Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt bästa askfat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Det här är väl en triangel mer i Din smak Kimmen........
    UFO-Sverige, UFO-Sweden, UFO, ufo, ufologi, observation, misstolkning, forskning, UFO-bilder, vetenskapsinriktad, folkbildning, riksorganisation, UFO-organisation, organisation, UFO-Aktuellt, Rapportnytt, UFO-Sveriges Radio, Ufopodden

    Comment


    • Tack Snubben,
      Kul läsning och fyndigt svar. So long,,,

      Comment


      • Detta askfat som är ett reklamaskfat för ett gammalt, numera avsomnat, byggvaruhus i vår lilla stad.

        Det lustiga med fatet är att namnet på firman står på baksidan. Och att framsidan pryds av firmans direktörs "namn". Inte bokstavligt utan bildligt. (rebus: direktörens namne tog OS-guld 1932??)

        Askfatet fick min svärfar av firmans direktör på 50-talet när han, min svärfar, byggde sitt hus och var "storkund" på byggfirman.
        Svärfar var inte rökare.

        I botten står förutom byggfirmans namn, tillverkare: "Rörstrand" och R146.
        25X25 cm

        Lars
        Bifogade filer
        Last edited by Lars F; 2010-07-25, 00:46.
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

        Comment


        • Hallå Lars,
          Sven Utterström bör det vara. Askfatet är en s.k. give away och då brukar avsändaren vara lite mer diskret. So long...

          Comment


          • Roligt med en sån här tråd. Gillar dem med djur mest! Är icke-rökare och äger bara ett enda askfat, nämligen det här, av glas:



            Loppisfynd, vet inte hur gammalt det är, men gillar det skarpt.

            Comment


            • Hej sanakan!

              Ditt askfat är från Tjeckoslovakien, tillverkat av Desna. Detta askfat har tillverkats under väldigt lång tid.

              http://www.desna-glass.cz/www/produc...ail.php?id=100

              MvH
              Emil

              Comment


              • Detta lilla askfat av tunn pressad kopparplåt visar att det en gång i tiden var de fina herrarna som rökte......f.ö precis som idag även om jag själv var tvungen att sluta av hälsoskäl 2006.
                Bifogade filer

                Comment


                • Hallå Snubben,
                  En musketör, vill jag lova, får mig att tänka på van Baars cigariller och
                  Ritmeester Livarde. Fint fat...so long...

                  Comment


                  • Ja, den holländske musketören är kanske förebilden på askfatet från 1880/90-talet. Vore den yngre, skulle det förvåna.

                    En dansk askkopp med lite abstraktare motiv, än prylsnubbens senaste, av Jörgen Mogensen vid KD.
                    Skall invigas ikväll med en färsk cigarett av märket John Silver a´ tre kronor.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Den er go, Gideon.......smukk. Här en sval sak i glas.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Alltid snyggt med Keckeblått!
                        Men varför får jag associationer till "slå blå dunster i ögonen"?

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Alltid snyggt med Keckeblått!
                          Men varför får jag associationer till "slå blå dunster i ögonen"?
                          Ja, vad kan det bero på......
                          [ame="http://www.youtube.com/watch?v=tJtMoX_mHBg"]YouTube- Smoke Gets in Your Eyes[/ame]

                          Comment


                          • Faaaan vad jag bli röksugen! Tror jag ska åka och besöka sonen som är rökare.
                            Last edited by Polsson; 2010-08-05, 20:32.
                            p-son

                            Comment


                            • Hur kunde detta hända??!!

                              Oj så det blev,kollade upp denna intressanta tråd och insåg att jag hade en dold samling som smugit sig på mig utan att jag insett det själv...Är inte rökare och har aldrig varit det men shit vad många askfat jag lyckades hitta i mina gömmor.Tror till och med att det finns några fler än dessa.
                              De rostfria är från Avesta,glas samlingen är Höglund.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Souveniraskfat från Grauman's Chinese Theatre, Hollywood. Filmen som visas är "Some like it hot" med Marilyn Monroe, Tony Curtis och Jack Lemmon i huvudrollerna, så året bör vara 1959.

                                Houze Glass Co.
                                (Houze Convex Glass Factory), Pt. Marion, PA, USA
                                Glasbruket grundades 1902 av den belgiske invandraren Leon Houze. Företaget kom att inrikta sig på silkscreentryck på souvenirer. 57 anställda stod utan arbete när företaget lades ner 2004.

                                The Chinese Theatre is arguably the most famous movie theatre in the world. It opened as Grauman's Chinese Theatre on May 18, 1927 with Cecil B. De...
                                Bifogade filer
                                Last edited by Kaptenen; 2010-08-10, 10:48.

                                Comment

                                Working...
                                X