar vi alla grindar...
          Bifogade filer

Comment

Grinden till skolan i Rävlanda. Av något skäl når grinddelarna inte längre ihop.
            söffe
            Bifogade filer

Comment

Här känner man historiens vingslag, grind till Velamsunds gård med anor från 1200-talet. Gården brann ner 1978, men grinden står kvar. Hur gammal den är vet jag inte, men nog har den väl några år på nacken.
              Bifogade filer

Comment

Hallå Snubben.
                Grind från våra hemtrakter och ganska fin, tycker jag. På vilken sida bron? Tidigt 1900-tal, gissar jag. Typen brukar man kalla solgrindar, det här är en väldigt stiliserad sol.
                So lomg...
                PS. Intressant läsning , tänk vad lite man vet...

Comment

Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                  Grinden till skolan i Rävlanda. Av något skäl når grinddelarna inte längre ihop.
                  söffe
                  Hallå Söffe,
                  Tack för ditt bidrag. Att grindar är daterade är kanske inte så ovanligt, grinden var ju en liten "affisch" i gaturummet som skaparna/ägarna var stolta över. Fin skola, skulle platsa på Snubben tråd. (Kolla fönstren!)
                  So long... kom gärna igen...

Comment

.
                    På vilken sida bron? Tidigt 1900-tal, gissar jag. Typen brukar man kalla solgrindar, det här är en väldigt stiliserad sol.
                    PS. Intressant läsning , tänk vad lite man vet...
                    Velamsund, som sagt. Gamla Värmdövägen mot Gustavsberg och in mot Velamsund i höjd med Kihls gård. Tror nog den är lite äldre, smidet ser gammaldags ut. Vet vad Du menar med solgrind men tycker nog inte denna är av den typen.

Comment

Hallå, det ekar på gården,
                      Första inlägg får bli mitt: Grinden som bevakar en av Stockholms tidigaste och bäst bevardade rokokogårdar med rundade hörn och sluttande plan. Huset byggdes 1734, men grinden vill jag datera till början av 1900-talet(men det är bara på känsla). Vacker tycker jag, kolla siluetterna som väl skall föreställa husets ägare och familj. Det är inte min familj, vi flyttade in först 1963. So long. Nu öppnar vi alla grindar...
                      Min känsla säger 1921.

Comment

Hallå Kecke,
                        Hemmablind, men visst är den ganska tjusig. So long...

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Velamsund, som sagt. Gamla Värmdövägen mot Gustavsberg och in mot Velamsund i höjd med Kihls gård. Tror nog den är lite äldre, smidet ser gammaldags ut. Vet vad Du menar med solgrind men tycker nog inte denna är av den typen.
                          Hallå Snubben,
                          Har aldrig tidigare sett en liknande grind, men visst är det solen som inspirerat smeden. Här ett helt annnat smide, tillverkat av ett varv i Öregrund, Rörhamns Varf, 1904. Bilden är från vintern 2005. Brukar kalla den här typen för gallergrindar eftersom dekoren är byggd på ett stående galler.
                          Här poserar den stolte ägaren Norberg utanför sin nya grind. So long..
                          Bifogade filer
                          Last edited by Kim von Platen; 2010-11-15, 13:45.

Comment

Hallå,
                            Den här grinden kan jag inte motstå att visa upp. Snidad i ek med tubkikare och ratt av en sjökapten med havsutsikt i Öregrund. Sannolikt 1950-tal.
                            So long...
                            Bifogade filer

Comment

Hallå igen,
                              Precis en sån har jag visat tidigare, Rörhamns Warf, 1904, fast den här grinden välkomnar gäster till pensionatet Västerport i Öregrund. Det är dom enda grindarna jag funnit som med säkerhet kommer från varvet. Järnriket kallas trakten med Forsmark, Gimo, Löfvsta Bruk, Österbybruk m.fl. Skulle vilja lägga till stenriket för nästan alla gamla grindar bärs upp av handhuggna stolpar i granit, ofta med vackra krön.

Stolta snubbar, 1904.

So long.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X