Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur gammal är kistan

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• hur gammal är kistan

köpte den här kistan igår på loppis.skulle vara jättekul att få reda på ungefärlig ålder.den är 40 cm bred,21 hög och 30 djup.verkar ha varit belagd med nån sorts tjära för länge sen.mvh tina
    Bifogade filer

Vilket fint möte med histiorien! De etsade ornamenten liknar gammelkristna ornament.

Comment

hej vad spännande,jag lägger ut två närbilder på några ornament.mvh tina
      Bifogade filer

Comment

Tror att detta ursprungligen är en låda för sockertopp och tång, att knipsa av till lagom stora bitar ska ligga idet lilla facket.
        Jag skull tippa din låda till början av 1800-talet, kanske tom andra hälften av 1700-talet.

Jättefin!

Comment

Tror inte det är en låda för socker
          Då skulle det nog vara en låda i underkant
          Snarare en liten kista ,med fack för småsaker
          karvsnittet, låsets placering ,och smidet känns som 1700 talet
          Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

Comment

Håller helt med Lars H denna kista är nog från 1700 talets andra hälft och kan nog vara en fästmansgåva till någon han tänkt äkta. Låset luktar rejält 1700-tal även om man ser dåligt på bilden. Finns det gravyr eller något i plåten?

Norrland

Comment

En s.k. läddika skulle jag säga.

Comment

Måste tillägga mitt förra inlägg att jag hade en sopborste som hade mycket snarlika ornament på sopedelen. Den var ifrån år 1680 c:a och har vistas på antik & auktions första sidan för sju åtta år sedan. Kistan kan också vara en nestekista(matkista) för fiskare eller andra som färdas och behöver mat med sig. Det skulle inte förvåna mig om vi får krypa ner till mot 1600 tal för denna kista, låset kan nog avgöra rätt exakt ålder.
                Lycka till med årsbestämningen "skaptina"

Comment

men gud vad spännande,tänk om den är så gammal som norrland tror.skickar med bättre bild på låset bla. mvh tina
                  Bifogade filer

Comment

hvormange kg sukker tror i at den kiste kan indeholde? og hvad kostede sukker anno 1600. Jeg tror ikke kisten er så gammel - den er for tyk i træ. Jeg tror at en bonde eller fisker har lavet den til værktøj. Som han har skullet have med.
                    Karvesnit er anvendt langt op i tiden.
                    Men jeg vil ikke gerne bedømme den ud fra billeder. Andetsteds har jeg vurderet den omkring 1800 - men eksakt alder ?? svært, men jeg tror ikke på væsentlig ældre end 1800 (hvilket også er gammel)

Du kan læse om karvesnit her http://www.denstoredanske.dk/Kunst_o...unst/karvesnit
                    så kan du dømme. Læg mærke til artiklens slutning meget brugt indenfor folkekunsten.
                    Last edited by hose; 2010-03-21, 20:00.

Comment

Hallå Skaptina.
                      Om kistans ålder vågar jag inte gissa för utformningen och dekoren av sådana här trevliga prylar gick i arv. Däremot kan jag bestämt säga att inredningen i kistan, med facket för varje-dag-saker till vänster är typisk för sjömanskistor redan på 1700-talet. Sjömannen fick inte medföra mer än det som rymdes i kistan.
                      De utanpåliggande gångjärnen är infällda och locket har inget överhäng. Kistan säger att jag inte vill ta plats i onödan. Så nog luktar din klenod hav, var glad för det. So long...

Comment

Ornamentiken har sina rötter i medeltiden då man satt i kyrkorna och insöp bibelns ord genom målade bibelberättelser och snidade helgonfigurer.

Är inte så uppdaterad på dessa typer av ålderdomliga kistor då de är extremt ovanliga häromkring men jag funderar om dylika kan ha tillverkats från 1500talet till slutet av 1700talet (utgår ifrån daterade mangelbräden från 15-16-1700talet med liknande ornamentik i mitt antagande). Blev lite sent nu för att hitta referensmaterial då jag kom hem sent från ett hembygsföreningsmöte. Hittade dock en kista på sidan 33 i Hilding Mickelssons vackra bok "Friargåvor och annat grant" som är ålderdomlig i formen med vikingatida ornament (liknande gångjärn) och daterad till slutet av 1700talet. i tidskriften "Västerbotten" 1978 sidan 123 så verkar man se denna typen av gångjärn som 1700tal? Är inte så säker på hur tillförlitlig källan är i detta fallet. Vissa antikhandlare skulle nog sälja denna kista som 1600tal, eller tidigare. jag skulle i nuläget svara 1700tal med en dragning mot mitten eller lite senare. Rolig som attan är den dock då den äger en rå naivitet i sitt utförande.

Kisttypens användningsområde kan nog ha skiftat i och med tidens gång. Det som var en finare möbel i ett bondehem under 1500talet kunde ha en helt annan status och användningsområde i slutet av 1700talet.

Mvh

Comment

tack alla för så utförliga svar,visst är det spännande.mvh tina

Comment

Självklart kan det vara en kvarleva av en hantverkare får tiden efter 1700. Men under 1800 talet var det få snickare som använde de gångjärn som kistan har samt det öppna käftlås som den också har. Efter kontroll av den danska sidan, ser jag att de inte är samma typ av snickeri som jag hittade där, detta är betydligt äldre.
                            Att kistan är mycket gammal är klart och ett smycke för sin ålder, jag vidhåller fortfarande att kistan är sent 1600 tal eller möjligen i början av 1700, nyare än så är den nog inte. Ornamenten-gravyren är både brända och snidade av vad jag kan se och brännjärn fanns i mycket tidig tidsålder
                            Självklart , alla kan ha och göra fel men i detta fall är det mycket som talar för 16-1700.
                            tal.
                            Kistor av den här typen användes till mycket, därför är det omöjligt att säga vad denna använts till exakt, det blir gissningar hela tiden.
                            Ändå ser man framför sig en som ville att kistan skulle se extra fin ut för något ändamål och då ligger det nära till hands att kistan har med en bröloppsgåva att göra.
                            Vi vet ju hur spinnrocksskedar såg ut på 1800 talet och hur väldigt snidade de kunde vara, de användes ju oftast till fästmansgåva till en blivande brud.

Jag hoppas att du får en lösning av denna kluriga fråga så att du till slut får 100%tigt besked om det du vill veta. Kistan är utan tvekan mycket ovanlig.

Comment

tack norrland för ditt trevliga svar,jag tycker det är helt otroligt med all kunskap som finns här.jag trodde först att den var tjärad men det kan hända att den som du säger är bränd.tänk vilka fynd det går att göra på loppis ännu. mvh tina

Comment

Working...
                              X