Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla vackra trähus

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gamla vackra trähus

Denna tråd vill dokumentera ett av våra viktigaste kulturarv, de gamla trähusen från ca 1860-1910. Här i Saltsjö-Boo, i storstadens omedelbara närhet var det landet på den tiden. Här byggde sig de välbärgade stockholmarna sina lantställen och grosshandlarvillor. Många finns kvar och är pietetsfullt renoverade och omskötta genom alla år. Jag kommer bara att hålla mig till min egen närmiljö, alltså Saltsjö-Boo, en kommundel tillhörande Nacka Kommun genom en kommunsammanslagning 1971.
    Tidigare var Saltsjö-Boo en egen kommun och dessförinnan en av sex socknar tillhörande Värmdö Skeppslag.

Det vore själklart trevligt om någon annan hoppade på tråden, med gamla vackra trähus från sina hemtrakter.

Nr 1. LINDÄNGEN

Lindängen är ett bra exempel på den praktfulla träarkitektur, som växte upp längs stränderna fr.o.m. 1860-talet.
    Dess välbevarade lövsågningsdetaljer är utan motstycke. Tryckta mönster till dessa finns bevarade, vilket visar att de förmodligen tillverkats av den lokale byggmästaren istället för att ha beställts färdiga från fabrik, vilket annars var regel.

Byggnaden är uppförd i två våningar med liggande panel i nedre och stående i övre våningen. Huset är ännu gulbrunt med brunare snickerier, den ursprungliga färgställningen. Veranda i två plan, överst öppet med ett intrikat lövsågat gavelfält. Lövsågeriarbetena har drakslingekaraktär, medan gavelprydnaderna mera liknar blomornament. den tandade kanten längs takets översida har också den en list med blomliknande upphöjningar. Undersidan har spetsigt taggad bård. Ursprungligen hade huset plåttak, som blivit återställt, efter en period med tegel. Två krenelerade skorstenar. Över fönstren utskjutande kornischer, därunder trästavar i kryssmönster. Hörnen markeras av träpilastrar.
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2010-11-06, 21:05.

Otroligt vackert.

Comment

Hej.

Mitt vackraste hus!

Jag är medlem i något som heter FGDO = Förenade gamla Druidordern. Det är ungefär samma som Odd Fellow eller någon annan liknande loge. Vi har sedan många år tillbaks i tiden ägt och förvaltat denna fastighet som är en kulturbyggnad här i Umeå. Den är naturligtvis K-märkt och kräver mycket underhåll. Tack och lov så har vi några friska pensionerade bröder som i sitt anletes svett håller byggnaderna i skick. Jag lägger in en länk till det som historiskt sett heter Ringstrandska villan men idag kallas för Druidgården i Umeå. : http://www.logenaldebaran.se/ringstrandska_villan.htm Vi är idag tre herrloger, en damloge och en damklubb som huserar här, dessutom hyr vi ut vissa delar för brölopp, disputationer och födelsekalas.

Mvh/Urban

PS. Vår lokale författare Lars Vidding har dessuom skrivit en roman där detta hus spelar en viktig roll. Titeln på den romanen är "Pigan och härligheten".

Comment

Hallå Snubben,
        Fin kåk, det ligger en nästan identisk utefter Djurgårdskanalens norra sida, sista huset.

Mitt bidrag till en intressant tråd blir detta:

GÖRANSSONSKA VILLAN I ÖREGRUND.

Villa? Det här är ett sommarställe, byggt på toppen av röd granitklippa 1895 och med vidunderlig utsikt mot Öregrundsgrepen. Den uppfördes av disponenten Göran Fredrik Göransson, som ägde Sandviks Jernverk i Gälve och han ritade huset själv (kanske med hjälp av stadsarkitekten Hedin i Gävle). Han var en berest man och inspirationen till det ovanliga huset lär komma från kinesiska pagoder som han lärde sig gilla.
        Huset består av en kärna 7x7 m i två plan och runt om kärnan löper jättelika glasade verandor i alla väderstreck. En av hans döttrar var nämligen rullstolsbunden som barn.

Den rikt utsmyckade fasaden levererades i sektioner av Tobo Snickerifabrik. Liggande och stående panel med kineserier på husknutarna och profilsågade understycken till alla fönster. Fasaden rustades upp 1934 och det var nog då huset fick sin ilskna gröna färg.

Taken var nog ursprungligen plåtbelagda, i alla fall på ritningen.

Det var historien om sin tids Ingvar Kamprads sommarnöje, en stor kinesisk pagod i fornnordisk stil med inslag av jugend och sparsmakad snickarglädje.

Adressen luktar hav: Sjötullsgatan 1, enda fastigheten i staden som har egen havstomt. Fastigheten är i famijens ägo

Vackert? En smaksak, men väldigt spännande sommarnöje. So long..

