Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kanske har de här skruvarna visats tidigare men det är jobbigt att gå igenom hela tråden.
    Ett lejon på ett klot med tre kronor i tenn samt ett stiliserat skepp i brons.
    Den tredje skruven är inte komplett för jag vill minnas att Kim visat en liknande med en spännanordning fästad på den lilla falsen som syns under fjädern.
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2014-07-24, 17:37.

Comment

• Vilken skuta..

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
      Här kommer Golden Hind som korkskruv. Golden Hind sjösattes 1577. Sponsrades av Elizabeth 1.
      Mässing och 15cm från skruv till ring.
      Hallon Trollet,
      Eliziabethian Gallions kallas de här motiven som sannolikt fortfarande tillverkas. Din har har jag inte tidigare stött på.
      Typiskt är att bara framsidan är dekorerad och ringen för att hänga upp på väggen. Trevlig, gissar på 30-talet.
      Tack och so long....

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Kanske har de här skruvarna visats tidigare men det är jobbigt att gå igenom hela tråden.
        Ett lejon på ett klot med tre kronor i tenn samt ett stiliserat skepp i brons.
        Den tredje skruven är inte komplett för jag vill minnas att Kim visat en liknande med en spännanordning fästad på den lilla falsen som syns under fjädern.
        Hallå Lasse,
        Jo, tråden blir lång men tack för dina bidrag. Kommentarer:

Lejonet har var varit med tidigare men då skrev jag att rovdjuret balanserade på riksvapnet. Tror inte riksheraldigern på 30-talet skulle gilla intrånget i varumärket och vill därför tro att kronorna står för SAL Svenska Amerikalinjen.

Koggen i mässing/brons har också varit med tidigare, såldes med en hylsa och tillverkades av Ystad Metall.

Den där spännande skruven känner jag inte igen men får kolla när ljuset faller på... tack och so long...

Comment

• Ännu en korkskruv.Den är ganska rostig, Kullager. D.R.G.M på ena sidan ,Monopol på andra sidan.
          Bifogade filer

Comment

• Kul på lager...

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
            Ännu en korkskruv.Den är ganska rostig, Kullager. D.R.G.M på ena sidan ,Monopol på andra sidan.
            Hallå Trollet,
            Jo, den där känner vi igen, finns med på tråden. En variant av de första mekaniska patenten men i ganska modern
            konstruktion som gör lättare att lätta på korken. Din är tysk, ingen tvekan, men vad DRGM står för kan jag inte lista ut.
            Förnickat järn skvallrar om 1900-tal, kanske mitten, och monopol är sannolikt ett varumärke. Hoppas du är nöjd med
            svaret... so long...
            PS. Hälsning till Lars M.

Comment

• DRGM står för Deutsches Reich Gebrauchs Muster. Tyskt patent alltså.
              Nej, det är inget loppspel.

Comment

• Deutsches Reichs Gebrauchs Muster - aktuellt sålänge det fanns ett tyskt rike - här troligen 1920 - 30 -tal

Comment

• Sorry, så gär det när man svarar utan att ha läst tråden i sin helhet!

Comment

• Har inte kollat hela tråden så jag vet inte om länken nedan finns med.

Comment

• Vilka gubbar vi har...

Hallå,
                      Pesnanen är ett kungadöme för vetgiriga. Tack Mochens gubbe och gubben BWH. Lyfter på hatten...
                      so long...

Comment

• Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                        Har inte kollat hela tråden så jag vet inte om länken nedan finns med.
                        http://www.muesch-online.com/drgm%20englisch.html
                        Hallå Trollet,
                        Nej, den där länken har jag inte fastnat i, (vet inte hur man lägger in en länk) men tack för tråden som
                        rätade ut rätt många frågetecken i min egen dokumentation.

Alltså, skruven är tillverkad av Herrman Usbeck i Tyskland, patent no 397282, från 1909.
                        So long...

Comment

• För fulla segel...mot New York..

Hallå,
                          Det skeppet har nog seglat förbi tidigare, nu landade ett i min samling. Ganska rolig bordsmodell med blytungt skrov
                          i gjutjärn och segel i lövtunn plåt och nysilver. Se där Svenska Amerikalinjens välkända logotype i seglet, gläder en
                          samlare av ocean liners. Skruven såldes sannolikt ombord på en av de tidiga ångarna, kanske Kungsholm I (1928).

Det fanns flera tillverkare av snarlika modeller i gjutjärn, tenn och koppar (Zero), min saknar stämpel. So long...
                          Bifogade filer

Comment

• Vägghängd korkskruv.

Vet inte om det visats någon sådan här förut. Vägghängd, Eskilstuna M26.Click image for larger version

Name:	019.jpg
Views:	1
Size:	42,6 KB
ID:	555381

Comment

• Barkorkskruv förvisso...

Hallå Bege,
                              Nej, den där har vi inte mött tidigare. Tekniskt vidunder för barer och restauranger och det var väl ölflaskor
                              som gällde. Några svenska patent lär det inte finnas, däremot några amerikanska från 1910-talet som marknadsfördes under namnet Quick and Easy. Eskilstuna licenstillverkade två modeller M 25 och M 26. Den senare har jag aldrig stött på.
                              Kul att se och läsa på....tck och so long...

Comment

• Fiskelycka från Uddevalla....

2Hallå,
                                Visst nappar det i sensommarvärmen. Den här har simmat ända från Uddevalla och är formad av en hovjuvelerare vid namn Harald Linder. Märkt TENN. Firren vilar på en rokokoinspirerad sockel med är nog från början av 1920-talet. Hovjuveleraren kunde kanske ha lagt lite mer tid putsa mästerverket men jag är ändå en glad lax...so long...

Bifogade filer
                                Last edited by Kim von Platen; 2014-08-11, 11:25.

Comment

Working...
                                X