Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Pipor - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pipor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Pipor

Vem vet vad detta är?
    Bifogade filer

ser ut som en kritpipa av äldre snitt

Comment

Riksvapenpipa från 1700-talet skulle jag tro. Tillverkades både i Holland och i Sverige. Jag har läst en gång någonstans på nätet om hur man ålders och tillverkningsortsbestämmer dom. En syssla som får Strindbergs knappologi att blekna..........
      Nej, det är inget loppspel.

Comment

Gustav III delade ut kritpipor till allmänheten under någon av sina revolutioner,
        kanske det är en sådan?
        Ser iallafall ut att vara ifrån Gustaviansk tid med Svenskt vapen.

Comment

Kanske kan du hitta något här?

Hos Snus- och Tändsticksmuseum på Skansen i Stockholm finns något för hela familjen. I historiska miljöer kan ni upptäcka spännande och intressanta utställningar om snusets och tändstickans historia. I våra skaparverkstäder kan kreativiteten flöda: Dekorera en egen tändsticksask att ta med hem!

Comment

Vi får inte glömma att säga välkommen, globetrotter!

Gamla kritpipor och de av sjöskum, har alltid fascinerat mig, men jag kan inte så mycket om tillverkarna. En uppsjö av dem fanns också i England, här illustrerade med närmare 400 modeller: http://www.dawnmist.demon.co.uk/pipdex.htm
            Men globertrotters variant med sluten krona och tre kronor i vapenskölden, ger nog ingen annan anledning att tro än att den är svensk?

Lergods ingår ju i pipor, och några stycken har därför följt med av bara farten i mitt samlande.
            Den här är liten, bara 7 cm i längd och aldrig använd, också med sluten krona på ena sidan. På den andra något som liknar tre borgar, uppburna av ax - kanske Trelleborg? Men det är en okvalificerad gissning.
            Bifogade filer

Comment

Working...
            X