Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kulturföremål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kulturföremål

Fick tag på en väldigt speciell sak nämligen ett glasblåsarrör, har aldrig sett/känt på ett i verkliga livet, utan bara modernare rör på TV. Men detta i järn och handtaget handskuret i en underbart len och fin patina, översta metallhöljet där man blåste är gjort i koppar. Man undrar ju lite lyriskt vad för saker som framställts just med detta röret och vilken tidsperiod, men detta rör ska härstamma från Värmland. Röret är 113 cm och handsmitt, jag känner mig väldigt nöjd med detta röret i min samling.
    Bifogade filer

Kan bara säga att den skulle ha hamnat hos mig också så jag förstår att du är nöjd! Har heller inte sett någon äldre IRL så tack för bilderna.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Detta är i mina ögon (och flera med mig) en riktig höjdar sak ! Jag har sökt i många år efter en sådan utan resultat så det är bara att gratulera till ett mkt trevligt kulturföremål.
      Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

Comment

Ja, man kan väl säga att man haft lite flax eftersom jag bara hunnit samla glas i drygt 1,5 år, och priset för detta kulturföremål uppgick till kostnaden av en låda starköl på bolaget ( jämförelsevis ) klart överkomligt i mitt tycke. Drömmen vore väl att kunna öppna ngt. privat glasmuseeum i framtiden med allehanda prylar från glasbrukens historia ( drömma får man göra ) sen om det blir verklighet får framtiden utvisa.

Comment

Tjusigt! Aldrig sett något liknande irl, hur kom den i din ägo? Några tankar kring ungefärlig ålder?

Comment

Denna tingest kom i min ägo genom en kvalitetsauktion, inlämnare var en familj som härstammade från värmland. Köpte loss en del glas och flaskor som också kom från samma ställe, åldern kanske man kan gissa till 1800-tal så tror jag inte att jag tar i.

Comment

Working...
            X