Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lucka 2

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Lucka 2

De här figurerna är som störst 5 cm, har ingen aning om vad de har varit till. Miniatyrlandskap, till äldre tågbanor eller bara till lyst? Varje figur har ett yrke eller sysselsättning och det är därför jag tycker om dem, ofta yrken som inte finns idag. Vilka yrken ser ni? Har en till uppsättning men den innehåller bara män av någon anledning.
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Hallå Tingeling,
    Lucka två innehöll väl en ensemble för nyårsföreställning på Operan. Skiftande
    nationaliteter. Kul. So long..

Comment

Ja hon till vänster arbetar väl i cigarrfabrik? (Carmen med korg på huvudet)... ;-) Jag tror det är conversation pieces, dvs små dekorationer till matbordet, eventuellt nedsatta i en fruktuppsättning.

Comment

Figur nr 2 fr. vänster håller väl i en stamp som används för att platta till marken alternativt dunka ner knott vid stenläggning.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ja, nr 2 svarade för kompet (som på Stampen), han med jungfrun, för det nog en kille? So long...
          Last edited by Kim von Platen; 2009-12-03, 08:54.

Comment

Framför allt är ju detta "kom och köp mig nu"-figurer, vilket ju tycka ha fungerat. Kanske är de från operans värld, kanske något annat. Trean från vänster ser ut att spela vevlira.

Comment

Working...
            X