Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Mitt bästa askfat - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt bästa askfat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sarek rörstrand

    Tror att det är ett askfat..
    Bifogade filer

    Comment


    • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå Snubben,
      Lyfter den här roliga tråden efter ett loppisfynd från Furuvik (mest känt för en apa) och med bild av en gammal fiskeseglare från Göteborg. Diameter 95 mm. Råkar någon ha en trasig ratt är jag ivrig spekulant. Behöver material för att fixa till några andra. So long..
      Jie tillverkade sådana askfat på 40-talet, innan han började med keramiken. Han gjorde sådana till olika orter, målade dit ortens namn. Glaset köpte han för det mesta hos Målerås glasbruk

      Comment


      • Hallå Aimon,
        Intressant, det visste jag inte. Tack. Påhittig kille. Bilderna är nog tagna från gamla vykort och tveksamt om Jie arbetade med svarven. Han kanske bara köpte in delarna och skrev dit ett ortsnamn? Har någon utan namn, med stjärnbåtar som vi seglade mycket som kottar, och det bör vara Saltsjöbaden...so long

        Comment


        • Askfat utformat som om det vore gjort av juteväv för Handels AB Ultramare. Jag vet inget om Ultramare men tydligen verksamma i Stockholm, Göteborg och Malmö. Tillverkat av Rörstrand.
          m/s Trelleborg kan också vara Rörstrand men ingen stämpel. 11 x 5,5 cm.
          Bifogade filer

          Comment


          • Min första Nittsjö...

            Hallå,
            Fynd på Bakluckan®. Gillar egentligen inte den här hemvävda stilen med 50-talsstuk, men är svag för
            prylar med lokal anknytning. Stämplad Nittsjö SWEDEN. So long...
            Bifogade filer

            Comment


            • Askfat som funktion är inte det mest upphetsande för en icke-rökare. Men det kan ju finnas andra aspekter på dem. För dokumentation visas här några.
              Små kuvertaskfat i olikfärgat glas med en praktisk hållare. En etikett finnas kvar men den är tyvärr oläsbar.
              BoFajans med marint motiv och nr 1037/24. Trots att jag har BoFajansboken hittar jag inte formgivare.
              Slutligen Ekeby med tidstypisk formgivning. G 9 av Harald Östergren ur G-serien; här med orange dekor på beige botten från 1944-48.
              Bifogade filer

              Comment


              • Askfat i glas - Zingo - från Nuutajärvi Notsjö, Finland, 1793. Mer om Zingo (och Ingo) här http://sv.wikipedia.org/wiki/Zingo
                Bifogade filer

                Comment


                • Askfat, V Nason, C Murano.

                  Click image for larger version

Name:	askfat murano.jpg
Views:	1
Size:	64,3 KB
ID:	556245

                  Comment


                  • Norrahammar

                    Här är två askfat i gjutjärn. Det gröna med Nyskapande och Tradition. Det blå med texten "Knyck gärna askfatet men köp också våra värmepannor". En röd variant finns på denna tråd: http://precisensan.com/antikforum/sh...t!-äldre-humor
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Fågel, fisk eller mittemellan...

                      Vilken kul tråd! Här kommer några ur min samling av en utdöende art.

                      1. Insekt/fluga, mässing eller liknande, märkt MADE IN ITALY undertill. Uppgifter om ålder går isär på internet.

                      2. Fisk i mässing med olika ljusröda färgfält, mönster med blomslingor, orientalinspirerad, ursprung osäkert. Har sett en liknande silverpläterad där uppgiften säger perioden Arts and Crafts. Skrivet undertill med röd tusch: 251 _ eller :- och Bj 59.

                      3. Röd lera med ljusgrön glasyr upptill och klar undertill, oglaserade kanter, text uppe med klassiskt Art Nouveau-typsnitt: HET NEDERLANDS och STUDENTEN SANATORIUM, på sidan: BOUWSTEEN. Olika åldersuppgifter på internet och minst ett annat finns med annan text på museum i Nederländerna. Just med denna text finns representerat på Pipmuseet i Amsterdam: http://www.pipemuseum.nl/index.php?h...=1248&id=26507

                      4. Askfat i porslin med fåglar märkt IMPORT med rött undertill, Kina eller Japan.

                      5. Askfat för cigarrer (eller jumbocigaretter ), Art Deco. Stämpel: Gefle 2853, MADE IN SWEDEN. Om någon kan berätta om det kan vara Arthur Percy och vad 2853 betyder (glasyren?) så blir jag glad.

                      6. Cigarretui i läder och okänd metall (känns som tunn plåt men kan skönja mässingsgult här och där), inpressad stämpel DEP. DEP. står troligvis för Depose, Frankrike (depose är franska för registrerad, tid runt sekelskiftet 1900 se första länken). Tyskland använde Deponiert. Mer om dessa märkningar här: http://www.kovels.com/identification...-of-marks.html och här: http://www.ebay.com/gds/Depose-and-D...2158707/g.html

                      7. Tre små askfat i mässing och emalj cloissone, inga märkningar, Art Nouveau-feeling men är kanske 50-tal. Någon som vet ålder och ursprung?

                      8. Fisk från Ystad Brons. Kanske inget askfat men en cigarett ligger fint på stjärten.

                      Click image for larger version

Name:	1 30 p.jpg
Views:	1
Size:	144,3 KB
ID:	558052
                      Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	82,6 KB
ID:	558055
                      Click image for larger version

Name:	333 epost.jpg
Views:	1
Size:	66,2 KB
ID:	558053
                      Click image for larger version

Name:	under epost.jpg
Views:	1
Size:	61,7 KB
ID:	558054

                      Comment


                      • Från Backhaus Pewter Denmark verkar detta tennfat komma. På en annan tråd länkade Qwerty angående ett pipställ från Gerotin http://www.macacke.com/Garage/Gerotin.html. Och nog liknar de båda "ashtray" varandra?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • mitt bidrag

                          Kul att se så många häftiga askkoppar! Håller alltid utkik efter coola askkoppar på loppisar.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Askfat apa

                            Jag behöver hjälp här - inte med apan utan med stämpeln. Först trodde jag att Hjort gjort det. Men vänder man uppochner
                            ser det ut som något helt annat
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Tack prylsnubben!
                              Du har skarpa ögon och gott minne!
                              Apan skall också hamna på rätt tråd och rätt ö.

                              Comment

                              Working...
                              X