Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
    Ursprunget till den är Schweizisk och importerades och såldes av Nilsjohan från ungefär mitten av 1950-talet. Då hette den Maxram. Att den skulle ha en tysk historia visste jag inte. Den här är i varje fall inte äldre än 1950-talet, sannolikt mycket senare.
    Hallå HgF,
    Tack för info, nu vet jag vade jag skall leta efter. So long på den stora dagen.

    Comment


    • #77
      Ursprungligen postat av Koala Visa inlägg
      Häromdagen var jag och åt lunch på restaurang Akkurat på Hornsgatan i Stockholm och satt så till att jag hade en större samling med inramade korkskruvar i blickfånget. Tyvärr hade jag inte kameran med mig.
      Hallå och tack för tipset. Skall passera och plåta vid nästa stadsbesök. Tack också till Snubben som förärat mig denna klenod, ,stämplad CVH (Heljestrand, Eskilstuna). Hur gammal kan den vara? So long...
      Bifogade filer

      Comment


      • #78
        Jag tackar också för svar!

        Olle

        Comment


        • #80
          Hallå Olle,
          Tack, just den där sidan på virtuella museumet har jag inte hittat till. Är du samlare eller bara en skruv lös? Korkad som jag..
          So long...

          Comment


          • #81
            Hi hi! Enbart korkad (enligt frugan).

            Olle

            Comment


            • #82
              Hej!

              Fann dessa två bland en mängd "vanliga" korkskruvar på loppiset igår.
              (Sju kronor stycket. Inte överpris? Eller?)
              Kände igen Bacchus från Kims samling här på tråden.
              Den högra verkar vara ytbehandlad, "försilvrad".

              Bacchus hade "skruven"lös. Gängan är utsliten. Men det går säkert att fixa.

              Ha det!
              /Lars
              Bifogade filer
              - - - - - - - - - -
              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

              Comment


              • #83
                Hallå Lars,
                Kul, Vinguden Bacchus är ganska vanlig, tillverkad av GAB i både mässing och tenn och formgiven av Jakob Ängman. Ca 1930. Jag fick fick betala tio gånger så mycket på Tradera. Den till höger har jag aldrig sett, kan kanske vara engelsk. Grattis och so long..

                Comment


                • #84
                  Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå Lars,
                  Kul, Vinguden Bacchus är ganska vanlig, tillverkad av GAB i både mässing och tenn och formgiven av Jakob Ängman. Ca 1930. Jag fick fick betala tio gånger så mycket på Tradera. Den till höger har jag aldrig sett, kan kanske vara engelsk. Grattis och so long..
                  Hej Kim!

                  Tack för upplysningen. Den högra skruven ger mig lite "tårtspadevibrationer" med tanke på utseende och ytbeläggningen.
                  Vad det nu skall ha med korkskruvar att göra?

                  Jag fann ju en till skruv på loppisen.
                  Den har efter stort övervägande släppts igenom CENSUREN. Trots att min hjälpreda "Nische" inte ville låta mig visa den i original.

                  Ha det!
                  /Lars

                  Min "Manneken Pis" i full frihet. Som jag vill visa den och som CENSUREN och Nische vill ha det.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars F; 2010-11-20, 14:32.
                  - - - - - - - - - -
                  "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                  Comment


                  • #85
                    Hallå, ingen censur, tack,
                    Din skruv är som motiv väldigt vanlig (jag har aldrig bjudigt på någon). Stämpel? Ser ut vara formgiven på 40-talet. Hälsa Nische att det är lika illa att ha tomtar på loftet som en skruv lös under bältet.
                    So long...
                    Last edited by Kim von Platen; 2010-11-20, 15:22.

                    Comment


                    • #86
                      Hallå, när jag nu har er på tråden,
                      Mina två senaste förvärv, ett har visat på annan tråd:

                      1. Jul, formgiven av Edvin Ollers och sannolikt gjuten av Schreuder och Olsson. Tenn.
                      2. Okänd skruv i tenn.

                      Kan någon tala om hur gammal den senare kan vara?

                      So long....
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #87
                        Ursprungligen postat av Olle M. Visa inlägg
                        Hej Kim!
                        Här är en korkskruv som nog inte har varit med förut. Ingen gammal fin raritet kanske men den är utrustad med två skruvar och en kapsylöppnare. Tja..vad finns mer att säga?..jo den är märkt "MADE IN GERMANY" (alltså inte West Germany) och då är frågan om den är tillverkad före krigsslutet 1945 eller efter återföreningen 1990.

                        Olle
                        Swiss made ska det ju vara så klart.
                        Daily Screw, Occasional Screw, The Virtual Corkscrew Museum, Don Bull, Corkmaster - corkscrew, corkscrews, sacacorchos, korkenzieher, cavatappi, tire bouchon

                        Tyvärr är inte heller min "äkta", det står bara Swiss made på ena sidan
                        på den andra är det helt blankt.
                        Bifogade filer
                        Last edited by prylsnubben; 2010-11-20, 17:05.

                        Comment


                        • #88
                          Hallå Maxram,
                          Tack för bilden, tråden känner jag sedan en tid. Picknickskruvar brukar man säga och enligt min svärfar var det mer pick än nick. Ursäkta skämtet, men kunde inte låta bli att citera en av mina bästa vänner, Anders G där uppe i himlen.
                          So long Snubben...

                          Comment


                          • #89
                            Ja det verkar finnas flera olika varianter på de här picknickarna. Själv har jag nu hittat fyra, bl.a. den tyska med beteckningen "PATHOS SUPER". Men nu gäller det två korkskruvar för en tia styck om jag undrar om. Ålder på den till vänster i bild med texten "P. HEDRICHS SOLINGEN" och så den pråliga till höger som är tillverkad av tenn och rostfritt. Den har ingen märkning alls. Hur kan detta komma sig? För mig verkar den vara av högre kvalitet och med en sylvass skruv. Skäms tillverkaren månne? Vad tror du Kim?

                            Olle
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #90
                              Hallå Olle,
                              Sorry, jag är ingen kännare av korkskruvar efter några månaders samlande.
                              Tack för ditt bidrag, det finns många som kan mycket mer än jag.

                              Den där skruven till höger gillar jag. Skandinavien, sannolikt Danmark, men det är allt jag kan säga. Hälsa frugan, hon verkar vara klok. So long...

                              Comment

                              Working...
                              X