Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskedrag, pilk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fiskedrag, pilk

Hej,

Har ett gammalt fiskedrag/pilk som jag skulle vilja veta ungefärlig ålder på och om det finns nåt samlarintresse för en sådan.
    Är tillverkat i bly samt har stora handsmidda krokar i järn. Den är 17 cm lång, bredden mellan krokarna är ca 8-9 cm. Förstår att det är omöjligt att säga åldern, men vad jag undrar är om man kan säga om det är 1900-, 1800-tal eller tidigare? Vikten vet jag inte men gissar på runt 2-300 gram. Borde ju vara avsett för att fiska torsk.

Någon som vet något?
    Bifogade filer

Helt omöjligt att "veta" eller ens med rimlig träffsäkterhet fastslå hur gammal din pilk är, utan proveniens eller närmare kunskaper om dess historia. Det är en standardmodell du har som var vanlig vid torskfiske i södra Östersjön sedan länge. Ganska exakt den avbildade modell beskrivs av Nordiska museet som gör en utredning av fisket som näringsfång i slutet av 1940-talet. Det betyder inte att det finns typologiska serier av dessa pilkar med vars hjälp man kan datera olika varianter. Mer eller mindre bestående geografiska variationer kan spela stor, kanske större, roll i utseendet än någon form av kronologiskt relaterad formgivning. Det är ju mer hemslöjd än fabrikation, men det tycks å andra sidan ha varit standard långt fram under 1900-talet när det gäller dessa pilkar.
    Du nämner inte var du har hittat pilken, hade det varit i Halifax skulle man kunna gissa 1910-30-talen - det kanske man också kan gissa om den är funnen någonstans vid södra ostkusten i Sverige - plus/minus 30-40 år.

Comment

Misstänkte det.. Den kommer från min morfars morfars gård nere i nordvästra Skåne, nära Förslöv, så proveniensen har jag och har ju kunnat gissa åldern på den åtminstone. Däremot så vet jag ju inte om det är min morfar, gamlamorfar eller hans far som kanske gjort/köpt den, eller om den är nyare/äldre än så, därav min fråga. Låter ju troligt med sent 1800-tal och tidigt 1900. Jag tackar för ditt svar.

Comment

Det ser ut som en ryckare, alltså en sån som användes förr, för att rycka fast fisken med.

Comment

Ursprungligen postat av Tygge Visa inlägg
          Hej,

Har ett gammalt fiskedrag/pilk som jag skulle vilja veta ungefärlig ålder på och om det finns nåt samlarintresse för en sådan.
          Är tillverkat i bly samt har stora handsmidda krokar i järn. Den är 17 cm lång, bredden mellan krokarna är ca 8-9 cm. Förstår att det är omöjligt att säga åldern, men vad jag undrar är om man kan säga om det är 1900-, 1800-tal eller tidigare? Vikten vet jag inte men gissar på runt 2-300 gram. Borde ju vara avsett för att fiska torsk.

Någon som vet något?
          Ser ut som en typisk strömmingspirk, de fasta krokarna förbjöds någongång på 70-talet för att de trasade sönder fisken, utan att de fastnade och kom upp. Jmf ryckfiske på torsk som är mer aktuellt.
          Bilden visar en senare strömmings"ryckare".
          Suddigt, men kan ta ny bild om Du vill.
          Mvh Prylsnubben
          Bifogade filer

Comment

Working...
          X