Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trä ljusstake

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Trä ljusstake

    Loppis inköp från igår. Kan det vara en 40 talare ? Ren slump var det i vilket fall som helst att jag vände på den och tittade i botten. Nytt tjafs från Indiska tänkte jag först när jag såg den på håll ! Men vid en närmare koll så var den ju inte så tokig
    Bifogade filer
    Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

  • #2
    Carl Malmsten står det....undrar om modellen bara heter så eller om han formgett den...
    http://gilasgrotta.blogspot.com/

    Comment


    • #3
      Carl Malmsten designade ljusstakar till Liljeholmens ljusfabrik. De finns i en massa storlekar (jag tror jag har sett upp till nr 14). Jag tror att de är ritade på 20-talet.
      Nej, det är inget loppspel.

      Comment


      • #4
        Det är ju inte helt ofarligt att med ljusstakar av trä. Och på de här två som jag köpte för en tid sedan är det misstänkt svart runt hålen för stearinljusen.
        Carl Malmsten har formgivit och för Liljeholmens är väl det ett exempel på "integration framåt" enligt de teorier som långt senare beskrivits av M Porter m fl företagsekonomiska gurus. Ljusstake No 11.
        Jag passar på att visa även No 14. Där ger man också ger skötselanvisning: "Vid putsning ingnides staken med fin olja och avtorkas väl".
        Bifogade filer

        Comment

        Working...
        X