Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gåva till kvinnan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gåva till kvinnan.

    Blev lite inspirerad av Björn L:s tråd.
    Kommer att visa några saker givna till
    kvinnor av en eller annan anledning.
    Trolovning, bröllop, födelsedag, namnsdag
    eller annat. Varför Bengta, Maria och Johanna
    fått dessa får vi förmodligen aldrig veta men
    anta är alltid tillåtet.
    Syklump marmor köpt i Skåne. Fram och baksida
    enligt bilder. På ena kortsidan en kvist med ekollon
    och på den andra en ros. Går säkert att tolka dessa
    symboler.
    Bifogade filer

  • #2
    Maria fick denna syklump, vikt 9 kilo
    antagligen runt mitten av 1800-talet.
    Ena sidan med namnet Maria och den
    andra med förmodligen ett stiliserat
    träd mot pikerad botten. Kortsidorna
    med samma motiv. Kalksten, köpt i
    Västergötland.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Till sist Johannas gåva. Lådspegel
      modell större. Johanna och året 1852.
      Inlägg i olika träslag. Denna Johanna
      hade det nog väl förspänt i livet då
      arbetet är av hög kvalite.
      Tyvärr blev bilden för ljus. Den mer
      rätta färgen syns längst till höger
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Att alla kvinnors efternamn inte slutade
        med dotter är givet.
        Denna skyttel daterad 1791 har A B L som
        bokstäver. Inte ger man en karl något som
        var kvinnors syssla. 1791 och rokkoko mitt
        i den gustavianska tiden visar på att över-
        gången till annan stil var flytande.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Mycket fina kuriositeter som du visar upp här Ulferic ! Det är sällan man lyckas finna såpass många märkta saker. Det mesta man stöter på är ju som oftast helt annonymt. Jag får känslan av att du varit samlare ett bra tag !
          Eller hör du till den lilla skara lyckligt lottade som bor i en gammal bygd och är helt ensammen på flera mils omkrets att gilla gamla saker ?
          Kommer jag med lösningen eller är jag bara en del av problemet ?

          Comment

          Working...
          X