T o m Antikrundans folk, bl a Peder Lamm, stod förstummade och tummade på mitt verktyg. Vi är överens om att ingen läkare knackat på knän med en dylik, eller att nån talman sagt "svaret är ja!" och spikat beslutet med denna tingest.. Min enda möjligen rimliga gissning är att nån kategori klen- eller finsmeder kunde använda denna lilla minihammare under lupp. Vikten är bara 39g och längden inte mer än 79mm; knappast ett vapen heller. Stålet tycks vara av högsta kvalitet, "mint condition". Börjar tro att den anlänt med ett UFO! Andra bra förslag till förklaring emottas med uppskattning!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rostfri stålhammare
Collapse
X
-
Mjaäej, kirurgiskt stål eventuellt, men skulle då denna hammare kompletteras med nåt "stämjärn" för att mejsla bort ben eller brosk, menar du. Inte omöjligt, men inte min favorit hittills.. Det slog mig, när jag skickade upp det plåtade objektet, att kanske är det förutfattat att utgå från "hammare"? Tänk om det är en rörlig del av en maskin? Med "huvudet" som nav i nån sorts roterande funktion t ex? Men nä nä näe, inte det heller verkar klokt nä...
Kul hursomhaver att det genast kom förslag! Fortsätt med det, alla idésprutor! Vadar gärna i förslag, så välkomna hit.
Comment
-
Hej.
Jag satt just och tittade på TV4+, det var ett program som heter plastik-kirurgerna. Direkt när jag såg den lilla klubban kände jag igen den men varifrån? Jo på PES. Den användes när läkaren mejslade till en näsa. Det är alltså en hammare men inte för vanliga snickare
Mvh/Urban
Comment
-
Tack även till dig, Ume-Ubbe;
det är nog dags att slå fast "kirurgisk hammare", tycks det. Hade verkligen velat se detta program, men man vet ju'nte på förhand vad man kommer att missa.. Suverän sajt, denna!
Tusen tack, alla som bidrar till större insikt!
(Nästa undran uppstod just nu: Vad kan månne ett dylikt verktyg kallas ur läkarmun? "Hammare, Syster!" klingar en smula brutalt/ickeproffsigt i mitt öra. Någon?)
Comment
-
Här är en liknande hammare. Det skiljer nog lite på olika fabrikat men det är nog som du säger att formen ska vara lätt att sterilisera, inga skrymslen och vrår. http://www.alibaba.com/product-free/...in_Hammer.html
Mvh/Urban
Comment
-
Finfint, Urban! Man får nästan lust att börja samlavid bläddring under rubriken "Bone Surgery"..! Bättre tyngd i denna Collin Hammer 20cm.

Undrar hur min hammare hamnade hos antikvitetshandeln på Hantverkargatan;
försnillad av en utblottad kirurg?? Jag gav 10kr för tjugo år sen.
På återseende!
Comment
Comment