Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korkskruvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jag har korkskruven där handtaget är format som ett litet glas - Vågar man hoppas på Lindshammar/Holmgren även i detta fall?
    Har haft några dylika, varav en såldes på amerikanska Ebay till Bangor/Maine för 41 dollar.
    Last edited by HgF; 2016-06-05, 23:57.

Comment

• Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
      Jag har korkskruven där handtaget är format som ett litet glas - Vågar man hoppas på Lindshammar/Holmgren även i detta fall?
      Har haft några dylika, varav en såldes på amerikanska Ebay till Bangor/Maine för 41 dollar.
      På mitt inlägg nr 583 finns ett sådant glas med etikett Lindshammar. Och jag tror inte att ett så litet glasbruk som Lindshammar hade mer än en glaskonstnär för korkskruvar, dvs Christer Holmgren!

Jag passar på att visa ett par skruvar som kanske varit med tidigare?
      Först en med fjäderbelastning och klack. Det är svårt att läsa och svårt att fotografera men jag tror det står D.R.F. 27175.
      Och sedan en i krom eller om det är rostfritt där M.H. är tydligt inramat!
      Bifogade filer

Comment

• Hallå Lars.
        Den där med fjäder luktar England och vinälskare med svaga nypor behöver hjälp. Smart.
        Ankaret är en halva. Vad MH står för har jag aldrig lyckats lista ut, min klenod är märkt Patent dessutom.
        So long ...Kim...
        Bifogade filer

Comment

• Tack Kim!
          "Lätta tankar som lättat ankar" skrev Cello en gång men du har alltid skruvade tankar!
          Här en skruv som helt saknar identitet men är ordentligt "tillplattad" på båda sidor ovanför skarven/skåran. Bok eller möjligen avenbok i vredet?
          Bifogade filer

Comment

• Knivind Etuna

Kniv ind Etuna har säkert visats förr men här är min variant med skruv!
            Bifogade filer

Comment

• Leka med ord...

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Tack Kim!
              "Lätta tankar som lättat ankar" skrev Cello en gång men du har alltid skruvade tankar!
              Här en skruv som helt saknar identitet men är ordentligt "tillplattad" på båda sidor ovanför skarven/skåran. Bok eller möjligen avenbok i vredet?
              Hallå Lars,
              Cello var underbar tyckte jag redan som ung. Tillplattad idag då jag aldrig mött skruven tidigare men bokstavligen ovanlig
              tycker en ordblind...
              Tack för titten..
              Kim

Comment

• Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                Kniv ind Etuna har säkert visats förr men här är min variant med skruv!
                Hallå,
                Det är väl pärlemor? Hur som helst, den är tillverkad av Knivindustri, Einar Hernodh - Eskilstuna. Det här är vad vad jag luskat fram:

Here are two garden knives stamped “KNIV-IND” over “E-TUNA” over “SWEDEN”. These knives were produced by the Eskilstuna company Knivindustri, Einar Hernodh. The company was originally founded in 1946 by Knut Gösta Törnblom (1905-86) and Karl Einar Hernodh (1907-83). In 1962 when Hernodh took over the company the name was changed to Knivindustri, Einar Hernodh. The company was sold to the cutler Sixten Lisstorp in 1975. [Source: Marmér, A. (1999). Knivar från Eskilstuna. Samtek, Eskilstuna. ISBN 91-630-8176-8.]

So long
                Kim

Comment

• Förlåt att jag stör....

Hallå.
                  Fångade den här rackaren på nät och undrar vad det är för firre formgivaren kan haft för ögonen.
                  Hur som helst, korkskruven har fint slitage under övernitiskt putsande, tenn/förnicklat järn, kanske 30-tal. Danmark eller Sverige? Ingen märkning.
                  Hellre stör än torsk.... so long

Kim
                  Bifogade filer

Comment

• Hej Kim

Ja, så många dekorativa och intressanta korkskruvar du och många
                    visar här i tråden.

Nu har jag tittat igenom hela tråden och den här som jag fyndade
                    i onsdags finns på inlägget 422, kanske. Det är en fransk korkskruv.

