Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt bästa askfat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "Giftpinnar" var bra med tanke på cobrorna Lars F. Tänkte ett steg vidare i giftträsket, att smälta heroinpulver i för injicering. Kanske den har tillhört Sherlock Holmes, eller vad säger Du käre Watson.
    Problemet verkar vara att komma åt att elda under den.

    Comment


    • Ett näbbig askkopp för den ensamme rökaren, som kanske gillar allt med associationer till sjön. Det finns bara en liten svårtydbar krumelur under sulan/kölen.

      Click image for larger version

Name:	Askkopp 1.JPG
Views:	1
Size:	20,9 KB
ID:	535715

      Click image for larger version

Name:	Askkopp 2.JPG
Views:	1
Size:	30,0 KB
ID:	535716

      Comment


      • Här kommer ett par från en knivsamlande nörd...
        Click image for larger version

Name:	P1000143.jpg
Views:	1
Size:	64,8 KB
ID:	535752Click image for larger version

Name:	P1000142.jpg
Views:	1
Size:	122,9 KB
ID:	535753
        __________________
        MvH Goran W

        Comment


        • En gammal askkopp med humor från förr.
          Bifogade filer

          Comment


          • Tre favoriter:
            1. En hederlig gammal Kulan.
            2. Antagligen stöldgods från någon flygplats från början, men inköpt av mig i god tro på loppis.
            3. Keramikvariant för utomhusbruk, ska vara en skvätt vatten i underdelen.
            Bifogade filer
            skogis

            Comment


            • Vingel, tringel och jag förmodar att det är ett askfat?
              Bifogade filer

              Comment


              • Loppis

                Hittade det här askfatet på en loppis för en femma. Tyvärr är det skadat och limmat i ena hörnet. Men en femma var det nog värt...Click image for larger version

Name:	P2180007.jpg
Views:	1
Size:	43,1 KB
ID:	545899Click image for larger version

Name:	P2180008.jpg
Views:	1
Size:	51,3 KB
ID:	545900

                Comment


                • JUST det, ett askfat i tenn från 1929 och en knäböjande kvinna..........
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Hallon Lars,
                    Fint fat, men fasen vet om Just Andersen tänkte att man skulle fimpa i skapelsen? Danmark, alltså, 1930-talet. Fin tjej som för tanken till en sjöjungfru.... so long...

                    Comment


                    • Jag slutade röka för fyra år sedan men har fortsatt köpa askfat av bara farten. De fyra jag visar upp nu är de jag kunde hitta för närvarande. Den orange glasgoppen är ett loppisfynd för en femma eller något sådant. Den använder jag nu till batteridrivna värmeljus (fluffiga kattsvansar och levande eld går inte så bra ihop) och det blir riktigt mysigt. Den vita glaskoppen köpte jag på 80-talet tillsammans med två svarta. Jag brukade ställa dem på varandra (stapelbara) för då kunde kag fylla alla tre innan jag tömde dem. Det lilla kuvertfatet är troligen tyskt och jag använder det som medecinkopp eftersom det blir enklare att se så att jag får i mig rätt antal och sort av pillren. Den stora är Ekeby, askfat 1 av Harald Östergren, tidigare S.4. Den matchar min daggmaskdam och används nu som smyckesfat.

                      Click image for larger version

Name:	DSCF0030.jpg
Views:	1
Size:	98,9 KB
ID:	547574
                      Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

                      Comment


                      • Nu ska vi lira kort...

                        Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                        Vingel, tringel och jag förmodar att det är ett askfat?
                        Hallon Lars,
                        Roligt askfat, tringel och vingel väckte mitt intresse och lär vara namn på äldre kortspel (av typ vira).

                        Bidrar med ett askfat med favoritmotiv i ruskigt rökfärgat glas med inslag av rutten tång under opetade naglar. Näring åt jungfrur.
                        So long....
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hallon Lars,
                          Fint fat, men fasen vet om Just Andersen tänkte att man skulle fimpa i skapelsen? Danmark, alltså, 1930-talet. Fin tjej som för tanken till en sjöjungfru.... so long...
                          Tack Kim! Men nog har det använts för både glöd och fimpar som tärt på tennet.

                          Ask-ungen har jag visat på tråden för keramik från Älvsjö men jag tycker det festliga fatet platsar här också.

                          Nästa fat är jag inte 100 på att det är ett askfat men kan säkert användas som sådant - om någon vill smita ut från slottet och ta en cigg med högvakten........ Höganäs är tillverkare.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Grön marmor. Självklart Kolmården - men nej!
                            Connemara. Självklart halvstora ponnys - men nej!
                            För mig ny lärdom: Connemara green marble recess. Här ett litet askfat från Irland.
                            Säger en som inte röker .
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Här kommer mitt bidrag i tråden!
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Sommardäcken är ju på för länge sen. Här kommer ett utan dubbar från US Rubber och U.S. Royal.
                                Sedan ett i glas av Erik Höglund och ovanligtvis med signatur Boda H 609.
                                Slutligen en uggla i driven koppar av Harald Linder Uddevalla.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X