Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varning för valrossar från 1841.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Info: Varning för valrossar från 1841.

Hallo sailors,
    Köpte den här på Bakluckan för några år sedan. En naturtrogen bete från en stackars valross som sköts Oct. 17. 1841 av någon amerikansk valfångare, för säkerhets skull intygas att rossen var död när beten kapades där uppe i Arctiska farvarrnen. Enligt säljaren hade klenoden gått i arv efter en hemvändande emigrant. The Whaler Prince, kallas dom och är värda ca 100.000:-. Jag betalade några hundringar.

Nu har jag som ung skeppsgosse på fullriggaren Pesanien börjat lära mig att navigera i superrymden och funnit att just den här plastbeten är ganska vanlig och bjuds just på på eBay för 25 dollar.

Om någon annan känner sig lurad, nappa på tråden. So long...
    Bifogade filer

Häftig

Hur är målningen/mönstret gjort på den?
    Pes är mitt google.

Comment

Hallo,
      Jo, originalen är roliga och kopiorna också intressanta. Ursprungligen var det sjömansarbeten och man använde material som fanns ombord eller till havs.
      Motiven på tänder, ben och betar ristade man med en glödgad syl (tror jag,
      intill säkerhet). Det som förundrar är hur förfrusna händer kan ha sådan precision i hantverket. Kul att du hörde av dig...so long..
      Bifogade filer

Comment

Hej Kim, är ditt bakluckefynd en plastkopia menar du? Jag tror att Tingeling kom med det fyndiga tipset att värma en nål och prova om saker är av plast.
        Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallo,
          Jo, originalen är roliga och kopiorna också intressanta. Ursprungligen var det sjömansarbeten och man använde material som fanns ombord eller till havs.
          Motiven på tänder, ben och betar ristade man med en glödgad syl (tror jag,
          intill säkerhet). Det som förundrar är hur förfrusna händer kan ha sådan precision i hantverket. Kul att du hörde av dig...so long..
          Ja själv kan jag inte knappt packa en snus när det är -5 grader. Imponerande helt klart.
          Hittade en länk där man kan söka efter kopior/förfalskningar. Kan kanske vara bra att lägga med i tråden om någon mer skulle ha någon hemma.

"PRINCE
          Tusk, 23 inches (58 cm).
          Juratone 102LTW.
          Obverse: Arctic whaling scene with ship, boat, and whales among icebergs, decorative borders, whale vignette; labeled "THE WHALER PRINCE." Reverse: USA flag, two walruses; labeled "T. BOWERS, 1st Mate," "Taken from / Dead Walrus / Oct. 17, 1841."
          Pes är mitt google.

Comment

Tekniken kallas scrimshaw om det är någon som vill googla fram mer i ämnet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Scrimshaw
            ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Comment

Hallå och tack för info länkar,
              där jag bl a fått lära mig att scrimshaw inte alls görs med glödgad syl men att glödgad nål är bra ha ha med på loppis.

Nu tror jag ändå att ursprungligen brände man in gravyren, eller vad säger du HgF som fyller år idag?

So long....ingen annan som sprungit på en mina? En annan aspekt är att man vid köptillfället sällan har gott om tid och tillgång till facklitteraturen. Då blir inköpet som ett lotteri, det enda lotteriet jag gillar.
              Last edited by Kim von Platen; 2010-11-06, 16:30.

Comment

Hej!

Nyligen besökte jag en utställning om Maximilian I av Mexico och slottet Miramar. Där visades bland mycket annat några fantastiskt vackra strutsägg, graverade med scrimshaw-teknik. Dessa hängde i vackert flätade nät från taket, eller stod i små ställ.
                Detta har nu lett till ett häftigt uppflammande intresse för scrimshaw-dekorerade strutsägg och ett intensivt googlande om sådana.
                Nu råkade det sig så att jag på internet hittade tre olika "antika" ägg, som är väldigt lika!
                På ett ställe presenteras ett ägg såsom daterat 1857 och kostar 336 pund.
                På ett annat ställe sägs ägget vara från 1700-talet och klubbades för 1900 euro!

Vad tror ni- kan det röra sig om liknande fuffens som med valrossbetar och valtänder?
                Alltså relativt nyproducerade scrimshaw-dekorationer på strutsägg, eller rent av plastägg?

Här är bilder på äggen:
                Click image for larger version

Name:	71357.jpg
Views:	1
Size:	99,6 KB
ID:	546594Click image for larger version

Name:	BRE0RC.JPG
Size:	49,7 KB
ID:	546595Click image for larger version

Name:	$T2eC16dHJG!E9nm3rIyVBQ8t-M3kug~~60_1.JPG
Size:	17,5 KB
ID:	546596

Och här de tre olika ställen på internet där jag hämtat bilderna:

Comment

Som jag trodde- dessa ägg är av plast!
                  Tydligen finns det med på en lista över scrimshaw-förfalskningar och kallas för "Tall Ships".
                  The ABC page you are trying to reach has been archived and is no longer available.

Comment

Som jag minns saken hände mycket på 70-talet.

Bakgrunden när det gäller dessa scrimshaw var några mycket spekulativa försäljningar av såväl samlingar som enstaka exemplar som inträffade runt 60-70-talen i bl a Kanada och Amerika. Detta var ju äkta vara, men ädelmetallgravörer - som normalt har bra betalt - inspirerades att sätta fart på privatekonomin genom att gravera några scrimsaws för den nyväckta hungriga marknaden.
                    Denna verksamhet växte. Det finns ju gott om äkta val- och valrosständer, som som är grunden för denna hantering. Det här gick ganska långt, och pågår kanske fortfarande, då marknaden i ökande grad efterfrågar berömda valfångare, t ex den välkända "Windward", som tidigt var ett populärt motiv, liksom även kända kaptener. T o m kapten Ahab har varit synlig i dessa moderna scrimsaw-sammanhang och motiv med honom lär har sålts för stora pengar. Han är ju en rent litterär gestalt (jmf Moby Dick).

Under gamla "verkets" (SAV:s) sista år i Gallerian kunde man se en och annan scrimshaw på en vanlig mulen onsdagsvisning, det var en signal att låta bli dessa objekt.

PS: samma sak gällde amerikanska mekaniska gjutjärnssparbössor, pre-colombianska keramikföremål, "Beninbronser" och en hel del annat.

Comment

Working...
                    X