Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

avgöra ålder på dalahäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• avgöra ålder på dalahäst?

Kan man se på målningen på en dalahäst ungefär hur gammal den är?
    Och om den är "äkta"?

Min häst har klisterlappsrester där man kan tyda "...a hemslö.."
    Mora hemslöjd gissningsvis?

ge mig vad ni har om dalahästar!
    Bifogade filer

Jag gissar att man kan sätta ner passaren omkring 1967 och därifrån dra en cirkel på fem - sex år åt bägge hållen - och då komma rimligt nära hästens tillkomsttid.

Vad menar du med "äkta"?

Comment

Det lilla jag kan är att när målningen började gå enligt löpande bandprincipen så doppas hela hästen i färgbadet och det innebär att det är färg under "hovarna". När de handmålades så blev det inte så. Nu är frågan när de började med doppningen av hästarna?

Vet att medlemen Skaffaren kan en hel del om dalahästar, får se om han tittar in.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
        Kan man se på målningen på en dalahäst ungefär hur gammal den är?
        Och om den är "äkta"?

Min häst har klisterlappsrester där man kan tyda "...a hemslö.."
        Mora hemslöjd gissningsvis?

ge mig vad ni har om dalahästar!
        "Många äldre hästar har en diffus, orange färg. Det var en blymönjefärg som har en förmåga att blekna med åren . Färgen användes fram till 1952 då den övergavs , p.g.a sin giftighet. Hästar tillverkade fram till dess var penslade, vilket innebär att man kan se träet under foten."

Kan inget om Dalahästar, men hittade texten ovan på nätet där det finns massor. Tänkte som så att det är bättre än inget.
        Last edited by Polsson; 2009-07-27, 20:31.
        p-son

Comment

tack för alla bra svar!
          Nu när jag tänker efter vet jag inte riktigt vad jag menade med "äkta", för då skulle den ju tex inte haft klisterlappen. jag skyller på sömnbrist!

Comment

Jag har hört att man ska kolla öronen för ålder...2 öron = lite äldre handgjord.1 öra = nyare maskingjord...men jag vet inte om det stämmer men det låter rimligt

Comment

Att åldersbestämma med hjälp av quick-fix-regler som bygger på hela eller delade öron funkar dessvärre inte. Det är betydligt krångligare än så. Och det där med "maskingjort" är också lite klurigt eftersom Grannas Anders Olsson, som startade den egentliga hästtillverkningen i Nusnäs 1922, skaffade bandsåg redan i början av 20-talet som den allra första investeringen i den slöjdfirma som skulle komma att bli början på en formidabel utveckling av hästtillverkningen i Nusnäs. Det betyder att alla hästar som är tillverkade i Nusnäs, vilket hästen i frågan är, är maskinellt tillverkade med hjälp av bandsåg. Å andra sidan är alla - då som nu - slutbearbetade och finskurna för hand med kniv.

Nusnäshästar har normalt hela öron, men det finns hästar från Nusnäs med delade öron fast det är mycket ovanligt. Det var upp till täljarens läggning och dagsform att tälja finesser som delade öron, rundnosar (som denna), läppnosar, smala ben, extra vassa manar mm, mm, mm. Fast detta följer sällan en kronologisk linje utan det hänger mer ihop med vissa individuelle täljare, som alltid, ofta eller ibland kostade på dessa finesser på enstaka eller serier av hästar i den ordinarie produktionen.

Comment

Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                Att åldersbestämma med hjälp av quick-fix-regler som bygger på hela eller delade öron funkar dessvärre inte. Det är betydligt krångligare...................
                Jag är benägen att sjunga gyllene "morgon" efter att ha läst ditt inlägg, HgF.
                Superbt!
                Last edited by Polsson; 2009-07-28, 10:55.
                p-son

Comment

oj det blir snårigare och snårigare.
                  ska man försöka gå efter färgen under "hovarna" då som en enklaste tidsbestämning?

är det någon som har några andra dalahästar att bjuda bilder på kanske?

Comment

Det enda sättet - draken, och du måste tro mig eller också överge hela projektet med att försöka datera din häst - är att sätta in hästen i det stora sammanhanget bland andra kända och daterade hästar. Den Quick-fix-metod som du letar efter funkar knappast. Doppmålat (färg under fötterna) har man gjort sedan 1960-talet i vissa fall ännu tidigare, och dessförinnan kunde det hända att man penselmålade så flödigt att det i alla fall kom färg under fötterna, och därutöver finns det idag skummisar som sitter och skrapar bort färgen under fötterna på sena doppmålade hästar bara för att skapa fina Quick-fix-argumet till en marknad som ropar efter enkla knep att datera dessa hästar.

Vad som får mig att gissningsvis placera din häst runt 65-75 är en kombination av flera faktorer, här är tre:
                    -Inte alltför höga öron, de höga och spetsiga öronen kommer senare.
                    -Lite mörka nyanserna som är aningen kladdigt och slarvigt målade ser man under den tiden.
                    -Likhetsteckenmåleriet som har varit med länge fasas ut ungeför då. Den här kan vara bland de sista med den detaljen i mönstret (bortsett från dagens retromåleri).
                    Last edited by HgF; 2009-07-29, 10:42.

Comment

då vet jag! hittar jag en ny häst jag tycker om för bra pris får jag fråga er igen istället.

Comment

Ljusstake

Hittade denna gamla tråd om dalahästar. Min mamma fick en hästljusstake någon gång i början av 1950-talet i Göteborg. Mamma tog fram den endast vid jul. I hålet på ryggen passar gammaldags julgransljus. Redan som liten, på 60-talet, tyckte jag att den såg jättegammal ut. Jag har aldrig sett en likadan. Vet någon mer om min hästljusstake?
                        Bifogade filer

Comment

Hemsida om dalahästar

Kolla här om ni har äldre Dalahästar!

Comment

Har ett gäng dalahästar i varierande ålder. Det jag tycker man direkt kan se är att de äldre är mer orange i färgen och att de på 70-talet fick förändrat huvud. Längre och kraftigare öron är den mest utmärkande förändringen men jag tycker nog att hela huvudformen ändrats lite.

Här är några bilder på dalahästar från olika årtionden.

Bild 1 - Den lilla från 40-talet och de andra två från 50-talet
                            Bild 2 - Den till vänster och den lilla från 60-talet och den till hö från 70-talet
                            Bild 3 - Från vä, från 50-, 60- och 70-talet.
                            Bild 4 - Den blå från sent 60-tal och den till hö från 70-talet.
                            Bifogade filer
                            Utmaningen börjar där vägen slutar

Comment

Working...
                            X