Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

50-60 tals dukningar - tidningsutklipp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dokumentation: 50-60 tals dukningar - tidningsutklipp

Här är bilder på olika dukningar med text om varifrån delarna kommer samt vad de heter En del bilder är lite dåliga men det var inte lätt att fotografera dessa gamla tidningar från 50-60 talet.
    Bifogade filer

Lite mera...
    Bifogade filer

Comment

Kul! Ett förslag är att skriva in vilket år annonserna kommer ifrån, det är alltid kul att veta!

En kul grej i en av annonserna är att man använder begreppen "Grå Eld" och "Röd eld" på färgvarianterna av Hertha Bengtssons Blå Eld. Hette det så eller är detta bara ett sätt att skriva i denna annons? Det är ju mer logiskt än de varianter jag sett, röd "Blå Eld", grå "Blå Eld"
      http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Den dagen jag går igenom resten av tidningarna så skall jag försöka dokumentera bättre Jag bläddrade och fotograferade mest för mig själv men kom senare på att även Pesarna ville se dessa. Jag köpte en hel sopsäck full med tidningar de flesta 50 tal men även några 60 talare och jag har endast gått igenom 1/3 del av dessa

Comment

Och så går vi igenom nyss genomgångna tredjedel, ännu en gång, med anteckningsblock och penna.
          Suveränt, luchur!

Comment

Ja då förstår jag...du har det du gör Kul med så mycket info i alla fall!
            http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              Och så går vi igenom nyss genomgångna tredjedel, ännu en gång, med anteckningsblock och penna.
              Suveränt, luchur!
              Du är välkommen när du vill med penna och anteckningsblock Jag kan bjuda på både lunch och fika

Comment

Imponerande jobb du lagt ner luchur! Och man återförs till det tidiga 60-talet. Fast det känns inte lika coolt som dagens ungdomar verkar tro att det var. "Konsulten vid Djupfrysningsbyrån", vilken titel...Lite svåra kombinationer i vissa fall, brokiga dukar till stilrent porslin..Ja smaken är delad som tur är.

Comment

Jätteul att se dessa bilder luchur, 2/3 delar kvar, väntar med spänning. Dukningen är väldigt rak och allt på sin plats, förtäljer det om Groggen kom fram efter?
                  ________________________________________________________________________
                  "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                  så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                  Då måste man ju nedvärdera nuet."

Comment

Jag måste ändå få lägga in en brasklapp: Det är inte säkert att någon verkligen har dukat på det sättet som visas på bilderna. Man kan jämföra med de duktningar som visas i reklamblad idag (tyvärr är inte dukning någon konst som förevisas i vanliga tidskrifter på ett redaktionellt sätt idag).

Comment

Jag håller med Dig Peter, men det viktigaste är kanske att vi vet vad som fanns på marknaden.

I Husmoderns, 100 dukade bord (Stockholm: Åhlén & Åkerlunds förlag/Albert Bonnier) från 1937 får läsaren se bilder på allt ifrån hur bordet var dukat vid Gustav V:s 75-års dag på Tullgarn till barnkalas. Här får man nog en mer autentisk bild hur det kunde se ut när överklassen dukade. En vild blandning mellan gammalt och ärvt och nyaste art deco.
                      Bifogade filer

Comment

Working...
                      X