Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fornasetti....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Fornasetti....

Hallå i juldagens trista timme,
    Jo, Fornasetti har dykt upp lite här och där på olika trådar men det ju först när man väver samman trådarna som en bild eller mönster formas. Jag lägger ut några här och hoppas ni fyller på med bidrag, kunskaper och nutida historia. So lon...
    PS Det var svårt att välja ämne.
    Bifogade filer

Fornasetti är trist... eller?

Hallå i moll,
    La ut en tråd om Fornasetti och fick noll svar. Är det verklikgen bara jag som gillar hans formgivning och mångfald. Kom igen. Det är nytt år. So long...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå i moll,
      La ut en tråd om Fornasetti och fick noll svar. Är det verklikgen bara jag som gillar hans formgivning och mångfald. Kom igen. Det är nytt år. So long...
      Jag har några fornasetti som jag ännu inte fått på bild, så snart jag får tid så skall jag fotografera och lägga upp dem så att du inte känner dig så ensam

Comment

Ska ta en bild på min spruckna kakaoburk när solen tittar fram.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

Comment

Här kommer bilder på mina Fornasetti!

Burken är hela 30 cm hög med lock och tydligen ganska ovanlig av vad jag fått höra. Tyvärr så har den ett litet nagg på kanten och locket är lagat.

De 3 tallrikarna ur serien Le Arpie (harpyan) är endast 10,5 cm i diameter, dessa är numrerade 4, 5 och 7 (osäker på hur många det skall vara totalt)
          Bifogade filer

Comment

Hallå Luchur,
            Kanon, är det en tobaksburk, månne? Kan tänka mig att Fornasetti utgick från ett gammalt kopparstick, 1700-tal. Vilken grafik, och nästan alltid lite flärd med guld och så. Assietterna har nog också gamla förlagor, en klocka ringer och säger Paris, en oljemålning av ....? Det börjar på R men jag kommer inte namnet. Tack och so long...

Comment

Burken tillhör serien Architettura och om man googlar på det så hittar man fat, tekanna, kaffekopp och även en lampa så jag misstänker att burkarna är speceriburkar. Det som är ovanligt med min burk är storleken, de är normalt endast 12 cm höga.

Comment

Burkar.....

Jag tror att det här skall vara en kakburk?
                Den är ca:28cm hög (m knopp) och har en diameter på 18cm
                Tyvärr är de inte det billigaste att samla på speciellt inte de större pjäserna. Det är inte ofta de dyker upp som begagnade, vad jag sett är assietter ur olika serier då och då. Senskt Tenn på strandvägen i Stockholm säljer en del nytt.
                Bifogade filer
                Last edited by DeBeer; 2010-03-28, 11:42. Anledning: Mer info.

Comment

Hallå DeBeer, Kul att du hittade den här gamla tråden. Din burk ser ut att vara släkt med Luchurs och någonting mer italienskt får man leta efter. So long.

Comment

Vaken?

Hallå,
                    Vad säga om några små skålar för servering av förrätter på italienska. Anti Pastti. Vilken fantasi och bombsäker dekor, det måste finnas fler fina exempel
                    att titta på. Loppisfynd, 10:-/st. So long...
                    Bifogade filer

Comment

Likaledes loppisfynd, 15+15=30kr för båda. Såg en på E-Bay, den kostade 1.266kr.....
                      Kan inget om detta, undrar därför om det höga priset beror på att dom är tidiga. Vad jag
                      luskat är dessa tillverkade på 50-talet?
                      Tillägg: Nummer 12 i guld är påmålat på den ena tallriken, men ej på den andra. Inte
                      heller på den tallriken på E-Bay finns något nummer. Det torde väl vara dekortryckarens
                      nummer, eller? Finns dessa dekortryckare doumenterade undrar man då vidare?
                      Bifogade filer
                      Last edited by prylsnubben; 2013-03-19, 11:37.

Comment

Det kommer mera......

Kom plötsligt på att jag hade några fler Fornasetti någonstans.............
                        Efter lite letande fann jag dessa tre, med prislapparna kvar, 20kr styck.
                        Dom var alltså lite dyrare.
                        På dessa som är handmålade finns det målarsignaturer på två av tre.
                        Bifogade filer

Comment

Hallon Snubben, Grattis nästan gratis. Tror som du att värdet ligger på någon tusenlapp styck och nya på Svenskt Tenn (med stockholmsmotiv) kostar 1.400:-. Priserna varierar säkert för olika dekorer och jag tror att upplagan är ganska viktig.
                          Hur som helst har priserna/värderingarna gått upp några 100% på ca åtta år. Ett gäng med tidningsmotiv värderades både av B:s och A-verket till ett snittpris på 300:-/st när Far gick bort. Som tidningsman gillade han att duka på nyheter. Vore kul att se hur du dukar italienskt...
                          So long...
                          Bifogade filer

Comment

Tack och hållon Kimmen.
                            Har man alla tallrikarna med tryckt tidningstext så kan man ju spara pengar genom att
                            säga upp morgontidningen, nyheterna är ju ändå desamma dag för dag, alltså eländes elände.
                            Törs man äta på dom, mina känns som att dekoren ligger så gott som ovanpå.............

Comment

Hallå alla Fornasetti lovers! Titta vad jag hittade på British Pathé! En kort film om Fornasettis skapelser.

The+%22Leonardo+da+Vinci%22+ship+arrives+carrying+14%2C000%2C000+pounds+worth+of+art+for+the+Exhibition+of+Italian+Art+at+the+Royal+Academy.

Comment

Working...
                              X