Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rosendahl Kay Bojesen Apa Danmark

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Rosendahl Kay Bojesen Apa Danmark

Hejsan alla!

Har en gammal rolig apa. Troligen från 50-talet. Ser inte direkt ut som Kay Bojesens apa /Rosendahl,Danmark) men kan det ändå vara det? Har han gjort olika typer eller är detta bara ett "plagiat" Någon som vet? Om inte han...vem kan det vara som gjort den?
    Vore roligt om någon har svaret!!!!
    Bifogade filer

Nog tycker jag det ser ut som en Bojesenapa. Kanske har de varierat en aning under åren. De har ju tillverkats länge!
    En tråd från google : http://www.kadecshop.dk/shop/kay-bojesen-55c1.html
    Söffe

Comment

Har en fundering ang Bojesen, det följde med en liten liggande kanin med skinnöron hem från farmors lägenhet, tyvärr har han sprungit och gömt sig på ett bra ställe, men jag har för mig att han hade en stämpel under som såg ut som Bojesen. finner dock inga såna kaniner när jag söker.. Nån som vet? Och jag fortsätter att leta...

Precis som många andra Bojesenprylar sitter huvudet fast med nån sorts resårsnöre...

Comment

Sassa: Tyvärr är din apa inte tillverkad av Bojesen, utan en kopia.

Mylla: Bojesen gjorde en hare med träöron, som inte längre tillverkas.
        Brukar finnas till salu på Tradera då och då.
        Det fanns/finns fler danska träleksaksproducenter som ex. Hans Bölling.

Comment

Lux> visst var det en Skjöde-kanin! Efter att ha letat i en veckas tid hittade jag äntligen igen honom.. han är minder än decimetern lång och jag fick tömma skåpet i hallen innan jag hittade honom! Och han hade visst träöron, inte skinn som jag fick för mig. Visst är materialet teak?

När jag postade frågan sist så letade jag runt och hittade en del information, nu hittar jag inte igen den.. nån som vet hur gammal han kan var?
          Bifogade filer
          Last edited by Mylla; 2011-01-12, 13:19.

Comment

Dessvärre verkar apan vara en kopia....kolla på retroforum.se där det finns en tråd om Boysen apan...
            Last edited by Gila; 2011-01-11, 20:49.
            http://gilasgrotta.blogspot.com/

Comment

Vilken underbar liten kanin! Har faktiskt aldrig sett en sådan tidigare, så det var en kul bekantskap.
              Visst är det teak och öronen är garanterat ek.
              Bör var tillverkad på slutet av 50 talet - början av 60 talet.

Mylla! Göm inte denna lilla sötnos i ett skåp, du måste ha honom framme!

Comment

Jo, han får nog stå framme, åtminstone ett tag =) När jag sökte runt hittade jag en annons med tre små figurer från Skjode, varav en likadan kanin, tror att det kan ha varit på Etsy, nu hittar jag inte igen den.. så helt ovanlig är den nog inte, men söt är han!

Comment

Ursprungligen postat av Mylla Visa inlägg
                  Jo, han får nog stå framme, åtminstone ett tag =) När jag sökte runt hittade jag en annons med tre små figurer från Skjode, varav en likadan kanin, tror att det kan ha varit på Etsy, nu hittar jag inte igen den.. så helt ovanlig är den nog inte, men söt är han!
                  Skjøde i Skjern har tillverkat din kanin.

Här finns lite mer information

Comment

Kaptenen> jo, det står ju tydligt på undersidan.. men google och jag är inte vänner så tack för mer info!

Comment

Bläddrar i gamla årgångar av Svenska hem i ord och bilder.
                      Hittade denna annons från 1946. Tydligen tillverkades en del av Bojesens föremål även i Sverige.
                      Bifogade filer

Comment

Working...
                      X