Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flaskskepp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Flaskskepp

Här kommer ett flaskskepp som var min pappas. Han vann den på ett lotteri, runt 1940.

flaskan är ca 33cm lång
    skeppet inuti ca 18cm långt

Kanske hade denne modellbyggare den femmastade fullriggaren Preussen som inspiration...

.
    Bifogade filer

Hallå A,
    Det byggdes inte så många femmastare, men i flaskans värld är dom inte så ovanliga. Något svenskt bygge har jag aldrig stött på. Däremot är tvåmastade fartyg ovanliga och det beror ju flaskans format. Till skillnad från "riktiga" modeller som gjordes av sjömän är det nog en landkrabba som format innehållet i flaskan. Din pappas present är jättetrevlig och 40-talet stämmer nog på pricken. Värde, ca 300:-, men sådant får man ju tala tyst om.
    So long...

Comment

Hallå K,

Baserat på pappas uppgifter så skulle jag uppskatta att detta flaskskepp är gjort i slutet av 1930-talet.

Min pappa var uppvuxen utanför Strömstad, och ute på landsbygden, vid den tidpunkten, vet jag inte hur många landkrabbor som fanns som byggde flaskskepp, och framför allt var kunniga i att rigga rätt. En sjöman, eller kanske en fd. sjöman som blivit landkrabba, ligger nog bakom denna skapelse.

Värde? Jo, jag har tittat på olika auktionssajter och det varierar. Nu ville jag bara visa upp pappas flaskskepp och tänkte inte på värdet!

Alla är inte så fixerade vid värdet, utan är samlare i första hand ..... när jag hittar något åtråvärt är det inte alltid den bästa investeringen utan kanske det bästa "köpet/fyndet" ur min samlarsynpunkt! Övriga världen kanske då tycker jag är en ekonomisk idiot medan jag sitter där som nöjd samlare.

Visst, att hålla en allmän koll på prisnivån är inte fel men detta eviga jagande att göra "fynd"!

.
      Last edited by alegni; 2009-12-21, 00:59.

Comment

Jag kontaktade föreningen Flaskskepparna för att se vad dom kunde säga om mitt flaskskepp. Det kom en första kommentar, samt att dom skulle titta på mitt flaskskepp, dvs. bilderna, på sitt nästa möte. Efter mötet kom ytterligare ett svar från Flaskskepparna. Här följer båda svaren:

1) “Jag har titta på dina fint tagna bilder på Flaskskeppet. Jag tycker det verkar vara ett fint flaskskepp, nästan för fint för att vara så gammalt. Det är otroligt fint riggat, synd att det saknar segel och lite detaljer på däcket. Eftersom det är fem master och rår på alla master kan det bara vara den tyska fullriggare Preussen 1902-1910 (enda femmastade fullriggaren som byggts), Det ser ut som en svensk flagga i aktern, verkar inte stämma.”

2) “Jag har pratat med en hel del folk (till och med från sjöhistoriska museet) om ditt skepp. Det råder inget tvivel om att det är den femmastade fullriggaren Preussen. Jag har letat på internet och hittat skeppslistor vilka trader det gått och det finns ingen notering att det skulle ha varit i Sverige.
        Skeppet är ett typiskt skepp byggt runt 20-30 talet. Det saknas lite detaljer på däcket jämfört med dagens byggda flaskskepp och båten är målad i fel färg. Preussen var svart, men ett av sjöhistoriska museets finaste skepp är just Preussen målad i ungefär samma färger som ditt flaskskepp.”

Modellen, i mitt flaskskepp, har en svensk flagga men det kan nog vara så kallad artistisk frihet, kanske göra det lite svenskare i folks ögon .....

Den modell som finns på Sjöhistoriska är denna:
        Något gick galet! (#404) Den efterfrågade sidan finns inte på sjohistoriska.se.

