Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sjöfynd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sjöfynd

Denna hittades för många år sedan i Skurusundet. Det fanns mask i den som efterhand kröp ut och.......... Sedan oljade jag den, och det skulle jag inte ha gjort. Den började "blöda och blöda", det tog aldrig slut. Och då menar jag, många år. Säkert minst 15. Från början var den klart SEX-kantig. Sedan sjönk den ihop som en sufflé. Undertill är det trä-överdelen är beck/halm. Den känns helt klart MARIN. Kom igen Kimmen, Kaptenen och Ni andra. Vad har detta varit......
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2010-04-10, 02:10. Anledning: korrigering

Jaa, vad ska man säga?
    Det kanske hjälper att vi vet hur regalskeppet Wasa ser ut idag, och i relation till detta inoljade marinfynd, kan tänka oss skeppet i hälften av sin nuvarande storlek.
    Fy på sig.
    Inget tal om att den skulle ha pillats in under wasaskeppet, då den låg under pressening och åratals dusch - vilket hade hjälpt, att få en ursprunglig bild.
    Vilken del skulle ha varit sexkantig? Är det tjära/halm som känns mjuk och luktar så?
    Beskriv lite bättre.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
      Jaa, vad ska man säga?
      Det kanske hjälper att vi vet hur regalskeppet Wasa ser ut idag, och i relation till detta inoljade marinfynd, kan tänka oss skeppet i hälften av sin nuvarande storlek.
      Fy på sig.
      Inget tal om att den skulle ha pillats in under wasaskeppet, då den låg under pressening och åratals dusch - vilket hade hjälpt, att få en ursprunglig bild.
      Vilken del skulle ha varit sexkantig? Är det tjära/halm som känns mjuk och luktar så?
      Beskriv lite bättre.
      Hur ska jag beskriva........Helt klart är det som jag sagt något marint.
      Sexkantigt-vad står det för? Är det något religiöst? Har det suttit i fören på en roddbåt? Beck, materialet LEVER. Vet inte om det beror på att jag oljade det för många år sedan.......
      Det är litet, ca 9x7cm. det måste alltså ha suttit fast ovanpå något.....
      Ändå känns det oansenligt........om det inte haft någon symbolisk styrka.
      T.ex religiös....

Comment

Underdelen kan helt enkelt vara en tapp? Och den här lilla saken kan ha suttit som en av flera på rad - upp eller ner - det är frågan. Lysbloss? Nja...
        En landkrabba ska nog inte svara på det här, men ett par synpunkter har getts.

Om den haft religiös anknytning, så är det väl asatron Du har i tankarna? Isåfall var Du i närheten av en vikingabåt.

Comment

Tack för synpunkterna Gideon, även om de liksom mina kanske bara var irrbloss.....
          En Tapp tror jag på, upp.

Comment

Hallå Snubben,
            Spännande fynd från min barndoms lekplatser där vi djumpade på isflak,
            seglade isjakt och kryssade med måsunge, så det behöver vara ett marint föremål även om jag vill tro det.

Det jag med säkerhet kan säga är att sufflén inte är en sextant, men kanske har med navigation eller signalering att göra. Man satte fjutt på halmen och fick en lanterna... eller signalerade, typ Morse, men sufflén är äldre än Morse (1860 någonting?). Nej, jag vet inte. Hade sufflén formen av en spade? Spännande att höra vad andra tror. So long...

Comment

Vila i frid....

Denna tråd fick inte vila i frid. Stötte slumpmässigt på den igen ikväll
              och fann att jag inte lyckats illustrera vad jag menade med "sexkantig".
              Men ungefär som på teckningen var "saken" alltså när jag fann den,
              det är som att man tryckt in en stor sexkant i beck/halm rundeln.
              Någon mening borde ju detta haft eftersom det är klart medvetet
              gjort. Tråkigt nog så gjorde jag ju så att "saken" kollapsade sedan.
              PS Sexkanten har ett djup på någon centimeter, underdelen på
              "saken" är ju av trä och beck/halm rundeln sitter uppträdd på en
              träspets på baksidan........Tyvärr hittar jag inte originalet just nu.
              Bifogade filer

Comment

Working...
              X