Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt bästa askfat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hallå Lars,
    Tack. Nej Oscar II visade väl bara upp sig i halvprofil? Slarvigt av mig och kul för Snubben. So long...

    Comment


    • QUOTE=Gideon;165236]Man kan undra vilka personer som släckte sina cigarrer och mindre varianter av rökpinnar, den gången det begav sig i salong och hall?
      Är det inte det heraldiska emblemet för Prince of Wales, möjligen Albert Edward (1841-1910) senare Edward VII? Den består av just tre strutsfjärdrar genom en öppen guldkrona.

      Hallå Gideon,
      Intressant aska. Vill nog tro att det handlar om Edwards kröning 1901. Engelsmännen förkortade ofta, PR är lika med prince. Kolla Staffordshirefiguren. Så här såg iallafall gossarna ut som prinsar... so long...
      Bifogade filer
      Last edited by Kim von Platen; 2010-12-13, 15:38.

      Comment


      • Här är en askkopp från Gustavsberg, och skall enligt säljaren ha varit en gåva till de anställda där på 1930-talet.

        Olle
        Bifogade filer

        Comment


        • Hallå Olle,
          Jättekul, tycker jag. Kommer mig att tänka på ett tryckeri med slogan "Tryck på muggen" men det var långt senare. Håll igång och so long...

          Comment


          • Hallå Snubben,
            Lyfter den här roliga tråden efter ett loppisfynd från Furuvik (mest känt för en apa) och med bild av en gammal fiskeseglare från Göteborg. Diameter 95 mm. Råkar någon ha en trasig ratt är jag ivrig spekulant. Behöver material för att fixa till några andra. So long..
            Bifogade filer

            Comment


            • Hemskt men fult

              Bra Kimmen, styr på Du bara.
              Undrar vad detta är för material, det som ser ut att vara grått av aska har ju blivit märkt av tidens tand. Damens övre knä har ju också tydligen varit en populär fimpningsplats. Materialet är hårt som någon sorts stenmassa.
              Bifogade filer

              Comment


              • Kanske lava?
                Pes är mitt google.

                Comment


                • Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                  Tack wasistdas, maybe. Men det står ju used på objektet och det ser helt nytt ut i motsats till mitt som verkligen är used, detta trots att jag jobbat på att rengöra det. Dessutom känns mitt inte riktigt som att det är kolsvart rakt igenom, jag ser någon pytteliten vit fläck på ett par ställen.

                  Comment


                  • Nä det är sant, din kanske har använts av en storrökare av ring =)
                    Vet inte hur lava blir när det reagerar på värme igen.
                    Basalt känns det väl inte som? Kanske svartbränt lergods?

                    Nu blir jag nyfiken på vad det är för material, hoppas någon annan tittar in. Tills dess ska jag googla mera för att ev kunna hitta ursprung.
                    Bifogade filer
                    Pes är mitt google.

                    Comment


                    • Så här ser det ut när man skrapat bort det svarta, först blir det brunt under och sedan närmast vitt. Känns som något konstmaterial, kan det vara konstharts månne.

                      Comment


                      • Liiite Sent

                        Klart understatement............viktigt med vitt(rent) under så klart.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Trelleborg så klart

                          Bättre blir det inte, en liten Trelleborgare i farbror Polssons fotspår.(Inte någon rökare så klart, utan till lite kräftsmör eller dylikt).
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Här kommer min Rörstrandare..

                            Click image for larger version

Name:	asf1.jpg
Views:	1
Size:	43,0 KB
ID:	521735
                            Click image for larger version

Name:	asf2.jpg
Views:	1
Size:	32,5 KB
ID:	521734

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Så här ser det ut när man skrapat bort det svarta, först blir det brunt under och sedan närmast vitt. Känns som något konstmaterial, kan det vara konstharts månne.
                              Kom ihåg att jag hade uppe en sak för ett par år sedan, i annan tråd, när jag såg din ”badande madam i jacuzzin”.

                              I den här är materialet gjutjärn som förkopprats.
                              Ingen lyckades då knäcka vad det var.

                              Nu kan jag tänka mig att det är ett ”askfat” för ”giftpinnar” och kanske cigarrer.
                              (Giftpinnar med tanke på de tre kobrorna).
                              Den är ganska bränd i övre skålen där man kanske fimpade.
                              I den undre delen kunde man lägga ifrån sig sin brinnande ”pinne” eller cigarr.
                              Häpp!

                              Så enkelt är det nog inte.
                              Någon kanske har någon synpunkt?
                              Bifogade filer
                              - - - - - - - - - -
                              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                              Comment


                              • Kan det vara något slags rökelsekar inom den indiska religionen?

                                Comment

                                Working...
                                X