Den konstruerades av Camille Montanges farfar i Languedoc.
                    Märkningen när den tillverkades är "CAM, made in France".
                    DVS Camille Montange. Den lär ha används i flera reklam-
                    sammanhang och ibland med en slogan:
                    -"Ami, ne pars pas sans ton tire-bouchon Montange, une bouteille
                    est si vite arrivée !"

Det finns en länk:
                    Ami, ne pars pas sans ton tire-bouchon Montange, une bouteille est si vite arrivée ! Tel était le slogan publicitaire du grand-père Montange, inventeur du tire-bouchon à double hélice en bois. (ci-contre la marque CAM - pour Camille Montange - sur un tire-bouchon en bois exotique) A Montréal, l’industrie du bois était importante : des

Hälsar och berättar
                    Staffan
                    Bifogade filer
                    Last edited by Staffan Kvist; 2016-09-02, 08:56.

Comment

• Hallå Staffan.
                      Kärt återseende och roligt att få lite fakta. Tack för det.
                      Jo, korkskruvar blev tidigt reklambärare och i vissa fall blev reklamtexten viktigare än skruven
                      och idag finns det många samlare av reklamskruvar. Hoppas fler känner en gnutta inspiration...
                      So long
                      Kim

Comment

• Hittade en anonym korkskruv med vred i bok. Men hellre hade jag velat hitta en sådan (Klas Törnblom Eskilstuna)
                        Bifogade filer
                        Last edited by Lars M; 2017-01-03, 21:09.

Comment

• Säg det med musik...

Hittade en anonym korkskruv med vred i bok. Men hellre hade jag velat hitta en sådan (Klas Törnblom Eskilstuna) https://www.youtube.com/watch?v=vLkp_Dx6VdI
                          Hittade en anonym korkskruv med vred i bok. Men hellre hade jag velat hitta en sådan (Klas Törnblom Eskilstuna) https://www.youtube.com/watch?v=vLkp_Dx6VdI
                          Hallon i snöstormen,
                          Nej, Törnblom är det inte, men skruven dyker upp då och då på tradera. Har ingen susning om vem som kan ha gjort den.
                          Mitten av 60-talet kan vara en gissning... möjligen dansk....
                          So long
                          Kimhttps://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUK EwiGxvaa3qbRAhWMWSwKHYGvBq8QtwIIGjAA&url=https%3A% 2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D7_KVZwGSVpY&usg =AFQjCNH8HKaDYKUgdjYB6euYoZOvc0zIpw

Comment

• Hej alla Persianer !

Jag är in då och då på PES, dels för att man får lära sig så mycket och dels för att jag gillar de som häckar här och har snöat in på gamla saker och ting.
                            Den här tråden om buteljöppnare är ju skruvad på riktigt, tänk 84 sidor i ämnet, fantastiskt !

Jag vill samtidigt önska alla ett gott nytt år 2017

Hälsningar
                            Urban

Comment

• För 100 gubbar...

Ursprungligen postat av umeubbe Visa inlägg
                              Hej alla Persianer !

Jag är in då och då på PES, dels för att man får lära sig så mycket och dels för att jag gillar de som häckar här och har snöat in på gamla saker och ting.
                              Den här tråden om buteljöppnare är ju skruvad på riktigt, tänk 84 sidor i ämnet, fantastiskt !

Jag vill samtidigt önska alla ett gott nytt år 2017

Hälsningar
                              Urban
                              Hallå Ubbe,
                              Långtrådare. Tack för vänlig förhoppning och god fortsättning på nya året...
                              So long
                              Kim

Comment

• Bidrar med en sliten skruv märkt P.H. samt rostfri. Det senare båda ovanför skruven och ovanför knopen. Pontus Holmberg Eskilstuna kanske?Click image for larger version

Name:	DSC_0184.jpg
Views:	1
Size:	96,2 KB
ID:	564441
                                Last edited by jorra; 2017-01-04, 21:49.

Comment

Working...
                                X