Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• En dansk jätte....

Hallå Hose & Co,
    Vad tycker ni om den här? Silverpläterad trefingerdragare från anrika familjen Cohr, enligt min forskarinsats yngste i kören Carl M Cohr 1928-1988, märkt ATLA och två torn FDG (som betyder Försølved Dansk Genstand). Stor och mäktig, men lätt som en fjäder.
    Nu tycker jag att formen talar för tiden före 1928, kan det vara pappan från Fredericia med samma namn (1893-1937) som är smeden?
    So long
    PS. Såg på dansk tråd om silver att vännen Hose besitter en del kunskaper i ämnet.
    Bifogade filer

Comment

• en ny en?

Har inte hittat den här skruven på tråden men kanske pga slarvig genomsökning. Ursprung och ålder kanske Kim kan ge mig svaret på. Material nysilver.
      söffeClick image for larger version

Name:	tradera 021.JPG
Views:	1
Size:	75,4 KB
ID:	551573
      Bifogade filer

Comment

• Hallå Söffe,
        Sjögång, lite darriga bilder, men visst känner jag igen ankaret. Märkt M.H. UK PAT, eller hur? England. Har antecknat rostfritt stål men det kan lika väl vara förnicklat järn. Ålder? Den är ganska vanlig = tillverkning under ganska lång tid från tidigt 50-tal. Värde ca 25 pund, men jag betalade 40:-.
        Tack för ditt bidrag, nu kastar jag ankar ty timmen är sen... so long...

Comment

• Tack Kim! Håller med om bildkvalitet!
          Söffe

Comment

• Det var som katten....

Hallå,
            Att artbestämma skruvar är svårt, men det här är nog en fransk katt. Kallas nämligen "kattöron" och ursprunget lär vara franskt. Men med tanke på den ganska rika förekomsten på våra breddgrader torde arten ha fortplantat sig till England och möjligen också Sverige.
            Den här är senaste tillskottet (Nr 2), gjuten i mässing med spiralformad skruv i kolstål (som sällan användes i Sverige). Fint formad och just korsningen mellan blänkande guld och svart järn gillar jag. Sent 1800-tal, gissningsvis. Fyrfingerdragare.
            Bifogar några andra katter som kanske observerats tidigare.
            So long
            PS. Fler bidrag önskas... tänk om PES skulle bli landets/världens största kunskapskälla för samlare av korkskruvar.
            Bifogade filer

Comment

• Hallå Kimen
              För många år sedan var jag på en slags jätteloppis i Köpenhamn - där kom jag fram till två insikter. Dels att de speciella brödskärarna som påminner om giliotiner, är danska och brukas ganska vardagligt i hela Danmark. Dels att korkskruvar av den modell som du visar här ovan också kan vara danska. Var man än rotade i partier med bedagade husgeråd så kunde en dylik korkskruv titta fram. Jag köpte tre stycken olika, missade en magnifik, som var för dyr. Jag gissar danska baserat på tillgången. Men det kan ju ha varit en tillfällighet. Dessa är nu sålda tillsammans med en samling på ca ett 40-tal korkskruvar som jag hade fått ihop under 80- och 90-talen. Den "magnifika" som jag inte köpte hade en slags reklamtext i relief på bygeln.

En gång korkskruvar - alltid korkskruvar - en smitta för livet. Djupt inne i en av kökslådorna växer sakta en kryptosamling korkskruvar fram. Fynd i biståndsbutikerna är numer sällsynta, det är många som jagar och de roliga modellerna försvinner snabbt från husgerådslådorna. Jag nåller kollen lite grann på Tradera och där har det varit gott om roliga varianter senaste tiden.

Comment

• Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                Hallå Kimen
                För många år sedan var jag på en slags jätteloppis i Köpenhamn - där kom jag fram till två insikter. Dels att de speciella brödskärarna som påminner om giliotiner, är danska och brukas ganska vardagligt i hela Danmark. Dels att korkskruvar av den modell som du visar här ovan också kan vara danska. Var man än rotade i partier med bedagade husgeråd så kunde en dylik korkskruv titta fram. Jag köpte tre stycken olika, missade en magnifik, som var för dyr. Jag gissar danska baserat på tillgången. Men det kan ju ha varit en tillfällighet. Dessa är nu sålda tillsammans med en samling på ca ett 40-tal korkskruvar som jag hade fått ihop under 80- och 90-talen. Den "magnifika" som jag inte köpte hade en slags reklamtext i relief på bygeln.

