Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jubileumsljus

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jubileumsljus

Gjorda till Liljeholmens 100-årsjubileum 1939, 4 st lååååånga härliga ljus.
    Bifogade filer

I år fyller de fyra långa profilerade jubileumsljusen i kartongen 75-år, modellen som togs fram
    de första åren efter fabrikens tillkomst 1839 är alltså nästan 100-år äldre än så. Såg att
    kartongen haft 2.351 visningar så då tänkte jag att Ni nog blev lite besvikna och önskat få
    veta lite mer om ljusen. Så vad passar bättre än i år till 75-års jubileét av 100-års jubileét.
    Ljusen är ju väldigt vackert profilerade, med en liten klack nedtill, dessutom svarvade nere
    vid foten. Det finns fyra stycken i kartongen precis som från början, vart och ett inslaget
    i finaste silkespapper. Vad säger Du Kimmen, tänk Dig att duka upp till fest med dessa i
    vackra empireljusstakar på en välmanglad linneduk.
    Bifogade filer

Comment

Ja, nu får ni inget mer. det är fritt fram att kommentera.

Comment

Jag jobbade hos en grossist som tog emot anbud på kyrkljus och jag kommer fortfarande i håg lukten och tyngden på lådorna. Det skulle vara borrade kronljus så att ljusen inte rann

Comment

Kyrkan delade ju ut ljus nu i julas lite varstans, det var just borrade kronljus s.k. kanalljus.
          Trådens jubileumsljus är nog gjorda före kanalljusens tid, påminner lite mer om dopljusen
          barnet får vid barndop, dom är dock inte profilerade.

Comment

Working...
          X