Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Örn.

    Hallå alla fågelskådare,
    Visst är det en örn, smidd i järn C.V.H. (Heljestrand) i Eskilstuna, som påminner om Nazisttysklands nationalsymbol fast jag vill tro att korkskruven är äldre än Hitler. Eller är det en ängel?
    So long...
    Bifogade filer

    Comment


    • Hallå,
      Två nyförvärv:
      2. Gammal skruv i tenn med böljande formgivning med spegelvända drakhuvuden.
      Svårt att säga från vilken tid, men gissar sent 1800-tal.

      1. Trevlig skruv från Danmark tillverkad av Heuser Tenn i Köpenhamn. Tenn och järn.
      Tidigt 1900-tal.

      So long...
      Bifogade filer

      Comment


      • Dejligt par

        Visst är det kärlek vid första ögonkastet vid grenserasten .
        Bifogade filer

        Comment


        • Stålet från TRIO

          Firman som tillverkat stålet......
          Trio Metal Stamping - manufacturing metal components and a supplier of industries like aerospace, defense and commercial for over seven decades.
          Bifogade filer
          Last edited by prylsnubben; 2011-07-20, 19:44.

          Comment


          • Hallå Snubben,
            Ja, härligt par, då brukar det bli tre. Men Trio, skulle ha gissat på Brio. So long....

            Comment


            • Det enkla är det vackra...

              Hallå korkskruvsvänner,
              Kan inte låta bli att visa min senaste som tillhör kategorin dekorativa. Är blir väldigt uppskruvad av det vackra.
              Liten och nätt, jugend, mässing (fast säljaren tror att handtaget är av brons). Ursprung okänt. Sannolikt Sverige eller England.

              Fler skruvar vore roligt att skåda, kom igen... och so long...
              Bifogade filer

              Comment


              • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                Visst är det kärlek vid första ögonkastet vid grenserasten .
                Bara tvungen att visa Kimmen och Er andra hur utomordentligt romantiskt grenserasten faktiskt är.....http://www.marrakbogg.no/-/image/sho...kort-6?ref=mst

                Comment


                • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Bara tvungen att visa Kimmen och Er andra hur utomordentligt romantiskt grenserasten faktiskt är.....http://www.marrakbogg.no/-/image/sho...kort-6?ref=mst
                  Gulligt "öppnarpar" Snubben.

                  Härligt gammalt 50-60-talsvykort från Grenserasten också.
                  Fina gamla bilmärken utanför.
                  En västtysk DKW eller möjligen en IFA (östtyskarnas svar på DKW).

                  En Renault Dauphine med "svansmotor" (motorn i bak).

                  Bakom den en Opel Rekord med takräcke. Brukade kallas "Gevalia lättrostad", varför förstår alla. Opelfansen knorrade och sa att Rekorden inte alls rostade. Då kontrade belackarna och sa att om man skrapade bort lacken så stod det "Kalles Kaviar" på plåten.

                  Till höger en "Ford of England". En 40-talare. Ser ut som en Ford Prefect, kan vara annat engelskt märke också.

                  Man satt ju vid vägkanten och "skrev upp bilar..." (registreringsnummer och bilmärke) som man sa.
                  Då lärde man sig en del.
                  Last edited by Lars F; 2011-07-25, 19:45.
                  - - - - - - - - - -
                  "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                  Comment


                  • Underbart är kort...

                    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                    Bara tvungen att visa Kimmen och Er andra hur utomordentligt romantiskt grenserasten faktiskt är.....http://www.marrakbogg.no/-/image/sho...kort-6?ref=mst
                    Hallå Snubbar,
                    Tack för en utsikt mot broderlandet. Här blommar romantiken så att nostalgin rinner över. Men vilken läskig barrack, usch. Skulle platsa i den där roliga boken med bara taskiga vykort, köpte den dumt nog inte, men bara att bläddra inspirerade mig att gör boken om brevlådor (Gatans Galleri). Jag tror ni båda har den.
                    Ja, något mer meningslöst än att samla på registreringsnummer får man väl leta efter, men kanske började samlarintresset där på en sten utanför Duvnäs station och något lärde man sig väl. Bilar har dock aldrig lärt mig gilla.
                    Kan inte du Lasse dra igång en biltråd, det är ett jättelikt intresseområde och varför inte med rubriken Grenserasten t.o.r. i en bättre begagnad bil.
                    So long boys

                    Comment


                    • Det överarbetade är det trista...

                      Hallå igen,
                      Senaste förvärvet är rysligt, i min smak. Ser ut som ett smycke, en brosch från mitten av 1900-talet. Den har många fina stämplar, förgylld och allt. Inbyggd öppnare. En fågel eller vad är det?
                      Lägger ut en tråd för att försöka få hjälp att tyda signaturen, mest för att man är lite nyfiken:
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Kanonkul skruv...

