Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ditt/dina äldsta föremål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ditt/dina äldsta föremål

Hej

Vilket är ert äldsta föremål. Från vilka sekel har ni föremål. Detta tyckte jag skulle vara intressant att veta. Jag är själv inne på att försöka samla på mig åtminstone ett föremål från olika sekel och se hur långt bak man kan komma.
    Posta gärna en bild på föremålet och berätta om det om ni vill. Behöver inte var det finaste el dyraste utan det som ni är mest stolta över kanske.
    OBS i omröstningen gäller bara ett alternativ, alltså det äldsta.

Klistra sen in nedan och sätt kryss från de sekel ni har föremål.
    Ni får ju jätte gärna berätta om ett eller flera.
    Hoppas ni inte tyckte det blev för krångligt.

Exempel, Kalle har föremål från 18,16 och 1500 tal.

1800-tal X
    1700-tal
    1600-tal X
    1500-tal X
    1400-tal
    1300-tal
    1200-tal
    1100-tal
    1000-tal
    Innan

BILD
    34
    1800-tal
    0%
    11
    1700-tal
    0%
    8
    1600-tal
    0%
    6
    1500-tal
    0%
    2
    1400-tal
    0%
    0
    1300-tal
    0%
    0
    1200-tal
    0%
    2
    1100-tal
    0%
    0
    1000-tal
    0%
    1
    Tidigare
    0%
    4
    Pes är mitt google.

jeg satte x i 1700 tallet, jeg kunne have sat kryds i 1600 eller 1100 - men vi møntsamlere opfatter ikke vores gamle mønter som rigtige ting fra den æra. Jeg kunne også have markeret for min stenøkse - den er 5000 år gammel måske 6000. Stenøkser tæller heller ikke. Så kunne jeg have markeret millioner af år - mine forsteninger, hajtænder, søpindsvin, men de er ikke menneske skabte. Mine olielamper fra Khartago er vel 2000 år gamle - nogen vil måske sige at de er fra 1976 da de blev købt.
    Så tænkte jeg på et par skeer fra 1716 - de er det ældste daterede jeg har. Selvom skeer heller ikke rigtig tæller med, så blev det 1700 for jeg har også korpus sølv fra anden halvdel af 1700.
    Klart at alder tæller, men ofte er det typen som gælder. Jeg har lysestager som er fremstillet fra ca 1720 til omkring 1800 - jeg siger altid at de er fra 1720, men må erkende at de kan være senere
    Last edited by hose; 2010-05-27, 06:58.

Comment

Saknar tyvärr rutan för 1900-tal... Nej det stämmer inte. Mina äldsta föremål är handkolorerade korstygnsmönster från mitten av 1800-talet. För övrigt är allt 1900-tal. Inte för att jag inte är intresserad av äldre tider, men jag vill inte ha det omkring mig. Inte heller att behöva "ta hand om" dem. För ägande innebär ansvar!

Comment

Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
        jeg satte x i 1700 tallet, jeg kunne have sat kryds i 1600 eller 1100 - men vi møntsamlere opfatter ikke vores gamle mønter som rigtige ting fra den æra. Jeg kunne også have markeret for min stenøkse - den er 5000 år gammel måske 6000. Stenøkser tæller heller ikke. Så kunne jeg have markeret millioner af år - mine forsteninger, hajtænder, søpindsvin, men de er ikke menneske skabte. Mine olielamper fra Khartago er vel 2000 år gamle - nogen vil måske sige at de er fra 1976 da de blev købt.
        Så tænkte jeg på et par skeer fra 1716 - de er det ældste daterede jeg har. Selvom skeer heller ikke rigtig tæller med, så blev det 1700 for jeg har også korpus sølv fra anden halvdel af 1700.
        Klart at alder tæller, men ofte er det typen som gælder. Jeg har lysestager som er fremstillet fra ca 1720 til omkring 1800 - jeg siger altid at de er fra 1720, men må erkende at de kan være senere
        Wow, du känner inte för att visa någon bild på dina oljelampor?
        Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
          Saknar tyvärr rutan för 1900-tal... Nej det stämmer inte. Mina äldsta föremål är handkolorerade korstygnsmönster från mitten av 1800-talet. För övrigt är allt 1900-tal. Inte för att jag inte är intresserad av äldre tider, men jag vill inte ha det omkring mig. Inte heller att behöva "ta hand om" dem. För ägande innebär ansvar!
          Det där med att ta hand om håller jag helt med om. Jag får någon speciell känsla dock när jag håller i ngt som är riktigt gammal, en historia bakom som är svår att beskriva.
          Pes är mitt google.

