Jag vet inte om jag törs säga något... Tennsoldater och andra leksaker såldes i liknande svepaskar så sent som runt 1900... Tror att dom är äldre, men hur mycket?
Kan jag få se bottnen på pjäserna? Du visar dom på översta bilden men den är så suddig att det är svårt att se...
her er en af de sorte og en hvid.
Nej 1700 tals har jeg ikke håbet på, men en drejer har der været. Tror jeg.
Da jeg købte talte vi om at principielt så kunne det være hjemmesløjd. Helt frem til tiden hvor TV overtog. Jeg tror dog ikke at de er så nye.
Fast nu ser jag att den pjäsen som är mörkare i färgen (en svart pjäs?) är gjord med en äldre svarv.
Då borde dom vara senare kompletterade. Ser också nu på första bilden att de båda vita pjäserna man ser undersidan på ser lite olika ut.
Jag vet inte när man gick över till modernare svarvar i Dannmark. Min morfars morbror född 1856 har berättat om de äldre svarvarna som arbetade i intervall - svarven var fottrampad, men sedan spände man ett rep från svarven till en granvidja, som fjädrade tillbaka efter ett tramptag (det kunde också vara ett fjädrande stål), och man jobbade i korta stötar med svarvstålet. Nyare tramsvarvar med remmar i gjutjärn kom i slutet på 1800-talet. Då får man en mycket jämnare gång och mer symmetriskt utseende på svarvspåren.
Ibland är det svårt att se vad man använt för svarv, men här syns ju skillnaden ganska tydligt.
Verkar som du har pjäser som är både nyare och äldre än så...
ja det ser ud til at de er repareret. Jeg ved for lidt om træ til at vurdere. Og min bedstefar var møbelsnedker, men døde året efter jeg blev født. 3 af de sorte brikker er sorte under foden - de ef alle skåret af samme stykke træ. Årerne passer.
Jag hann inte träffa min släkting heller, han hade varit 116 år när jag föddes om han hade levt då Dock gjorde ULMA upptagningar på stenkaka och uppteckningar med honom innan dess, så jag
Morfar höll ju också på med en del snickerier, men han var född 1904 och hade en modern elektrisk svarv, och hade inte varit med om den här utvecklingen.
Comment