                        Hallå Lars och andra soldater,
                        Borfors, ammunition till M40 luftvärnskanon, blott 10 cm lång kula och tillverkad i rostfritt, mässing och koppar. Svenska stålet.....
                        Märkt Bofors (logo) och numret 44118HO som väl antingen är patentnummer eller kanske serienummer. Söt liten försvarskrona.
                        Gissar att skruven är en s.k. give away, presentartikel som säljare och andra representanter delade ut till kunder och prospects för den är ganska vanlig i USA men sällsynt här hemma. Då bör den ha tillverkats i många tusen ex efter 1947 då produktionen av kanonen satte fart.
                        Fritt fram för spekulationer... so long...
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hallå Lars och andra soldater,
                          Borfors, ammunition till M40 luftvärnskanon, blott 10 cm lång kula och tillverkad i rostfritt, mässing och koppar. Svenska stålet.....
                          Märkt Bofors (logo) och numret 44118HO som väl antingen är patentnummer eller kanske serienummer. Söt liten försvarskrona.
                          Gissar att skruven är en s.k. give away, presentartikel som säljare och andra representanter delade ut till kunder och prospects för den är ganska vanlig i USA men sällsynt här hemma. Då bör den ha tillverkats i många tusen ex efter 1947 då produktionen av kanonen satte fart.
                          Fritt fram för spekulationer... so long...
                          Ohoj kim!

                          Jag tror att den (granaten) är till en Bofors 20 mm luftvärnsautomatkanon m/40 som du säger.
                          Bofors mest berömda lv-kanon, modell/36, som togs fram strax före VK2 var och är 40 mm kaliber.
                          Din granat (den kallas så) är gissningsvis 20 mm i diameter, kanske till och med 12,7 mm? Kolla och mät?
                          Kan då tillhöra 20 mm lv-kanon m/40, eller 20 mm flygplanskanon (J29 "Tunnan", A32 "Lansen") eller ännu äldre flygplan. Även flottan hade 20 mm kanoner på sina fartyg.

                          Har inte sett liknande tidigare. Däremot små fickknivar, där man fäst ett knivblad i projektilen "kulan" och som stacks ner i hylsan som tjänstgorde som slida.
                          De var ofta gjorda av 6,5 eller 8 mm ammunition.
                          Sådana knivar var ganska vanliga när jag var liten grabb. (närhet till ammunitionsfabrik)


                          /Lars


                          Bofors 20 mm luftvärnsautomatkanon m/40. bild från Armémuseum
                          Bifogade filer
                          Last edited by Lars F; 2011-07-27, 09:34.
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                          Comment


                          • Salut soldater.....

                            Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                            Ohoj kim!

                            Jag tror att den (granaten) är till en Bofors 20 mm luftvärnsautomatkanon m/40 som du säger.
                            Bofors mest berömda lv-kanon, modell/36, som togs fram strax före VK2 var och är 40 mm kaliber.
                            Din granat (den kallas så) är gissningsvis 20 mm i diameter, kanske till och med 12,7 mm? Kolla och mät?
                            Kan då tillhöra 20 mm lv-kanon m/40, eller 20 mm flygplanskanon (J29 "Tunnan", A32 "Lansen") eller ännu äldre flygplan. Även flottan hade 20 mm kanoner på sina fartyg.


                            Har inte sett liknande tidigare. Däremot små fickknivar, där man fäst ett knivblad i projektilen "kulan" och som stacks ner i hylsan som tjänstgorde som slida.
                            De var ofta gjorda av 6,5 eller 8 mm ammunition.
                            Sådana knivar var ganska vanliga när jag var liten grabb. (närhet till ammunitionsfabrik)


                            /Lars


                            Bofors 20 mm luftvärnsautomatkanon m/40. bild från Armémuseum
                            Hallå Lars,
                            Jag var en usel soldat, tecknare på marinstaben och var aldrig i närheten av en granat,
                            men det klart att skruven är gjord av en 20 mm granat vilket jag trodde från början, men så kom jag på att M40 måste betyda 40 cm.

                            Tack för tillrättaläggandet, jättekula tt veta. Du har verkligen kik på det mesta, skulle gissa att du är Pesianiens mångsidigaste och knivigaste soldat. So long....

                            Comment


                            • Kogg från C V Heljestrand (CVH i oval / Rostfritt

                              Click image for larger version

Name:	CVH kogg korkskruv 1 res.jpg
Views:	1
Size:	31,8 KB
ID:	519007
                              Click image for larger version

Name:	CVH kogg korkskruv res.jpg
Views:	1
Size:	47,4 KB
ID:	519006)

                              Comment


                              • Hallå Kapten,
                                Kogg, det är Östhammars kommuns varumärke, här tillverkat i Eskilstuna. Fin skruv jag inte tidigare stött på. Tack för ditt bidrag. So long...

                                Comment

                                Working...
                                X