Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagens loppis.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dagens loppis.

Var på bakluckeloppisen i Brevik som Lars H. tipsade om i en anna tråd. Blev lite roliga köp. Köper mest lite udda och kuriösa saker.
    Börjar med en tavla föreställandes en dam. Bakgrund och marken är målad. Damen är utförd i vad väl närmast kan kallas för applikationsteknik. Se detaljbilder. Tror att tavlan är från första hälften av 1800-talet eller närmare mitten. Mer saker kommer.
    Bifogade filer

Hittade också en liten figur. Flicka med fisk av Astri Taube. Gjuten på hennes fars gjuteri. Fisken syns otydligt mellan händerna.
    Bifogade filer

Comment

En sparbössa blev det också. Mässing. Text på motsatta sidan: Östergötlands Enskilda Bank Hemsparbössa.
      Bifogade filer

Comment

Dina köp gick i den "gyllene färgen", till och med damen på tavlan har lite guld på sig! Härliga köp!

Comment

Allt är inte gyllene. Blev lita annat också. Selbåge smide med delvis bevarad målning. Köpte den mest för "krusidullerna"
          Bifogade filer

Comment

Blev några fynd , SB som nu är polerade ( 1825-1840)
            plus lite annat som ska gå på Tradera
            Men hoppade den loppisen som sagt, var hos Agneta
            Bifogade filer
            Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Den damen var fantastisk. Du har verkligen en god näsa som luktar sig till det rara Ulferic.

Comment

Jag får gratulera Er till Era fynd!

Vad får Dig att tro att tavlan är från första hälften av 1800-talet eller närmare mitten. Jag skulle själv utifrån bilderna tro att det rör sig om 1700-talets sista fjärdedel utifrån klädsel och frisyr. Kan det vara så att ramen är original gustaviansk?
                Last edited by Kaptenen; 2010-05-09, 13:00.

Comment

Jag gick faktiskt förbi tavlan ett antal gånger innan jag tittade närmare på den. Trodde först att det var ett tryck.
                  Intressant det du säger om 1700-talet kaptenen. Visade tavlan efter köpet för en person som brukar värdera föremål på diverse antikmarknader och dylikt. Han påstod samma sak. 1700-tal. Vågade inte riktigt tro på honom men har sökt lite på nätet och funnit att tavlan troligen är lite äldre än jag skrev. Tavlans ram är gustaviansk men inte från tiden. Har ramats om och satts bakom glas under tidigt 1900-tal ser det ut som. Färgerna på de olika tygen har under åren som gått bleknat.
                  Visar ett par minipokaler om det nu kan kallas så i gyllene björk.
                  Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                    Hittade också en liten figur. Flicka med fisk av Astri Taube. Gjuten på hennes fars gjuteri. Fisken syns otydligt mellan händerna.
                    Ljuvlig, grattis till den. Fisken är dessutom precis en så´n som jag brukar få.

Comment

Working...
                    X