Jag samlar på svenska hotelletiketter. På bilden finns fem etiketter från Stockholm som jag saknar i min samling. Om någon ser någon av dem till salu vore jag tacksam för ett tips. Kontakt med andra samlare önskas också (om det finns fler).
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hotelletiketter
Collapse
X
-
Vilken trevlig samling.
Blir påmind om hur Sverige tog emot sina långväga gäster förr, många fick bo i privatfamiljer typ: ”Rum för resande”. Men Göteborg var måna om de resande och var först med att bygga hotell bla. Bloms medan Stockholm fick sitt första 1832, Hotel Garni. Sedan kom Hotel de ville. Dom stora hotellen med lyxrestauranger kallads Grand hotell både i Stockholm och Götborg.
Ett tips var man kan leta etiketter är på gamla resväskor.
-
Problemet med gamla resväskor är flera. Först och främst är gamla resväskor av skinn med etiketter på väldigt eftertraktade på marknaden. Sedan brukar eventuella etiketter vara i dåligt skick, och dessutom är det nästan bara utländska etiketter på väskorna. Helst vill jag ha hela och fina etiketter i samlingen som aldrig har blivit ditsatta, men jag har ett fåtal avplockade etiketter i samlingen. Totalt har jag ca 410 olika svenska, men det finns säkert lika många till att försöka skaffa.
Comment
-
Hallå JJ.
Kul samlarområde. Tror att du kan mer än de flesta, men Kungl Biblan kan var en källa, för info kanske.
Men skicka ett mail till ppluntky@chello.se och hälsa från mig. Peter är en trevlig nostalgidåre och en nära vän. So long...
Comment
Comment