Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vår Beredskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Den högra "guben" kan möjligtvis vara Wilhelm Keitel.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Keitel
    Visst Kapten. Keitel verkar högst troligt.

En ovanligt smal Hermann Göring förresten.
    Man vågade väl inte avbilda honom som han verkligen såg ut.
    Om han i verkligheten varit 10 cm längre hade han varit fyrkantig, som någon sa.

Lars
    Last edited by Lars F; 2010-07-22, 09:50.
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Hallå.
      En träff. Visst är det Göring med porslinsansikte och och egendesignad uniform.
      2:an är 650/2 Erich Ludendorff, förste generalkvartermästare, stående i grå långrock och slängkappa. Under 1:a världskriget Hindenburgs stabschef på östfronten.
      3:an är Hans von Seeckt, generalstabschef i stålgrå långrock, kikare och karta (Lineol).

Här tre brunskjortor som vinkar farväl med rörlig arm. En var mannen som kom på att om all världens barn fick tyska soldater och politiker i julklapp skulle man i framtiden inte behöva kanoner och ammunition.
      So long...
      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Hallå.
        En träff. Visst är det Göring med porslinsansikte och och egendesignad uniform.
        2:an är 650/2 Erich Ludendorff, förste generalkvartermästare, stående i grå långrock och slängkappa. Under 1:a världskriget Hindenburgs stabschef på östfronten.
        3:an är Hans von Seeckt, generalstabschef i stålgrå långrock, kikare och karta (Lineol).

Här tre brunskjortor som vinkar farväl med rörlig arm. En var mannen som kom på att om all världens barn fick tyska soldater och politiker i julklapp skulle man i framtiden inte behöva kanoner och ammunition.
        So long...
        Heja Kim!

Göring hade tydligen friheten att just designa sina uniformer. Ibland färgglada som operetthjältarnas.

Ludendorff och von Seeckt har jag hört talas om men inte mer.

Ny vända.

Först "chefen" själv, Adolf. Bra porträttlikhet.
        Nummer två: Kan det vara "PR-ministern" Joseph Goebbels?
        Trean: Kan, med tanke på svart uniform (SS), vara Himmler?
        Annars en viss likhet med Albert Speer, arkitekten och rustningsministern.

En fråga Kim.
        Är figurerna märkta med namn?
        Och i så fall var?
        Undersidan?
        Visa gärna.

Ha det gott som vanligt.

Lars
        - - - - - - - - - -

Comment

So long...
          Kommer att tänka på ett framförande av Jonas Gardell om en judisk man, en musiker, som tvingades att göra nazisthälsningen av sina plågoandar, nazisterna,
          för att få upptäda. Han kom in på scenen i en lokal fylld med höga och låga nazister som väntade på hans framförande. Innan musicerandet, sträckte han upp handen i luften, gjorde en längre konstpaus och sade sedan:
          -Så högt hoppade min hund i morse!
          Last edited by Polsson; 2010-07-23, 10:52.
          p-son

Comment

Ni vet väl hur nazisthälsningen kom till.
            Jo, der Fuhrer själv var ute och provkörde en av de första VW-bubblorna.
            Det var vinter och kallt som tusan.......
            Han hade slagit på värmereglaget för fullt, trots det hände ingenting....

Då sträckte han ut höger arm mot vindrutan där värmen skulle stiga upp och utbrast " Kommer det aldrig någon j...a värme nångång ?

Comment

Hallå igen,
              Historierna om hälsningen var roliga att ta del av, tack. Nu hade jag tänkt avsluta kapitlet som tyska leksakssoldater eftersom ämnet kan uppfattas som stötande eller opassande.
              Skrev ett kapitel om min samling i boken Svenska Samlare för några år sedan, men tvekade att publicera och lät några omdömesgilla personer läsa och tycka till, bl a min far som varit ordförande i publicistklubben, farbror som varit FN-ambassadör och så Jan Myrdal, sanningens profet. Alla ansåg att ju mer vi lär historien desto mindre fara för framtiden. Boken är slut på förlaget.
              Visst kan jag visa bild på figureras märkning. Det fanns till stora tillverkare; Elastolin (Hausser) och Lineol. Båda hade kataloger med samtliga figurer katalogiserade, numrerade, avbildade och beskrivna. Elastolin tillverkade nog ett ca 500 olika soldater.
              Produktionen förbjöds efter freden.

