Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Speldosa i elfenben skapar fundering

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Speldosa i elfenben skapar fundering

Hej, Hej, Godkväll!

I mitt förråd har jag haft den här speldosan länge. Där ska den emellertid inte ligga längre. Nu undrar jag om det går att få liten info om en sån här sak. Jag har sett och hört den här spela sedan jag var en lite pilt, det innebär 50-talet. Kanske skaffade mina föräldrar den på en rundresa i Europa och på den tiden var det nog ingen debatt om elfenben. Några frågor:

1. När jag mycket försiktigt skulle rengöra den med en mycket lätt fuktat antistatduk så kom, till min förskräckelse, en annan färg fram, sen lugnade jag mig och det kanske är så att elfenben är vitt egentligen? Det röktes hemma på den tiden. Chesterfield och Kent var det som gällde.

2. Hur är det i dag med regler när det handlar om elfenben? Det har väl att göra med ålder på föremålet har jag för mig. Jag tänker på vid försäljning.

3. Ska jag försöka göra den ren ordentligt så att det vita kommer fram? För det är väl så att det är den riktiga nyansen som syns bitvis/fläckvis på bilden?

4. Finns det hugade spekulanter på sånt här?

Den fungerar helt perfekt, uppdragning i botten och paret snurrar runt i wienervals.

Jag ska lägga upp en bild på fronten med bättre skärpa, den första blev inte bra.

Hälsningar Börje
    Bifogade filer
    Last edited by Börje; 2010-05-15, 08:30.

Skruerne på billede 1 - vidner om at alderen ikke er så gammel.
    Krydsfiner er det også - jeg vil antage, at du har ret i alder
    Billedet viser danserinden Marie Anne de Cupis de Camarco født 15. april 1710 i Brusselles. Hun døde i Paris 28. april 1770.
    Billedet er malet i 1730 af Nicolas Lancret.
    Balletdanser.

Comment

Vad betyder "Krydsfiner" ?

Comment

plywood

Comment

Jaha! Ok,

1.Sen var det det här med färgen, dom ljusare partierna, är det den egentliga färgen på elfenben från början? Och att dosan har mörknat av tiden och utsatthet av allehanda ting. Eller, kan det vara så att det är någon beläggning som lätt lossnar nu när jag försiktigt fuktar ytan? Någon beläggning som var med fån början och av ålder släpper?

2. Finns det någon marknad för en sån här sak? Är det någon idé att lägga ut den på auktion? Är elfenben portförbjudet på auktionen? Jag har hört att man kallar det enbart för ben, annars åker man ut, t.ex. på Tradera.

Comment

elfenben er beregnet til at holde til lidt af hvert. Så rens du bare med med milde sæber.

Der er en grund til at elfenben er uønsket - get used to it.

Comment

Preoblemet här är CITES-reglerna där elfenben ingår, men det finns en åldersregel som säger att material från före 1947 inte omfattas av CITES-reglerna. Om nu detta gäller fortfarande måste du själv skaffa bekräftelse, liksom även att verifiera att speldosan faller under denna åldersegel, d v s är tillverkad före 1947.

Comment

Tack för tydlig info om det!!!

Comment

Working...
                X