Comment

mortel

En tidigare visad mässingsmortel, daterad 1615. Hade spolat av den precis innan så det är vatten som syns runt botten, morteln hade spruckit och sedan lagad med järnband. Kryssade bara i 1600talet men har en del från 1700talet också, mest allmogesaker.
            Bifogade filer
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Att ta hand om sakerna är lite av det härliga
              Ser att kommande generationer inte kan så mycket om gamla saker
              Därför jobbar jag med en egen databas, om sakerna jag har
              Kan ju vara bra för barna när man inte är med längre (arvet)
              Äldst daterade är nog ett mangelbräde 1746
              I övrigt är det en sakrala sak 13-15 tal
              Och hoppas på 1000 talet eller tidigare på en oljelampa
              Last edited by Lars H; 2010-05-27, 11:42.
              Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Har en gammal tårflaska i glas som ska vara ca 2000 år gammal. Det föremålet är ca 1000 år äldre än min nästkommande i ålder vilket är en kinesisk liten bronsvas från ca 1100-1200 talet.

Comment

Ja, det här var inte helt lätt!

1200-1300-tal en liten kinesisk blå-vit skål
                  1400-tal Ja, här hade jag fått lämna blankt tills för några dagar sedan då jag fann en sida med februari månad ur ett medeltida franskt? kalendarium, på den kommunala återvinningsbutiken. Sta'ns i särklass sämsta andrahandsbutik, men hittar man väl något rör det sig sällan om belopp över 10:-. Priset var en tia och sidan var ramad i en smal ekträram med glas utan passepartout och baksidan bestod av en med blåslampa bränd plywoodskiva så att det skulle ge en känsla av att passa ihop med handskriften. . Den är inte helt lätt att tidsbestämma men jag förmodar att vi med den gotiska texturen och utsmyckningen hamnar antingen på 1300- eller 1400-talet.

1500-tal några tämligen enkla kinesiska krukor/vaser
                  1600-tal några böcker och tryck samt lite kinesiskt Kangxiporslin
                  1700-tal-1900-tal i princip samtliga föremålskategorier
                  Bifogade filer

Comment

Hallå Wasistdas,

Sorry, jag fattar inte riktigt vad jag skall rösta på?
                    Hur som helst, mina äldsta av mänskig hand bearbetat föremål är en samling stenyxor som jag har i stan, därför ingen bild just nu. So long...

Comment

Oj, vad alla har gamla och fina föremål. Ligger liiiiite efter. Jag kommer igen dock =)

Kim, du ska bara rösta på ditt absolut äldsta föremål. Sen får du gärna berätta om några andra förmål du har från olika sekel som du är stolt över.
                      Väntar med spänning på dina stenyxor.
                      Pes är mitt google.

Comment

Når man ser på svarene indtil nu. Så undrer det mig at så få her har gamle sager. Forbavsende at efter den industrielle revolution - tegner sig for så meget. Selvfølgelig har vi alle de nye ting - (hose = efter 1850). Jeg opdeler tiden i 4 kategorier:
                        Før 1800 = fine og gode antikviteter
                        1800 - 1850 = god ældre ting
                        1850 - 1900 = nyere
                        efter 1900 = helt nyt og uinteressant (i en antik sammenhænge)

Min opdeling er (som jeg har skrevet flere gange tidligere) udsprunget af den industrielle revolution. I perioden 1850 til ca 1900 kan man se håndværk i ting. Det meste laves med maskiner, men de mænd som betjener maskinerne kan samtidig deres håndværk. Det afspejles i tingene.
                        Perioden 1800 til 1850 er kendetegnet ved håndværk, men man ser maskinerne i tingene. Kobberkedler bliver trykt, pladerne valset osv - maskinerne er på vej.
                        Efter 1900 så er det (med få undtagelser) maskin fremstillet. Og totalt uinteressant. Jeg får røde knopper ved snak om designere og formgivere. Moderne formgivere er ren spekulation og snyd (så fik jeg mindst 2/3 af forum medlemmer imod mig).
                        1700 tals ting og før
                        Her er så mine olie lamper fra Khartago. Er de år 0 eller er de lavet 1976, tja kun Allah ved det.
                        Bifogade filer

Comment

Her er mit "ældste" formål - som det ses ikke det ældste, men doumenteret sølv med stempler og alting. 1739 fra Næstved.
                          På sidste billede sammen med sin lillebror fra 1760 Århus.
                          Bifogade filer

Comment

Häftiga och fina saker du visar upp Hose. Var ju riktigt trevliga bägare också.
                            Vad står stämpeln för?
                            Pes är mitt google.

Comment

1779 är den här bilden daterad. En släkting utförde den som något slags examensprov vid lärarutbildningen. Bland det viktigaste för dåtidens lärare var således att kunna skriva snyggt. Språket är holländska ifall någon undrar.
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X