Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nauticavänner sökes

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Tema: Nauticavänner sökes

Hallå, det är dålig fart på tråden om allt det som hör havet till. Här en interiör som kan sätta dina kunskaper på prov. Vad är det för skepp och vem är den där killen på lampfoten? Först inkomna svar med två rätt belönas med boken Svenska Samlare (Wahlströms Förlag). So long and good luck.
    Bifogade filer

Gissar vilt!

Hej!
    1. Fullriggare
    2. Samuel Bellamy

Mvh Simco

Comment

Hallå Simco,
      Tyvärr bara ett halvt rätt. Visst är det en fullriggare, tre master, men jag vill nog veta vilken typ av fullriggare det handlar om. Killen har inget namn men väl en beteckning. Det är inte sjörövaren. Vad kallas den här typen av figurer?
      Gissa en gång till. Good luck.

Comment

Hej Kim då gissar jag igen!
        1. Bark
        2. Matros, eller är du ute efter något annat än rank?

Mvh Simco

Comment

Hallå,
          Bra, ett halvt rätt igen. Visst är skeppet riggat som en bark. Jag ger dig alltså
          rätt. Egentligen är det en amerikansk fregatt från 1840-talet. Ett handelsfartyg som gick i skytteltrafik över Atlanten.
          Killen är en matros eller sailor från samma tid. Tillverkad i lergods. Vad heter
          distriket? Tredje gång gillt.

Comment

Kan det vara Staffordshire du är ute efter? Trevliga figurer som har tillverkats där.
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Bravo, Jag återkommer nu. Visst är det Staffordshire. Den här figuren kallas ibland Britain´s Glory eller Reverse. Ena sidan är en sailor och den andra en artillerist. Krimkriget. Kanske platsar han bättre på någon kermamisk tråd.
              Bifogade filer
              Last edited by Kim von Platen; 2009-11-13, 12:47.

Comment

Till Simco, Din enda motståndare i detta race visste att det är en Staffordshire och eftersom jag är en generös natur får båda pris. Meddela mig din adress så kommer boken på posten. So long, so far.

Comment

Visste inte att de gjordes med motiv på båda sidor, har mest sett de med omålad baksida.
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Detta är nog den enda. Man brukar tala om Flat backs. På 1700-talet var figurerna runda och ibland bemålade även på baksidan.
                    Ps. Fick du mitt meddelande om Antikrundan?

Comment

Rule on Kimmen

Vad kan man mer önska än "to rule", jo two parallel rules såklart.
                      Visst hade vi väl en sådan under drömresan till Rügen, Lasse o Kim.
                      http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_rulers#
                      Bifogade filer

Comment

Transpotör...

Hallon,
                        Fin grej. 1800-tal. Men den funkade dåligt på vår semesterseglats....
                        So long
                        Kim

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Visst hade vi väl en sådan under drömresan till Rügen, Lasse o Kim.
                          http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_rulers#
                          Fin Snubben. Men dessvärre hade nog vår kapten glömt den hemma med tanke på våra irrfärder.
                          Han tycktes använda såna här i stället.
                          Bifogade filer
                          - - - - - - - - - -
                          "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Comment

Aha Lars F. Det Du visar torde vara Capt. Kimmen´s detoriorated.

Comment

Illfärd att minnas..

Hello Boys,
                              Känner mig som Homeros i Illiadens irrfärder eller Kapten Träkuk som barnbarnen kallade mig när vi hade skattjakt runt udden.
                              Roligt med minnen. Det roligaste på Pesaniens farvatten var faktiskt vår drömseglats till Rügen, så fylld av upplevelser, påhitt, kreativitet, spontanitet, kamratskap och glädje. Rikt illustrerad med gamla prylar som hör havet till.
                              Tack till Styrman Snubben och Lasse Kik.
                              Som tur kallade vi inte på lots... då hade drömmen blivit trist verklighet.
                              So long for ever
                              Kim
                              Bifogade filer

Comment

Working...
                              X