Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta? König von Hannover

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vad är detta? König von Hannover

Hej go' vänner.

Jag har som vanligt fyndat en del roliga prylar som jag inte har en aning om vad det är
    Så, jag börjar med denna medalj eller detta smycke eller turistpryl eller vad det nu är, vad vet jag?

"Georg V. König von Hannover" står tryckt på ena sidan och "Ernst August Herzog V. Cumberland Braunschweig-Lünneburg" på den andra.
    Som jag har förstått det så var Georg V.(1819-1878) den sista kungen av Hannover, hans namn var dessutom långt mycket längre än det kompakta trycket ger sken av, nämligen: -George Frederick Alexander Charles Ernest Augustus- han var också hertig av Cumberland och Teviotdale. Historien bakom samhörigheten med Storbritannien (personalunion under drottning Victoria) och förlusten av riket Hannover inklusive landsexil m.m. är väl milsvida för lång för att ta upp här och överstiger lika milsvida mina historiekunskaper.
    Ernst August(1845-1923) som omnämns på andra sidan var hans son men dessvärre, för honom, ingen tronarvinge pga Österrikes förlust mot Preussen 1866. Hannover hade då varit en av de tyska stater som allierat sig med Österrike. Preussen annekterade Hannover och Ernst Augusts pappa Georg som tog parti med förlorande Österrike landsförvisades.
    Jaja, detta om detta. Vad är det nu jag kommit över och hur gammal är den?

Trevlig helg!
    Bifogade filer
Working...
X