Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lejonet och lammet

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Lejonet och lammet

Undrar om det är Jesus avbildad i skepnad av lejonet och lammet, gissar att det kan vara så. Frågan är bara om denna kan ha ålder eller inte, det är så svårt att avgöra. Gissar att träslaget är ek eller liknande, för tung är den. 17 cm lång är den skurna figuren. Det ser ut som den varit dränkt eller utsatt för väder. Någon som har erfarenhet av sådant här som kan avgöra om den har ålder eller om det är något modernt påfund?
    Bifogade filer

Nja, tror snarare att det skall vara en paradisskildring. Har inte läst min bibel på länge, men vill minnas något om lejonet och lammet leva i fred med varandra.

Jehovas vittnen brukar använda den i passagen i sina paradisskildringar, annars kan jag inte minnas att den är så vanlig i äldre bildframställingar. Nu behöver det inte betyda så mycket.

Comment

Ulven och lammet hittar jag hos profeten Jesaja ur Karl XII:s bibel: "Ulfwen och lambet skoal gå i beet tillsamman; leijonet skal äta strå såsom ett nööt; och morem skall äta jord: the skola ingen skada eller förderf giöra på hela mitt helga berg, säger HERren"

Comment

Första var Jesaja 65:25 - Jesaja 10:6-7 "Ulfwars skola boo tilsammans med lamb, och parder liggia ibland kid: en liten dräng skal tilhopa drifwa kalfwar, och ung leijon, och giöde boskap.
        Koor och biörnar skoal gå i beet, och theras ungar tilhopa liggia; och leijonen skola äta halm såsom oxar:"

Nej... kollade 1917 års bibel också
        Tydligen står det inget om lejon och lamm tillsammans. Googlade lite och fann på engelska en upplysning om att lejon och lamm som lever i fred har blivit en populär feltolkning (ok - de fredliga lejonen finns där de med...)

Eftersom jag inte hittar den i några äldre källor misstänker jag att den spridits först på senare tid...
        Last edited by FBQ; 2009-09-26, 21:10.

Comment

Vad jag menar är att Jesus beskrivs både som lejon och lamm i bibeln och undrar om inte detta kan vara en symbol för detta, inte nödvändigtvis att de måste vara tillsammans.

Comment

Nej, visst
            Jag kände bara att jag ville spåna lite utifrån din skulptur och dess symbolik, och vad jag tänkte om den.
            Jesus som lammet är ju en vanlig symbolik. Jesus som Lejonet är däremot lite ovanligare i äldre föreställningar - rastafarianernas "Lion of Juda" är väl mest känt.
            Annars har ju i västerlandet Jesus som juda lejon tolkats som att jesus är kämpe i det godas tjänst, och lejonet fått beteckna kämpar för det goda - kristendomen i största allmänhet; Henrik Lejonet, Rickhard Lejonhjärta, Gustaf II Adolf som lejonet från norden.

Juda Lejon får ibland stå för den återuppståndne Kristus då han återkommer för skapa det jordiska paradiset och besegra ondskan. Fast Jesu återkomst har ju inte varit så jättecentral i äldre protestantisk och katolsk tro.

Lejonet och Enhörningen kämpande mot Draken och Basilisken är den klassiska symboliken inom europeisk kristendom.

Eftersom Lejonet fått symbolisera den fysiskt stridande kristus har den ju blivit en jättepopulär kunga, riks- och härskarsymbol. Har väl kanske varit därför den inte är så jättevanlig som kyrklig symbol.

Comment

Lästips: CS Lewis.

Comment

Working...
              X