Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Snäcka med Fader vår

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Snäcka med Fader vår

Tycker det här är ett fint arbete. Tålamod och planering fodras nog för att få till all denna text på föremålet. Snäckan är drygt 8.5 cm lång. Vad heter denna typ av snäckor? Ålder? "Helgadt varde" är ju gammalstavning, ger det ledtråd?
    Söffe
    Bifogade filer

Jag gissar att den är rätt ny, i alla fall dekoren. Finns många pennor och färger idag att köpa på t.ex. Panduro som ger denna "pop-up-line". Ang den "gamla" svenska så används Fader vår i gammal version inom kyrkovärlden, särskilt av äldre personer men även yngre som vid konfirmation. Jag gissar att någon "religös" person suttit och pysslat.
    http://gilasgrotta.blogspot.com/

Comment

Fast texten är inte "pop-upad". Man har etsat eller ristat sig igenom det yttersta skalskiktet och lämnat kvar texten i hög relief.

Comment

Ok. Nu när jag tittar närmare ser det mera ut som man använt en silverpenna...men ...men...
        http://gilasgrotta.blogspot.com/

Comment

Det jag har fått höra angående dessa snäckor är att sjömän tog med sig dem när de varit till sjöss och sålde dem till silver- och guldsmeder, som bl.a gjorde såsslevar och små damdosor av dem. Är övertygad om att Peter S. har rätt angående tekniken då man ser det yttersta skalmönstret på texten.

Comment

Det måste vara en teknik liknande den då man gör caméer - man avlägsnar material tills motivet (eller texten) framträder. Men om det sker genom etsning eller slipning ska jag låta vara osagt.

I svansen på upplysningstiden kom allahanda naturalier på mode som bruksartilkar för hus och hem. Det uppstod snabbt en reguljär handel med kokosnötter, snäckor, pärlemor, elfenben och olika exotiska träslag, som guld- och silversmedsbranschen förvandlade till olika bruksföremål. Minns inte vad den här snäckan heter men det är under 1800-talet detta bruk av naturalier når sin höjpunkt - innan industrins produkter fasas in på marknaden är väl ett rimligt antagande.

Comment

Hgf, din tanke är alltså att snäckan skulle kunna vara från slutet av 1800-talet. Det låter ju trevligt och inte otroligt med tanke på stavningen.
              Söffe

Comment

Hej igen!
                Här finns en sådan snäcka som du har söffe, fast som snusdosa som är daterad till 1890-tal. Det var en liknande jag har sett men då var den benämnd som "damdosa". Hgf:s datering är spot on vad gäller bruk av dessa vackra föremål.

Comment

Working...
                X