Bild 1. Handkolorerat fotgrafi, 1901.
        Bild 2. Ritning.
        Bild 3. Norra sidan mot havet. Nov 2010.
        Bild 4. Södra sidan mot vägen. Nov 2010.
        Bifogade filer
        Last edited by Kim von Platen; 2010-11-07, 15:32.

Comment

Man måste beundra all snickarglädje som dom gav sig tid att göra på den tiden, ingen stress där inte.

/urban

Comment

Fantastiskt vackra trähus som visas. Tyvärr kan jag inte bidraga med någon trähusbild enär traditionen att bygga av trä inte är eller har varit förankrad i slättbygden. Här var det korsvirke, lera och tegel- man tager vad man hafver. Emellertid kan jag varmt rekommendera denna bok. Förlag: Prisma
            Bifogade filer
            p-son

Comment

[quote=Kim von Platen;161404]Hallå Snubben,
              Fin kåk, det ligger en nästan identisk utefter Djurgårdskanalens norra sida, sista huset.

Mitt bidrag till en intressant tråd blir detta:

GÖRANSSONSKA VILLAN I ÖREGRUND.

Det är ju nästan som ett palats, fint som snus och med sillsalladen i topp, det var tider det.

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Fantastiskt vackra trähus som visas. Tyvärr kan jag inte bidraga med någon trähusbild enär traditionen att bygga av trä inte är eller har varit förankrad i slättbygden. Här var det korsvirke, lera och tegel- man tager vad man hafver. Emellertid kan jag varmt rekommendera denna bok. Förlag: Prisma
                Bra tips Polsson.

Comment

Underbara hus som visats och mycket välbevarade. Förvanskade gamla trähus t ex med nya, inte tidsenliga fönster eller utvändig tilläggsisolering är tyvärr alltför vanligt.

Artikeln om villan i Umeå var väldigt intressant också.

Comment

Hallå Rosa,
                    Du slår huvudet på spiken. När gamla vackra hus moderniseras tappar dom ofta proportionena, tappar ögonen och blir sillsallad. So long...
                    Last edited by Kim von Platen; 2010-11-07, 22:49.

Comment

Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                      Hallå Pålle,
                      Kononfin bok, rekommmederas för lyckosökare som du och jag. So long....

Comment

Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                        Underbara hus som visats och mycket välbevarade. Förvanskade gamla trähus t ex med nya, inte tidsenliga fönster eller utvändig tilläggsisolering är tyvärr alltför vanligt.

Artikeln om villan i Umeå var väldigt intressant också.
                        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                        Hallå Rosa,
                        Du slår huvudet på spiken. När gamla vackra hus moderniseras tappar dom ofta proportionena, tappar ögonen och blir sillsallad. So long...
                        Håller fullständigt med om era åsikter gällande förvanskning/modernisering
                        av gamla trähus, även stenhus för den delen. Blir lika glad varje gång när jag kommer till Lunds gamla delar där husen exteriört lyser av restaurering istället för modernisdito. I Trelleborg är det tyvärr tvärtom. Pratade med en gammal dam om dessa "fenomen". Och hon hade följande iakttagelse: När ungdomar köper gamla hus, river de ut hela köket och betalar hundratusentals kronor på
                        nya maskiner. Men de kan ju inte lava mad (laga mat)!

Ytterligare en bok om hus, såväl i trä som sten, vill jag slå ett slag för.
                        Bifogade filer
                        Last edited by Polsson; 2010-11-08, 21:10.
                        p-son

Comment

Hallå Pålle,
                          Också den en trevlig och informativ bok, värd att köpa. Men nu efterlyser jag fler bidrag till Snubbens ursprungliga idé. Kulturhistoria än kul tur historia. So long...

Comment

Hej, igen !

Umeå kallas ju ofta för björkarnas stad, varför? Jo efter branden 1888 när nästan hela centrum brann ner så fick man för sig att plantera björkar som en sorts brandskydd. En färsk björk är inte alldeles lätt att tända på så det blev björkar överallt + brandgator. Vi har ännu kvar några trähus i centrum men de flesta gick upp i rök 1888 samt att de styrande i stan fick för sig att det inte var fint med gamla trähus så det revs massor av dom, tyvärr. Skickar en länk från Västerbottens Museum om någon är intresserad. http://www.vbm.se/avdelningar/byggna...a-kommun1.html

Mvh/Urban

Comment

Hallå Unesnubbe,
                              Fantastiskt fin hemsida, tack för den. En av kåkarna, kommer inte ihåg namnet, påminner starkt om välkända Curmanska sommarstället i Lysekil och vi har en curmansk skapelse i fornnordisk anda här i Öregrund också. Återkommer kanske.

Men jag gissar att Snubbens idé är att många (PES-are) ger sig ut på jakt efter fina byggnader, plåtar, forskar lite grann och tycker till. Kul tur...so long...

Comment

Working...
                              X