Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snäckarbeten, nytt fynd...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tema: Snäckarbeten, nytt fynd...

    Hallå igen,
    Söker kontakt med någon som vet något om dessa sköra föremål. Som kotte samlade man snäckor, limmade på tändsticksask och grattade morfar på födelsedagen, men vad är det egntligen? Mitt senaste inköp för en tia och några äldre bifogas. So long...
    Bifogade filer

  • #2
    Vilka härliga fulsnygga saker! Vet inget om dem, men har för mig att det berättats här på Pes tidigare om liknande föremål. eller också har jag läst om dem nån annanstans. Hoppas du får hjälp.

    Comment


    • #3
      Jag tror majoriteten av dessa - kanske inte alla - är sjömanssouvenirer. De äldre kan nog vara tillverkade av sjömän medan de nyare är handarbeten/hemslöjd från sjöfartstäder.
      Det fanns en stor och på sin tid berömd butik i Hamburg (St Pauli) som drevs av en man vid namn Harry Rosenberg, som sålde alla tänkbara former av sjömansarbeten och dito souveniret från världens alla hörn. I hans myllrande butik fanns en hel avdelning med skrin, ramar och diverse annat, med snäckskal som bestyckning.

      Comment


      • #4
        Svenskt skrin på morfars rökbord

        Hallå Rosa och tack HgF,
        Roligt att få bekräftelse på det man hört berättas som barn men Harry har jag aldrig hört talas om.
        Min favorit bland alla skrin, nåldynor etc är emellertid svensk och stod på morfars rökbord bland andra marina minnessaker. Kikade lite extra och fann att pansarkryssaren sannolikt är englska Edgar från slutet av 1800-talet och ägarinitialerna är daterade till 1925. De två små kuttarna, kanske lotsar, började byggas 1870.
        Här skrinet som är handgjort av tunn masonit och snäckorna är förankrade i gips.
        So long...
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Det är inte precis sparsmakad minimalism
          Nej, det är inget loppspel.

          Comment


          • #6
            der var en som lavede disse - han solgte så mange og tjente så meget at han købte store dele af et olieselskab. Senere fik olieselskabet en muslingeskal som mærke.
            Netop fordi hans penge var tjent på muslingeskaller.

            Comment


            • #7
              Diverse snäckor från en annan tråd..

              Hallå,
              Flyttar några snäckarbeten så blir det en liten samling på en skör tråd.
              1. Trevligt litet smyckeskrin.
              2. Turistsouvenir Öregrund.
              3. Syskrin (tillhör Jung_Kee)
              4. Liten tavelram med vykort föreställande SS Columbia (ca 1935)

              Fyll gärna på, gillar snäckor.
              So long...

              PS. Tack Hose, upptäckte ditt roliga bidrag först idag. Ska byta bensinbolag.
              Bifogade filer

              Comment

              Working...
              X