So long....
              Bifogade filer

Comment

Jag har en liten, 7x4 cm., kortlek med 56 kort. 4 kort i var kategori, ex. vetenskapsmän, kungligheter, boxare, filmstjärnor osv.
                Övre raden visar (väl?) några av dåtidens statschefer.
                Jag tippar på att detta handlar om 1930-tal, kan inte närmare tidsbestämma.
                Har en känsla av att detta är lite ovanligare föremål?
                Bifogade filer
                Gud gjorde några perfekta huvuden,
                resten satte han hår på.

Comment

Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                  Heja Kim!

Göring hade tydligen friheten att just designa sina uniformer. Ibland färgglada som operetthjältarnas.

Ludendorff och von Seeckt har jag hört talas om men inte mer.

Ny vända.

Först "chefen" själv, Adolf. Bra porträttlikhet.
                  Nummer två: Kan det vara "PR-ministern" Joseph Goebbels?
                  Trean: Kan, med tanke på svart uniform (SS), vara Himmler?
                  Annars en viss likhet med Albert Speer, arkitekten och rustningsministern.
                  Lars
                  Hallå Lars,
                  Jag är skyldig dig några svar som jag missade i hastigheten.

Nr 2 är Goebbels, halt och lytt, men ganska smart. Propagandaministern.

Nr 3 är 30/9 Rudolf Hess ( född 1894) i SS-uniform, tidigt 30-tal, stående med rörlig arm. Hitlers ställföreträdare och fruktade riksminister. Kallad ”Gummilejonet”. Livstids fängelse för krigsförbytellse.

Så Görings design, jo, han var den ende i krigsmakten som bar udda uniform och det sägs att han ritade själv. För övrigt tror jag att det delvis var Göring som räddade Sverige från kriget, men det är en annan historia.

So long...kanske öppnar jag en ny tråd om Elasotlin men intresset verkar vara svagt.

Comment

Hallå Lars,
                    Jag är skyldig dig några svar som jag missade i hastigheten.

Nr 2 är Goebbels, halt och lytt, men ganska smart. Propagandaministern.

Nr 3 är 30/9 Rudolf Hess ( född 1894) i SS-uniform, tidigt 30-tal, stående med rörlig arm. Hitlers ställföreträdare och fruktade riksminister. Kallad ”Gummilejonet”. Livstids fängelse för krigsförbytellse.

Så Görings design, jo, han var den ende i krigsmakten som bar udda uniform och det sägs att han ritade själv. För övrigt tror jag att det delvis var Göring som räddade Sverige från kriget, men det är en annan historia.

So long...kanske öppnar jag en ny tråd om Elasotlin men intresset verkar vara svagt.
                    Hej Kim!
                    Tack för svar.
                    Hess så klart. Jag glömde honom. "Stollen" som flög till England för att skapa fred. Rasade på Hitlers rankingklista efter den bravaden.

Vet inte mycket om Elastolin så kör gärna en tråd om det.
                    Hade några indianfigurer som barn.

H d g

Lars
                    - - - - - - - - - -

Comment

Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                      Jag har en liten, 7x4 cm., kortlek med 56 kort. 4 kort i var kategori, ex. vetenskapsmän, kungligheter, boxare, filmstjärnor osv.
                      Övre raden visar (väl?) några av dåtidens statschefer.
                      Jag tippar på att detta handlar om 1930-tal, kan inte närmare tidsbestämma.
                      Har en känsla av att detta är lite ovanligare föremål?
                      Hallå Sladden,
                      Riktigt kul, men var är alla tjejerna? Kortlek, jag undrar om det inte är samlarbilder som på den tiden var fripassagerare i cigarrettpakten. Tror du att korten är tyska?
                      So long...

Comment

Working...
                      X