Comment

Hallå Alegni,
          Man blir aldrig fullriggad, men jag tror fortfarande inte att din flaskmodell är ett sjömansarbete. Rent generellet gäller att sjömän med jobb på däck var väldigt noga med att avbilda skrov och däck medan sjömän i riggen la mödan där. Oftast avbildade man fartyg man seglat på.
          Nu stämmer inte riggen med Preussen, räkna antalet rår, och som sagt, fel färg. Dessutom saknas kanonportarna. En fantasiprodukt, men väldigt charmig, och roligt att din pappa kommer från Strömstad, nästan mina hemmavatten... so long...
          Bifogade filer
          Last edited by Kim von Platen; 2011-02-03, 16:56.

Comment

Jag tycker att man går lite för långt när man säger: "Det råder inget tvivel om att det är den femmastade fullriggaren Preussen".
            *Det råder inget tvivel om att det är en mycket fri tolkning av Preussen*, är en bättre attribuering. För att man på allvar ska kunna tala om att det är Preussen måste det väl finnas minsta likhet i mer än antal master.
            Man kunde i Hamburg på XXXX-talet(*) köpa ganska fina men lite klumpiga flaskskepp som liknar femmastaren ovan. Det var alla möjliga typer från tremastade barkar till fullriggare. De såldes i souvenirbutiker för sjömansminnen som det fanns ett flertal av i stadsdelen S:t Pauli och i närheten av den på sin tid ryktbara gatan Reeperbahn.

Riktigt fina flaskskep finns bl a byggda av Göran Forss och är ibland signerade GF eller Göran Forss. De är från slutet av 1900-talet och är små mästerverk som inte bara är instoppade i liggande flaskor utan också i lampor och i flaskor som står upp etc. Forss jobbade som professionell modellbyggare åt Sjöhistoriska museet vilket märks på hans flaskskepp.

(*)
            Jaq ska försöka hitta mitt flaskskepp därifrån som ni ska få öva er att datera på.

Comment

Hallå HgF,
              Visste inte att Göran Forss gjort flaskskepp för försäljning, han var ju heltidsanställd på muséet fram till pension mitten av 90-talet. Han har aldrig varit till sjöss, men är nog landets skickligaste modellbyggare genom tiderna. Den här modellen av en s.k. "prisonar of war" från ca 1840 är riggad av Göran efter masthaveri för många år sedan. Det kalllar jag ett mästerverk.

Vore kul om hittade din turistmodell. Jag har nog ett 10-tal flaskskepp som är svåra att bedöma. Lägger in bilder på några som garanterat är sjömansarbeten. Dom kan nämligen tala. So long..
              Bifogade filer

Comment

[QUOTE=alegni;125721]Hallå K,

Baserat på pappas uppgifter så skulle jag uppskatta att detta flaskskepp är gjort i slutet av 1930-talet.

Min pappa var uppvuxen utanför Strömstad, och ute på landsbygden, vid den tidpunkten, vet jag inte hur många landkrabbor som fanns som byggde flaskskepp, och framför allt var kunniga i att rigga rätt. En sjöman, eller kanske en fd. sjöman som blivit landkrabba, ligger nog bakom denna skapelse.

Värde? Jo, jag har tittat på olika auktionssajter och det varierar. Nu ville jag bara visa upp pappas flaskskepp och tänkte inte på värdet!

Hallå A,
                Det var klumpigt av mig att försöka uppskatta värdet, du hade ju inte frågat.
                Sorry.
                Rent allänt kan man väl säga att värde inte alltid är lika med pengar/prislapp utan lika ofta en indikation på kvalitet, om du förstår vad jag menar. Och det roliga med ditt skepp är ju att det har en historia att berätta.

So long..

Comment

Kan inget om flaskskepp. Men blev nyfiken.

Man kan tydligen variera modeller och storlek en del.

bilder: Wikipedia, P Smith, Gunnar Lind,
                  Bifogade filer
                  - - - - - - - - - -
                  "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Nu stämmer inte riggen med Preussen, räkna antalet rår, och som sagt, fel färg. Dessutom saknas kanonportarna. En fantasiprodukt, men väldigt charmig,
                    Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                    Jag tycker att man går lite för långt när man säger: "Det råder inget tvivel om att det är den femmastade fullriggaren Preussen".
                    *Det råder inget tvivel om att det är en mycket fri tolkning av Preussen*, är en bättre attribuering.

femmastad fullriggare
                    Modellen i mitt/pappas flaskskepp är en femmastad fullriggare. Det fanns bara en femmastad fullriggare, vid denna tidpunkt, och det var Preussen (1902-1910).
                    Således kan förlagan inte vara någon annan än Preussen. Sedan kan vi självklart tycka olika om modellen/flaskskeppet är bra, mediokert eller dåligt gjord, men det finns endast en möjlig förlaga, dvs. Preussen.

