Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Unik vas av Marianne Westman väcker frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Unik vas av Marianne Westman väcker frågor

Hej

Vill först och främst säga att jag inte på ngt sätt vill måla upp säljaren som någon oärlig person. Detta handlar om hur jag som ev köpare ska känna mig trygg till att jag verkligen köper ngt unikt från Marianne Westman.

Blev som sagt intresserad av nedan objekt och behöver er vägledning.

Dock så började jag bli lite frågande till signeringen i botten.
    (klicka på megabild på bilden av bottnen)

-Man kan ju klart och tydligt se att texten är inristad. Inga mjuka former alls knappt på bokstäverna. Dvs signering måste ha skett när godset var torrt?
    -På M:et kan man även se att en bit lossnat vid ev ristning?
    -Som säljaren skriver är vasen unik, men har någon sett ngt liknande av henne innan?
    -Vidare så känner jag inte igen färgen på godset som man annars så tydligt känner igen från Ateljé studion och Drejargruppen när de är signerade på detta sätt.

Vad säger ni?, kan jag som köpare lugnt bjuda på den eller bör jag vara kritisk?
    Pes är mitt google.

Tuff, annorlunda och bra Traderafråga att öppna med!

Vasen är inte i stengods, utan i chamotte, av MW.
    Det materialet är svårare att rista som man vill i, full av grovkross från äldre lergods som leran blev mättad med.
    Visst är den äkta och en till precis likadan finns inte.
    Några tungviktare ses i budhistoriken, så inte blir den här vasen billig inte.
    Snarare dyrare efter att "alla" läst våra rader...

Själv skulle jag inte, med handen på hjärtat, och med fingret i munnen efter smak, köpa den.
    Det är tur att det finns folk som vill ha sånt här - men det är jag att säga så.
    Last edited by Gideon; 2010-08-14, 01:25.

Comment

Jätte tack Gideon. Har nu läst på även om chamotte, det var intressant att få veta.
      Kul att få se ett unikat av henne också, har inte sett det innan faktiskt på tradera.
      Traderas bildbank kan man lära sig mycket av.
      Jag var nog lite väl optimistisk när jag tänkte att jag skulle ge mig in i budgivningen. Den kommer säkert inte bli billig som du säger.
      Jag får hoppas att jag får ett unikat imorgon på fisketuren istället, en gös på 10kg eller ngt =)
      Pes är mitt google.

Comment

Working...
      X