En gång korkskruvar - alltid korkskruvar - en smitta för livet. Djupt inne i en av kökslådorna växer sakta en kryptosamling korkskruvar fram. Fynd i biståndsbutikerna är numer sällsynta, det är många som jagar och de roliga modellerna försvinner snabbt från husgerådslådorna. Jag nåller kollen lite grann på Tradera och där har det varit gott om roliga varianter senaste tiden.
                Hallå HgF,
                Visst kan de där "kattöronen" ha tillverkats i Danmark (som f.ö. mest förknippas med vackra arbeten i tenn och silver). Tror ändå på tillfälligheten.

Korkskruvar som reklambärare var väldigt vanliga, några har jag visat upp. Roligast är väl de skruvar som formgivits speciellt för beställaren, t ex inför ett jubileum t ex Casco med oförglömlig logga. Mindre lustiga är de där amerikanska som tillverkades av en tråd med platta för reklamtexten, Clougs patent blev ändå en världssuccé i miljon/miljardklassen.
                Hoppas kunna återkomma i ämnet.... so long... visa gärna exempel ur din minimalistiska samling...
                Bifogade filer

Comment

• FYRA korkskruvar är FLER än TRE pålkranar.
                  Bifogade filer
                  Last edited by prylsnubben; 2014-01-31, 14:59.

Comment

• Pålkran...??

Hallå Snubben,
                    Kul med associationer, tack för ditt fyrfaldiga bidrag. Gulingen känner jag igen, rödskinnet och tant brun och tant grön är nya bekantskaper.

Saknar Farbror Blå. Jo, så här såg pålkranarna ut på 1500-talet... so long
                    Bifogade filer
                    Last edited by Kim von Platen; 2014-01-31, 15:17.

Comment

• Priserna stiger....

Hallå,
                      Det börjar kanske bli lite tjatigt, men så länge vänner tittar tuffar jag på. Priserna på bra skruvar gör skäl för namnet.

Har missat några på senaste tiden, men den här landade. Tenn med fin dekor av blommor och blader. Gissar på sent 1800-tal. Urspung Skandinavien, någon som vet mer? So long...
                      Bifogade filer

Comment

• Nämen Kimmen, det är ju sosserosen.

Comment

• Nu har han kommit...

Hallå,
                          Nykterhetskämpen Ian Bratt känner vi sedan tidigare (#403 av Prylsnubben) men nu han hamnat i ett sällskap
                          han inte skulle gilla. Min gäst är märkt SVENSKT TENN medan figuren i boken skal va märkt Svensk Tenn. Kanske Tryckfelsnisse som tagit ett glas för mycket. Han saknar årstämpel, men han bör vara född ca 1930. Tenn och järn.
                          Man kan tolka bildtexten som att Widerholm & Dalberg i Eskilstuna kan vara gjutaren.
                          Välkommen.

En av Snubbens Ian-figurer vill jag lyfta fram igen. Har aldrig sett honom med böjda armar, redo att slå i. Vet någon någonting om den varianten?

So long...
                          Bifogade filer

Comment

• Skål ta mej FAAN Kimmen.
                            Bratt försökte spela oss ett spratt,
                            men en sådan sprätt,
                            hindrar oss ej från att ta en skvätt,
                            eller åtminstone en slatt,
                            hemma eller på statt.

Min gube är inte i tenn utan i brons,
                            vad tror Du om det, respons.

Comment

• OS Extra...

Guld eller silver, brons... broder Snubben
                              det är bombis, i hela gubben
                              men tenn är guld för vår vän Ian Bratt
                              (tycker du borde, byta mössa mot hatt)
                              För vad man än väljer, håll dig för skratt
                              går det mesta, som du vet, till skatt.
                              Bli inte sur bara för att
                              jag tycker du passade bättre i hatt.

Hallå förresten, tack för himla kul respons (med lite tankemöda) och so long....
                              Last edited by Kim von Platen; 2014-02-10, 22:22.

Comment

Working...
                              X