“kanonportar”
                    Så vitt jag vet hade inte Preussen påmålade “kanonportar”. Jag har i alla fall aldrig hittat någon bild som visar detta.

antal rår
                    När man bygger modeller kan man ibland behöva ändra detaljer, som i detta fall masternas höjd. Vi har flaskan som begränsar måtten på modellens längd och höjd. Fartygsmodellen i flaskan är ca 18 cm lång. Flaskans höjd tillåter inte skalenliga master, konsekvensen blir att masterna måste kortas. Masterna är således lägre än i verkligheten, och därför finns inte plats för 6 rår.

färg
                    Rederiet, F. Laeisz, hade en lång rad fartyg med namn som alla började på bokstaven P. Dessa fartyg var samtliga målade i färgerna svart (över vattenlinjen), vitt (vattenlinjen) och rött (under vattenlinjen).

Lägger in bild som illustration, hämtat från Wikipedia. Här syns att Preussen är inte helsvart.
                    Bifogade filer

Comment

För en modellbyggare måste det vara lika lätt att bygga en grovt porträttlik flaskmodell som det är att bygga en som är grovt olik. T ex ett göra det stora logementet midskepps, som man knappast kan missa och att måla dit kanonportarna som ingick i utseendet under en period och som Preussen var känd för. Poängen med att bygga en femmastad fullriggare måste ju vara att bygga Preussen. Men det har ju den här modellbyggaren inte lyckats med och inget tyder på att hans ens försökte även om man måste ta hänsyn till nödvändiga förenklingar.

Comment

Hallå A,
                        "The one and only".
                        Självklart går tanken till Preussen, men din modell är inte formad av en sjöman som seglat femmastere, det är min min poäng i den här intressanta dialogen, inget sjömansarbete, alltså.

Vad masthöjderna/antal rår beträffar är det faktiskt lättare att göra en femmmastare i en långsmal flaska, eller hur?
                        So long..

Comment

Hej grabbar!

Jag förstår att det är väldigt viktigt för er att veta vem som gjort detta flaskskepp. Jag vet inte vem som gjort flaskskeppet, men varför utgå ifrån att det är en "professionell" modellbyggare. Denna person hade inte tillgång till internet, kanske bara sett en bild i en tidning, och tidningen kanske sedan bortkastad, men tyckte det var roligt att göra detta flaskskepp. Gjorde sitt bästa ur minnet, inte anande att det skulle skärskådas och bedömas sisådär 80 år senare.

Preussen känd för sina påmålade kanonportar.
                          Eftersom det endast var under en period (hur lång period?), så är det aldrig fel att göra Preussen utan påmålade kanonportar. Endast om Preussen haft kanonportar från första till sista dagen är det fel att göra Preussen utan kanonportar. Det skulle vara intressant att se Preussen med påmålade kanonportar. Jag har letat på internet men hittar ingen bild, vilket är konstigt om Preussen nu var så känt för sitt utseende med påmålade kanonportar?
                          HgF, har du en bild på detta?

Comment

Du har ju kanonportarna på Sjöhistoriska museets modell i ett inlägg högre upp i den här tråden. Själv har jag endast minnesbilder av avbildningar av henne i det utförandet möjligen från sentida hyllningslitteratur.

Vem som byggt ditt flaskskepp är ju inte så viktigt alldenstund modellen inte är signerad,
                            och det går knappast att ta reda på. Och visst är det Preussen något annat finns ju inte att välja på.

Hela armadan av de sista generationerna stora råseglare, (och även snedsegelriggade) var kändisar redan under sina livstider. Vi hade ju flera som seglade under svensk flagg: Transocean och C B Pedersen bara för att nämna ett par.

Comment

Working...
                            X